Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah

Kajian ini adalah satu kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan bagi menentukan hubungan antara tingkah laku jurulatih sukan dengan kepuasan dan motivasi atlet di Sekolah Sukan Sabah. Seramai 127 orang atlet telah dipilih dalam kajian ini dan instrumen yang digunakan adalah soal selidik Coachi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Nizam Nazarudin, Chong, Swee Le, Zakiah Noordin, Mohd Firdaus Abdullah, Mohd Khairulanwar Md Yusof
Format: Article
Language:English
English
Published: Unit Penyelidikan Psikologi dan Kesihatan Sosial UMS 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/1/Tingkah%20laku%20jurulatih%2C%20kepuasan%20dan%20motivasi.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/2/Tingkah%20laku%20jurulatih%2C%20kepuasan%20dan%20motivasi1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/
http://jpsiks.cseap.edu.my/index.php/journal/search_journal?search_type=volume&searchj=vol%201
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.30634
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.306342021-10-25T12:09:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/ Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah Mohamad Nizam Nazarudin Chong, Swee Le Zakiah Noordin Mohd Firdaus Abdullah Mohd Khairulanwar Md Yusof BF501-505 Motivation GV711 Coaching Kajian ini adalah satu kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan bagi menentukan hubungan antara tingkah laku jurulatih sukan dengan kepuasan dan motivasi atlet di Sekolah Sukan Sabah. Seramai 127 orang atlet telah dipilih dalam kajian ini dan instrumen yang digunakan adalah soal selidik Coaching Behavior Scale for Sport, Sports Motivation Scale dan Athlete Satisfaction Questionnaire yang telah diterjemahkan. Kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan tingkah laku jurulatih berdasarkan jantina. Didapati juga bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan persediaan mental, penetapan matlamat dan strategi pertandingan, namun terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi latihan fizikal dan perancangan kemahiran teknikal dan keseluruhan tingkah laku jurulatih berdasarkan kategori sukan. Dapatan kajian turut menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi tingkah laku jurulatih berdasarkan tahap penglibatan atlet secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, hanya terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi penetapan matlamat adalah signifikan berdasarkan tahap penglibatan atlet. Sementara itu, dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara kemahiran teknikal, strategi pertandingan, latihan fizikal dan perancangan, penetapan matlamat, dan persediaan mental dengan kepuasan atlet. Terdapat juga hubungan positif yang signifikan antara tingkah laku jurulatih dengan kepuasan atlet. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara kemahiran teknikal, strategi pertandingan, latihan fizikal dan perancangan, penetapan matlamat, dan persediaan mental dengan motivasi atlet. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan dan kuat antara keseluruhan tingkah laku jurulatih dengan motivasi atlet. Tingkah laku jurulatih semasa latihan, semasa pertandingan dan ketika tidak berlatih mempunyai pengaruh yang kuat terhadap pemain mereka dan mungkin akan memberi kesan kepada prestasi pemain serta penyertaan pemain dalam sesuatu pertandingan. Unit Penyelidikan Psikologi dan Kesihatan Sosial UMS 2017 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/1/Tingkah%20laku%20jurulatih%2C%20kepuasan%20dan%20motivasi.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/2/Tingkah%20laku%20jurulatih%2C%20kepuasan%20dan%20motivasi1.pdf Mohamad Nizam Nazarudin and Chong, Swee Le and Zakiah Noordin and Mohd Firdaus Abdullah and Mohd Khairulanwar Md Yusof (2017) Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah. Jurnal Psikologi dan Kesihatan Sosial (JPsiKS), 1. pp. 30-41. ISSN 2600-7819 http://jpsiks.cseap.edu.my/index.php/journal/search_journal?search_type=volume&searchj=vol%201
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic BF501-505 Motivation
GV711 Coaching
spellingShingle BF501-505 Motivation
GV711 Coaching
Mohamad Nizam Nazarudin
Chong, Swee Le
Zakiah Noordin
Mohd Firdaus Abdullah
Mohd Khairulanwar Md Yusof
Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah
description Kajian ini adalah satu kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan bagi menentukan hubungan antara tingkah laku jurulatih sukan dengan kepuasan dan motivasi atlet di Sekolah Sukan Sabah. Seramai 127 orang atlet telah dipilih dalam kajian ini dan instrumen yang digunakan adalah soal selidik Coaching Behavior Scale for Sport, Sports Motivation Scale dan Athlete Satisfaction Questionnaire yang telah diterjemahkan. Kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan tingkah laku jurulatih berdasarkan jantina. Didapati juga bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan persediaan mental, penetapan matlamat dan strategi pertandingan, namun terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi latihan fizikal dan perancangan kemahiran teknikal dan keseluruhan tingkah laku jurulatih berdasarkan kategori sukan. Dapatan kajian turut menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi tingkah laku jurulatih berdasarkan tahap penglibatan atlet secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, hanya terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi penetapan matlamat adalah signifikan berdasarkan tahap penglibatan atlet. Sementara itu, dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara kemahiran teknikal, strategi pertandingan, latihan fizikal dan perancangan, penetapan matlamat, dan persediaan mental dengan kepuasan atlet. Terdapat juga hubungan positif yang signifikan antara tingkah laku jurulatih dengan kepuasan atlet. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan antara kemahiran teknikal, strategi pertandingan, latihan fizikal dan perancangan, penetapan matlamat, dan persediaan mental dengan motivasi atlet. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan dan kuat antara keseluruhan tingkah laku jurulatih dengan motivasi atlet. Tingkah laku jurulatih semasa latihan, semasa pertandingan dan ketika tidak berlatih mempunyai pengaruh yang kuat terhadap pemain mereka dan mungkin akan memberi kesan kepada prestasi pemain serta penyertaan pemain dalam sesuatu pertandingan.
format Article
author Mohamad Nizam Nazarudin
Chong, Swee Le
Zakiah Noordin
Mohd Firdaus Abdullah
Mohd Khairulanwar Md Yusof
author_facet Mohamad Nizam Nazarudin
Chong, Swee Le
Zakiah Noordin
Mohd Firdaus Abdullah
Mohd Khairulanwar Md Yusof
author_sort Mohamad Nizam Nazarudin
title Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah
title_short Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah
title_full Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah
title_fullStr Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah
title_full_unstemmed Tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah
title_sort tingkah laku jurulatih, kepuasan dan motivasi: perspektif atlet sekolah
publisher Unit Penyelidikan Psikologi dan Kesihatan Sosial UMS
publishDate 2017
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/1/Tingkah%20laku%20jurulatih%2C%20kepuasan%20dan%20motivasi.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/2/Tingkah%20laku%20jurulatih%2C%20kepuasan%20dan%20motivasi1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30634/
http://jpsiks.cseap.edu.my/index.php/journal/search_journal?search_type=volume&searchj=vol%201
_version_ 1760230790361251840