Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik

Pemberian perlambangan di dalam sesebuah karya bukanlah sesuatu yang baru. Ia telah dilakukan sejak zaman Paleolitik apabila manusia mula mencipta siri-siri lakaran yang membawakan penceritaan tersirat. Proses memahami makna sesuatu mesej yang disampaikan di dalam sesebuah animasi adalah sesuatu pro...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Imelda Ann Achin, Addley Bromeo Bianus
Format: Article
Language:English
English
Published: Asian Scholars Network 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/1/Simbolisme%20dalam%20filem%20animasi%20Malaysia%20berdasarkan%20pendekatan%20semiotik%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/2/Simbolisme%20dalam%20filem%20animasi%20Malaysia%20berdasarkan%20pendekatan%20semiotik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/
http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpg/article/view/12547/6265
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.30416
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.304162021-09-21T23:48:28Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/ Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik Imelda Ann Achin Addley Bromeo Bianus PN1997-1997.85 Plays, scenarios, etc. Pemberian perlambangan di dalam sesebuah karya bukanlah sesuatu yang baru. Ia telah dilakukan sejak zaman Paleolitik apabila manusia mula mencipta siri-siri lakaran yang membawakan penceritaan tersirat. Proses memahami makna sesuatu mesej yang disampaikan di dalam sesebuah animasi adalah sesuatu proses yang kompleks kerana ia memerlukan usaha untuk memahami mesej yang ingin disampaikan. Pemahaman sesuatu mesej yang disampaikan adalah penting kerana kandungan animasi berkemampuan di dalam meninggalkan kesan pelbagai kepada audiens sama ada dalam bentuk positif mahupun negatif. Justeru, kajian ini meneliti simbolisme dalam filem animasi 3D pertama Malaysia, Seefood. Ia bertujuan menganalisis simbolisme watak haiwan sebagai metafora visual dalam filem animasi Malaysia. Makalah ini disandarkan kepada penyelidikan berasaskan teori Semiotik Saussare (1916) dalam menganalisis data. Melalui kajian ini mendapati bahawa factor budaya, pengetahuan mengenai mitos, kepercayaan dan perbezaan sosial merupakan aspek utama dalam penerapan simbolisme pembentukan watak dalam filem animasi Seefood. Ini menjadikan watak lebih mudah menarik perhatian audiens kerana wujudnya pemahaman terhadap perwakilan budaya sosial yang cukup sinonim di kalangan audiens. Asian Scholars Network 2021 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/1/Simbolisme%20dalam%20filem%20animasi%20Malaysia%20berdasarkan%20pendekatan%20semiotik%20ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/2/Simbolisme%20dalam%20filem%20animasi%20Malaysia%20berdasarkan%20pendekatan%20semiotik.pdf Imelda Ann Achin and Addley Bromeo Bianus (2021) Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik. Jurnal Dunia Pengurusan, 3. pp. 132-141. ISSN 2682-8251 http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpg/article/view/12547/6265
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic PN1997-1997.85 Plays, scenarios, etc.
spellingShingle PN1997-1997.85 Plays, scenarios, etc.
Imelda Ann Achin
Addley Bromeo Bianus
Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik
description Pemberian perlambangan di dalam sesebuah karya bukanlah sesuatu yang baru. Ia telah dilakukan sejak zaman Paleolitik apabila manusia mula mencipta siri-siri lakaran yang membawakan penceritaan tersirat. Proses memahami makna sesuatu mesej yang disampaikan di dalam sesebuah animasi adalah sesuatu proses yang kompleks kerana ia memerlukan usaha untuk memahami mesej yang ingin disampaikan. Pemahaman sesuatu mesej yang disampaikan adalah penting kerana kandungan animasi berkemampuan di dalam meninggalkan kesan pelbagai kepada audiens sama ada dalam bentuk positif mahupun negatif. Justeru, kajian ini meneliti simbolisme dalam filem animasi 3D pertama Malaysia, Seefood. Ia bertujuan menganalisis simbolisme watak haiwan sebagai metafora visual dalam filem animasi Malaysia. Makalah ini disandarkan kepada penyelidikan berasaskan teori Semiotik Saussare (1916) dalam menganalisis data. Melalui kajian ini mendapati bahawa factor budaya, pengetahuan mengenai mitos, kepercayaan dan perbezaan sosial merupakan aspek utama dalam penerapan simbolisme pembentukan watak dalam filem animasi Seefood. Ini menjadikan watak lebih mudah menarik perhatian audiens kerana wujudnya pemahaman terhadap perwakilan budaya sosial yang cukup sinonim di kalangan audiens.
format Article
author Imelda Ann Achin
Addley Bromeo Bianus
author_facet Imelda Ann Achin
Addley Bromeo Bianus
author_sort Imelda Ann Achin
title Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik
title_short Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik
title_full Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik
title_fullStr Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik
title_full_unstemmed Simbolisme dalam filem animasi Malaysia berdasarkan pendekatan semiotik
title_sort simbolisme dalam filem animasi malaysia berdasarkan pendekatan semiotik
publisher Asian Scholars Network
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/1/Simbolisme%20dalam%20filem%20animasi%20Malaysia%20berdasarkan%20pendekatan%20semiotik%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/2/Simbolisme%20dalam%20filem%20animasi%20Malaysia%20berdasarkan%20pendekatan%20semiotik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30416/
http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpg/article/view/12547/6265
_version_ 1760230761051455488