Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar

Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) atau School Improvement Specialist Coachpada tahun 2014 bertujuan memberikan bimbingan langsung kepada guru. Semenjak itu banyak kajian dilakukan terhadap program bimbingan SISC+, namun kajian yang ada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Syamsul Bahri Andi Mapiare, Mohd. Zaki Ishak, Mazlan Mohd Yusso, Syahrul Nizam Salam
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/1/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/3/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1126/779
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1126
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.32895
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.328952022-06-21T01:15:40Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/ Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar Syamsul Bahri Andi Mapiare Mohd. Zaki Ishak Mazlan Mohd Yusso Syahrul Nizam Salam LB5-3640 Theory and practice of education Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) atau School Improvement Specialist Coachpada tahun 2014 bertujuan memberikan bimbingan langsung kepada guru. Semenjak itu banyak kajian dilakukan terhadap program bimbingan SISC+, namun kajian yang ada masih belum cukup untuk membuktikan bahawa program bimbingan ini memberi manfaat langsung kepada kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru. Sehubungan dengan itu kajian ini diketengahkan dengan tujuan untuk meneroka manfaat program bimbingan SISC+ daripada perspektif guru yang pernah dibimbing. Seramai sepuluh orang guru yang pernah dibimbing oleh SISC+ telah dipilih secara bertujuan untuk ditemu bual menggunakan soalan separa berstruktur. Rakaman temu bual ini kemudian ditranskripsikan baris demi baris, dikod dan dikategorikan untuk memunculkan tema. Tema yang terhasil ini kemudian digunakan untuk menjawab tiga persoalan kajian iaitu cara bagaimana guru menggambarkan pengalaman yang dilalui sewaktu dibimbing oleh pegawai SISC+; cara bagaimana pengalaman sewaktu dibimbing ini memberi manfaat kepada amalan profesional guru; dan cara bagaimana pengalaman pembelajaran ini memberi kesan kepada pencapaian kelas yang diajar. Keputusan kajian mendapati guru menerima baik bimbingan SISC+ sebagai sebahagian daripada peluang pembelajaran yang memberi manfaat langsung kepada amalan profesional mereka, sekali gusmemberi kesan kepada pencapaian pelajar bagi kelas yang diajar. Dapatan kajian ini telah membuktikan bahawa program bimbingan SISC+ adalah satu daripada cara untuk meningkatkan amalan pengajaran guru melalui latihan secara in situ di mana manfaatnya bukansahaja kepada guru malah kepada pelajar. Kesimpulannya, bimbingan SISC+ perlu diperkasa sebagai satu daripada kaedah pembangunan profesional berterusan untuk guru. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/1/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/3/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B%20_ABSTRACT.pdf Syamsul Bahri Andi Mapiare and Mohd. Zaki Ishak and Mazlan Mohd Yusso and Syahrul Nizam Salam (2021) Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 275-284. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1126/779 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1126
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB5-3640 Theory and practice of education
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
Syamsul Bahri Andi Mapiare
Mohd. Zaki Ishak
Mazlan Mohd Yusso
Syahrul Nizam Salam
Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
description Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) atau School Improvement Specialist Coachpada tahun 2014 bertujuan memberikan bimbingan langsung kepada guru. Semenjak itu banyak kajian dilakukan terhadap program bimbingan SISC+, namun kajian yang ada masih belum cukup untuk membuktikan bahawa program bimbingan ini memberi manfaat langsung kepada kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru. Sehubungan dengan itu kajian ini diketengahkan dengan tujuan untuk meneroka manfaat program bimbingan SISC+ daripada perspektif guru yang pernah dibimbing. Seramai sepuluh orang guru yang pernah dibimbing oleh SISC+ telah dipilih secara bertujuan untuk ditemu bual menggunakan soalan separa berstruktur. Rakaman temu bual ini kemudian ditranskripsikan baris demi baris, dikod dan dikategorikan untuk memunculkan tema. Tema yang terhasil ini kemudian digunakan untuk menjawab tiga persoalan kajian iaitu cara bagaimana guru menggambarkan pengalaman yang dilalui sewaktu dibimbing oleh pegawai SISC+; cara bagaimana pengalaman sewaktu dibimbing ini memberi manfaat kepada amalan profesional guru; dan cara bagaimana pengalaman pembelajaran ini memberi kesan kepada pencapaian kelas yang diajar. Keputusan kajian mendapati guru menerima baik bimbingan SISC+ sebagai sebahagian daripada peluang pembelajaran yang memberi manfaat langsung kepada amalan profesional mereka, sekali gusmemberi kesan kepada pencapaian pelajar bagi kelas yang diajar. Dapatan kajian ini telah membuktikan bahawa program bimbingan SISC+ adalah satu daripada cara untuk meningkatkan amalan pengajaran guru melalui latihan secara in situ di mana manfaatnya bukansahaja kepada guru malah kepada pelajar. Kesimpulannya, bimbingan SISC+ perlu diperkasa sebagai satu daripada kaedah pembangunan profesional berterusan untuk guru.
format Article
author Syamsul Bahri Andi Mapiare
Mohd. Zaki Ishak
Mazlan Mohd Yusso
Syahrul Nizam Salam
author_facet Syamsul Bahri Andi Mapiare
Mohd. Zaki Ishak
Mazlan Mohd Yusso
Syahrul Nizam Salam
author_sort Syamsul Bahri Andi Mapiare
title Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
title_short Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
title_full Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
title_fullStr Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
title_full_unstemmed Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
title_sort pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan sisc+: manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
publisher Secholian Publication
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/1/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/3/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1126/779
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1126
_version_ 1760231089190731776