Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar
Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) atau School Improvement Specialist Coachpada tahun 2014 bertujuan memberikan bimbingan langsung kepada guru. Semenjak itu banyak kajian dilakukan terhadap program bimbingan SISC+, namun kajian yang ada...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Secholian Publication
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/1/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/3/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1126/779 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1126 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | Malay Malay |
id |
my.ums.eprints.32895 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.328952022-06-21T01:15:40Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/ Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar Syamsul Bahri Andi Mapiare Mohd. Zaki Ishak Mazlan Mohd Yusso Syahrul Nizam Salam LB5-3640 Theory and practice of education Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) atau School Improvement Specialist Coachpada tahun 2014 bertujuan memberikan bimbingan langsung kepada guru. Semenjak itu banyak kajian dilakukan terhadap program bimbingan SISC+, namun kajian yang ada masih belum cukup untuk membuktikan bahawa program bimbingan ini memberi manfaat langsung kepada kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru. Sehubungan dengan itu kajian ini diketengahkan dengan tujuan untuk meneroka manfaat program bimbingan SISC+ daripada perspektif guru yang pernah dibimbing. Seramai sepuluh orang guru yang pernah dibimbing oleh SISC+ telah dipilih secara bertujuan untuk ditemu bual menggunakan soalan separa berstruktur. Rakaman temu bual ini kemudian ditranskripsikan baris demi baris, dikod dan dikategorikan untuk memunculkan tema. Tema yang terhasil ini kemudian digunakan untuk menjawab tiga persoalan kajian iaitu cara bagaimana guru menggambarkan pengalaman yang dilalui sewaktu dibimbing oleh pegawai SISC+; cara bagaimana pengalaman sewaktu dibimbing ini memberi manfaat kepada amalan profesional guru; dan cara bagaimana pengalaman pembelajaran ini memberi kesan kepada pencapaian kelas yang diajar. Keputusan kajian mendapati guru menerima baik bimbingan SISC+ sebagai sebahagian daripada peluang pembelajaran yang memberi manfaat langsung kepada amalan profesional mereka, sekali gusmemberi kesan kepada pencapaian pelajar bagi kelas yang diajar. Dapatan kajian ini telah membuktikan bahawa program bimbingan SISC+ adalah satu daripada cara untuk meningkatkan amalan pengajaran guru melalui latihan secara in situ di mana manfaatnya bukansahaja kepada guru malah kepada pelajar. Kesimpulannya, bimbingan SISC+ perlu diperkasa sebagai satu daripada kaedah pembangunan profesional berterusan untuk guru. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/1/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/3/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B%20_ABSTRACT.pdf Syamsul Bahri Andi Mapiare and Mohd. Zaki Ishak and Mazlan Mohd Yusso and Syahrul Nizam Salam (2021) Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 275-284. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1126/779 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1126 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LB5-3640 Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB5-3640 Theory and practice of education Syamsul Bahri Andi Mapiare Mohd. Zaki Ishak Mazlan Mohd Yusso Syahrul Nizam Salam Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar |
description |
Kementerian Pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) atau School Improvement Specialist Coachpada tahun 2014 bertujuan memberikan bimbingan langsung kepada guru. Semenjak itu banyak kajian dilakukan terhadap program bimbingan SISC+, namun kajian yang ada masih belum cukup untuk membuktikan bahawa program bimbingan ini memberi manfaat langsung kepada kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru. Sehubungan dengan itu kajian ini diketengahkan dengan tujuan untuk meneroka manfaat program bimbingan SISC+ daripada perspektif guru yang pernah dibimbing. Seramai sepuluh orang guru yang pernah dibimbing oleh SISC+ telah dipilih secara bertujuan untuk ditemu bual menggunakan soalan separa berstruktur. Rakaman temu bual ini kemudian ditranskripsikan baris demi baris, dikod dan dikategorikan untuk memunculkan tema. Tema yang terhasil ini kemudian digunakan untuk menjawab tiga persoalan kajian iaitu cara bagaimana guru menggambarkan pengalaman yang dilalui sewaktu dibimbing oleh pegawai SISC+; cara bagaimana pengalaman sewaktu dibimbing ini memberi manfaat kepada amalan profesional guru; dan cara bagaimana pengalaman pembelajaran ini memberi kesan kepada pencapaian kelas yang diajar. Keputusan kajian mendapati guru menerima baik bimbingan SISC+ sebagai sebahagian daripada peluang pembelajaran yang memberi manfaat langsung kepada amalan profesional mereka, sekali gusmemberi kesan kepada pencapaian pelajar bagi kelas yang diajar. Dapatan kajian ini telah membuktikan bahawa program bimbingan SISC+ adalah satu daripada cara untuk meningkatkan amalan pengajaran guru melalui latihan secara in situ di mana manfaatnya bukansahaja kepada guru malah kepada pelajar. Kesimpulannya, bimbingan SISC+ perlu diperkasa sebagai satu daripada kaedah pembangunan profesional berterusan untuk guru. |
format |
Article |
author |
Syamsul Bahri Andi Mapiare Mohd. Zaki Ishak Mazlan Mohd Yusso Syahrul Nizam Salam |
author_facet |
Syamsul Bahri Andi Mapiare Mohd. Zaki Ishak Mazlan Mohd Yusso Syahrul Nizam Salam |
author_sort |
Syamsul Bahri Andi Mapiare |
title |
Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar |
title_short |
Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar |
title_full |
Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar |
title_fullStr |
Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar |
title_full_unstemmed |
Pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan SISC+: Manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar |
title_sort |
pengalaman pembelajaran guru terhadap bimbingan sisc+: manfaatnya kepada amalan pengajaran guru dan pencapaian pelajar |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/1/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/3/Pengalaman%20pembelajaran%20guru%20terhadap%20bimbingan%20SISC%2B%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32895/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1126/779 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1126 |
_version_ |
1760231089190731776 |