Keberkesanan kaedah pembelajaran dalam talian ke atas kursus terpilih bagi komponen kesenian dan kebudayaan pusat kokurikulum dan pemajuan pelajar, Universiti Malaysia Sabah

Susulan penularan wabak COVID-19, institusi pendidikan termasuk Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar (PKPP), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah membuat penyelarasan kurikulum mereka. Pendidikan secara dalam talian adalah kaedah utama penyampaian kurikulum bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Victor B. Pangayan, Jurry Foo @ Jurry F. Michael, Colonius Atang
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31767/1/Keberkesanan%20kaedah%20pembelajaran%20dalam%20talian%20ke%20atas%20kursus%20terpilih%20bagi%20komponen%20kesenian%20dan%20kebudayaan%20pusat%20kokurikulum%20dan%20pemajuan%20pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31767/2/Keberkesanan%20kaedah%20pembelajaran%20dalam%20talian%20ke%20atas%20kursus%20terpilih%20bagi%20komponen%20kesenian%20dan%20kebudayaan%20pusat%20kokurikulum%20dan%20pemajuan%20pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31767/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/3644
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Susulan penularan wabak COVID-19, institusi pendidikan termasuk Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar (PKPP), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah membuat penyelarasan kurikulum mereka. Pendidikan secara dalam talian adalah kaedah utama penyampaian kurikulum bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan dalam Fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hinggalah ke Fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN). Selepas lapan minggu pembelajaran dalam talian diadakan, tinjauan persepsi pelajar terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran khususnya komponen Kesenian dan Kebudayaan ini telah dijalankan. Tujuan kajian ini adalah untuk menilai pengalaman baharu pelajar dengan pembelajaran dalam talian dan daya maju pendekatan kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan, Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar. Matlamat kajian ini dapat dicapai dengan meneliti respons daripada 226 pelajar terhadap soal selidik berasaskan kaedah tinjauan. Maklum balas pelajar dalam bentuk skala Likert dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar berpuas hati dengan pembelajaran dalam talian yang berterusan kerana mereka menikmati akses berterusan ke atas bahan dalam talian, fleksibiliti untuk belajar mengikut keupayaan mereka sendiri, suasana yang selesa dan keupayaan untuk bercakap dengan bebas. Namun, masalah teknikal dan isu peralatan merupakan halangan yang ketara ke atas pembelajaran bidang Kesenian dan Kebudayaan dalam talian semasa pandemik COVID-19. Pembelajaran dalam talian adalah diterima baik oleh pelajar yang mendaftar dalam komponen Kebudayaan dan Kesenian. Namun, penyepaduan pembelajaran dalamtalian terhadap kurikulum bidang Kesenian dan Kebudayaan memerlukan strategi yang lebih baik dan pendekatan yang lebih proaktif.