Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah dilaksanakan di Malaysia berkuatkuasa pada 18 Mac 2020 dengan tujuan mengekang penularan wabak penyakit berjangkit yang dinamakan Novel Coronavirus (2019-nCov). Justeru, Kempen Stay-at-Home diperkenalkan susulan bilangan kematian yang disebabkan jangkitan viru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sitinurbayu Mohd Yusoff, Dzurizah Ibrahim, Syahruddin Ag Ahmad, Aisah Meri, Cyril Modili, Aira Nur Abu Osman
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/1/Kempen%20Stay%20at%20Home.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/2/Kempen%20Stay%20at%20Home1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3724
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.33846
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.338462022-08-17T02:34:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/ Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat Sitinurbayu Mohd Yusoff Dzurizah Ibrahim Syahruddin Ag Ahmad Aisah Meri Cyril Modili Aira Nur Abu Osman RA638 Immunity and immunization in relation to public health RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah dilaksanakan di Malaysia berkuatkuasa pada 18 Mac 2020 dengan tujuan mengekang penularan wabak penyakit berjangkit yang dinamakan Novel Coronavirus (2019-nCov). Justeru, Kempen Stay-at-Home diperkenalkan susulan bilangan kematian yang disebabkan jangkitan virus Covid-19 semakin meningkat dan membimbangkan. Kempen Stay-at-Home adalah sebuah kempen kesihatan awam yang diwujudkan untuk menggalakkan orang ramai kekal berada di rumah untuk melindungi penduduk daripada terdedah kepada kebarangkalian dijangkiti virus Covid-19 dan seterusnya mengurangkan kematian yang diakibatkan oleh virus ini. Kempen kesihatan awam adalah kempen menerusi media yang mempromosikan intervensi kesihatan awam seperti Kempen Kesedaran Thalassemia dan Kempen Kesihatan Mental Sedunia. Kepatuhan rakyat terhadap PKP adalah wajib dan menjadi asas kepada kempen kesihatan awam. Kesedaran dan pematuhan yang masih kurang terhadap arahan PKP menerusi Kempen Stay-at-Home dalam kalangan penduduk di Malaysia amat membimbangkan. Kemungkinan wujud keperluan untuk mendidik dan mengasuh minda ahli masyarakat agar memahami tujuan kempen duduk di rumah sepanjang tempoh PKP. Kajian ini dilakukan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik perbincangan kumpulan fokus dengan berpandukan Model KAP (Knowledge-AttitudePractise/Behavior) telah dilaksanakan dalam kajian ini. Kajian bertujuan untuk mengenalpasti punca mengapa masyarakat kurang memberi kerjasama terhadap Kempen Stay-at-Home dan mengenalpasti tahap kesedaran masyarakat terhadap mesej dalam Kempen Stay-at-Home. Kajian mendapati masyarakat kurang menyokong usaha Kempen Stay-at-Home untuk memutuskan rantaian virus Covid-19 atas pelbagai faktor seperti tekanan (stress), keperluan untuk keluar bekerja, tiada ganjaran, kekurangan penguatkuasaan, dan sebagainya. Diharap kajian ini dapat menyalurkan maklumat yang berkaitan dengan persepsi masyarakat terhadap kepentingan PKP dan seterusnya memberi maklumat berguna kepada pihak berkuasa agar dapat memikirkan cara yang terbaik untuk menyampaikan mesej tentang kepentingan keselamatan masyarakat. Penerbit UMS 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/1/Kempen%20Stay%20at%20Home.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/2/Kempen%20Stay%20at%20Home1.pdf Sitinurbayu Mohd Yusoff and Dzurizah Ibrahim and Syahruddin Ag Ahmad and Aisah Meri and Cyril Modili and Aira Nur Abu Osman (2022) Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat. Jurnal Komunikasi Borneo (JKoB), 10. pp. 59-70. ISSN 2289-859X https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3724
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic RA638 Immunity and immunization in relation to public health
RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection
spellingShingle RA638 Immunity and immunization in relation to public health
RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection
Sitinurbayu Mohd Yusoff
Dzurizah Ibrahim
Syahruddin Ag Ahmad
Aisah Meri
Cyril Modili
Aira Nur Abu Osman
Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat
description Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah dilaksanakan di Malaysia berkuatkuasa pada 18 Mac 2020 dengan tujuan mengekang penularan wabak penyakit berjangkit yang dinamakan Novel Coronavirus (2019-nCov). Justeru, Kempen Stay-at-Home diperkenalkan susulan bilangan kematian yang disebabkan jangkitan virus Covid-19 semakin meningkat dan membimbangkan. Kempen Stay-at-Home adalah sebuah kempen kesihatan awam yang diwujudkan untuk menggalakkan orang ramai kekal berada di rumah untuk melindungi penduduk daripada terdedah kepada kebarangkalian dijangkiti virus Covid-19 dan seterusnya mengurangkan kematian yang diakibatkan oleh virus ini. Kempen kesihatan awam adalah kempen menerusi media yang mempromosikan intervensi kesihatan awam seperti Kempen Kesedaran Thalassemia dan Kempen Kesihatan Mental Sedunia. Kepatuhan rakyat terhadap PKP adalah wajib dan menjadi asas kepada kempen kesihatan awam. Kesedaran dan pematuhan yang masih kurang terhadap arahan PKP menerusi Kempen Stay-at-Home dalam kalangan penduduk di Malaysia amat membimbangkan. Kemungkinan wujud keperluan untuk mendidik dan mengasuh minda ahli masyarakat agar memahami tujuan kempen duduk di rumah sepanjang tempoh PKP. Kajian ini dilakukan menggunakan kaedah kualitatif dengan teknik perbincangan kumpulan fokus dengan berpandukan Model KAP (Knowledge-AttitudePractise/Behavior) telah dilaksanakan dalam kajian ini. Kajian bertujuan untuk mengenalpasti punca mengapa masyarakat kurang memberi kerjasama terhadap Kempen Stay-at-Home dan mengenalpasti tahap kesedaran masyarakat terhadap mesej dalam Kempen Stay-at-Home. Kajian mendapati masyarakat kurang menyokong usaha Kempen Stay-at-Home untuk memutuskan rantaian virus Covid-19 atas pelbagai faktor seperti tekanan (stress), keperluan untuk keluar bekerja, tiada ganjaran, kekurangan penguatkuasaan, dan sebagainya. Diharap kajian ini dapat menyalurkan maklumat yang berkaitan dengan persepsi masyarakat terhadap kepentingan PKP dan seterusnya memberi maklumat berguna kepada pihak berkuasa agar dapat memikirkan cara yang terbaik untuk menyampaikan mesej tentang kepentingan keselamatan masyarakat.
format Article
author Sitinurbayu Mohd Yusoff
Dzurizah Ibrahim
Syahruddin Ag Ahmad
Aisah Meri
Cyril Modili
Aira Nur Abu Osman
author_facet Sitinurbayu Mohd Yusoff
Dzurizah Ibrahim
Syahruddin Ag Ahmad
Aisah Meri
Cyril Modili
Aira Nur Abu Osman
author_sort Sitinurbayu Mohd Yusoff
title Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat
title_short Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat
title_full Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat
title_fullStr Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat
title_full_unstemmed Kempen Stay at Home: Kejelasan Tujuan, Keberkesanan Dan Implikasi Kepada Masyarakat
title_sort kempen stay at home: kejelasan tujuan, keberkesanan dan implikasi kepada masyarakat
publisher Penerbit UMS
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/1/Kempen%20Stay%20at%20Home.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/2/Kempen%20Stay%20at%20Home1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33846/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3724
_version_ 1760231216672407552