Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat

Kajian ini dilaksanakan bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan (PSSPP). Modul PSSPP telah dibangunkan berdasarkan model teoretikal untuk memupuk pemikiran masa hadapan dalam kalangan murid Tingkatan Empat ya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohammad Syafiq Abd Rahman, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Kementerian Pendidikan Malaysia 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20modul%20pengintergrasian%20pendekatan%20sosio-saintifik%20dan%20peta%20pemikiran%20roda%20masa%20hadapan%20bagi%20murid%20tingkatan%20empat.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/2/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20modul%20pengintergrasian%20pendekatan%20sosio-saintifik%20dan%20peta%20pemikiran%20roda%20masa%20hadapan%20bagi%20murid%20tingkatan%20empat%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/
https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.33258
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.332582022-07-16T10:15:51Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/ Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat Mohammad Syafiq Abd Rahman Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini dilaksanakan bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan (PSSPP). Modul PSSPP telah dibangunkan berdasarkan model teoretikal untuk memupuk pemikiran masa hadapan dalam kalangan murid Tingkatan Empat yang berumur 16 tahun. Seramai tiga orang panel pakar dan 27 guru terlibat untuk menentukan kesahan kandungan modul berdasarkan empat kriteria penilaian iaitu i) elemen pendekatan sosio-saintifik, ii) pelaksanaan aktiviti, iii) pengintergrasian peta pemikiran roda masa hadapan dan iv) penilaian keseluruhan modul. Selepas pelaksanaan modul, dua set soal selidik berskala lima likert ditadbir ke atas 66 orang murid Tingkatan Empat bagi mendapatkan penilaian terhadap pelaksanaan aktiviti dan kebolehgunaan aktiviti dalam pemupukkan pemikiran masa hadapan. Hasil penilaian panel pakar menunjukkan bahawa darjah persetujuan yang tinggi iaitu 91.14 peratus dan modul yang dibangunkan memenuhi aspek yang digariskan dengan sedikit penambahbaikan. Penilaian guru terhadap modul menunjukkan nilai min keseluruhan 4.46, ini memberi gambaran bahawa guru bersetuju modul PSSPP sesuai untuk diaplikasikan di dalam bilik darjah dalam memupuk pemikiran masa hadapan. Didapati nilai Cronbach Alpha bagi penilaian subjek kajian terhadap pelaksanaan aktiviti ialah 0.72. Ini menunjukkan modul PSSPP yang dibangunkan mempunyai ketekalan dalaman pelaksanaan aktiviti yang tinggi. Kebolehgunaan aktiviti memaparkan nilai min keseluruhan 4.16, menunjukkan bahawa sampel kajian bersetuju modul PSSPP boleh digunakan untuk memupuk pemikiran masa hadapan. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa modul PSSPP mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam pemupukkan pemikiran masa hadapan dalam kalangan murid Tingkatan Empat. Kementerian Pendidikan Malaysia 2019 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20modul%20pengintergrasian%20pendekatan%20sosio-saintifik%20dan%20peta%20pemikiran%20roda%20masa%20hadapan%20bagi%20murid%20tingkatan%20empat.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/2/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20modul%20pengintergrasian%20pendekatan%20sosio-saintifik%20dan%20peta%20pemikiran%20roda%20masa%20hadapan%20bagi%20murid%20tingkatan%20empat%20_ABSTRACT.pdf Mohammad Syafiq Abd Rahman and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2019) Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20. pp. 193-208. ISSN 1511-6530 https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB5-3640 Theory and practice of education
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
Mohammad Syafiq Abd Rahman
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat
description Kajian ini dilaksanakan bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan (PSSPP). Modul PSSPP telah dibangunkan berdasarkan model teoretikal untuk memupuk pemikiran masa hadapan dalam kalangan murid Tingkatan Empat yang berumur 16 tahun. Seramai tiga orang panel pakar dan 27 guru terlibat untuk menentukan kesahan kandungan modul berdasarkan empat kriteria penilaian iaitu i) elemen pendekatan sosio-saintifik, ii) pelaksanaan aktiviti, iii) pengintergrasian peta pemikiran roda masa hadapan dan iv) penilaian keseluruhan modul. Selepas pelaksanaan modul, dua set soal selidik berskala lima likert ditadbir ke atas 66 orang murid Tingkatan Empat bagi mendapatkan penilaian terhadap pelaksanaan aktiviti dan kebolehgunaan aktiviti dalam pemupukkan pemikiran masa hadapan. Hasil penilaian panel pakar menunjukkan bahawa darjah persetujuan yang tinggi iaitu 91.14 peratus dan modul yang dibangunkan memenuhi aspek yang digariskan dengan sedikit penambahbaikan. Penilaian guru terhadap modul menunjukkan nilai min keseluruhan 4.46, ini memberi gambaran bahawa guru bersetuju modul PSSPP sesuai untuk diaplikasikan di dalam bilik darjah dalam memupuk pemikiran masa hadapan. Didapati nilai Cronbach Alpha bagi penilaian subjek kajian terhadap pelaksanaan aktiviti ialah 0.72. Ini menunjukkan modul PSSPP yang dibangunkan mempunyai ketekalan dalaman pelaksanaan aktiviti yang tinggi. Kebolehgunaan aktiviti memaparkan nilai min keseluruhan 4.16, menunjukkan bahawa sampel kajian bersetuju modul PSSPP boleh digunakan untuk memupuk pemikiran masa hadapan. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa modul PSSPP mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam pemupukkan pemikiran masa hadapan dalam kalangan murid Tingkatan Empat.
format Article
author Mohammad Syafiq Abd Rahman
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Mohammad Syafiq Abd Rahman
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Mohammad Syafiq Abd Rahman
title Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan modul pengintergrasian pendekatan sosio-saintifik dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi murid tingkatan empat
publisher Kementerian Pendidikan Malaysia
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20modul%20pengintergrasian%20pendekatan%20sosio-saintifik%20dan%20peta%20pemikiran%20roda%20masa%20hadapan%20bagi%20murid%20tingkatan%20empat.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/2/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20modul%20pengintergrasian%20pendekatan%20sosio-saintifik%20dan%20peta%20pemikiran%20roda%20masa%20hadapan%20bagi%20murid%20tingkatan%20empat%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33258/
https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
_version_ 1760231139607314432