Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak

Artikel ini menjelaskan interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun. Pengkaji menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan 222 orang sampel kajian yang terdiri daripada 119 orang kanak-kanak berumur 3+ tahun, dan 103 orang berumur 4+ tahun. Lokasi kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Juppri Bacotang, Adibah Abdul Latif, Nurfarhana Diana Mohd Nor, Siti Farhana Md. Yasin, Connie Shin @ Connie Cassy Ompok, Muhamad Suhaimi Taat
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Penerbit UPSI 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/3/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/
https://ojs.upsi.edu.my/index.php/PENDETA/article/view/6643/3637
http://dx.doi.org/10.37134/pendeta.vol13.1.7.2022
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.34284
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.342842022-09-27T03:31:20Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/ Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak Juppri Bacotang Adibah Abdul Latif Nurfarhana Diana Mohd Nor Siti Farhana Md. Yasin Connie Shin @ Connie Cassy Ompok Muhamad Suhaimi Taat LB1139.2-1139.5 Early childhood education Artikel ini menjelaskan interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun. Pengkaji menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan 222 orang sampel kajian yang terdiri daripada 119 orang kanak-kanak berumur 3+ tahun, dan 103 orang berumur 4+ tahun. Lokasi kajian melibatkan 12 buah taska atau tadika di sekitar Perak dan Selangor. Pencapaian kemahiran literasi awal kanak-kanak dinilai dengan menggunakan Indikator Kemahiran Literasi Awal (IKLA) yang merangkumi lima konstruk utama, iaitu bahasa dan komunikasi, kesedaran cetak, kesedaran fonologi, kefahaman naratif, dan tulisan awal. Pengkaji menggunakan analisis korelasi pekali Pearson untuk menentukan interkorelasi antara setiap konstruk kemahiran literasi awal dengan item-item. Dapatan analisis interkorelasi menunjukkan terdapat korelasi positif yang sangat kuat, kuat dan sederhana, dan signifikan antara setiap konstruk dengan item-item. Kajian ini dapat menjelaskan item-item atau kemahiran spesifik bagi setiap konstruk kemahiran literasi awal. Implikasinya, kajian ini dapat membantu ibu bapa dan pendidik untuk mendedahkan kemahiran literasi awal yang komprehensif kepada kanak-kanak berumur berumur 3+ hingga 4+ tahun. Penerbit UPSI 2022 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/3/FULL%20TEXT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/1/ABSTRACT.pdf Juppri Bacotang and Adibah Abdul Latif and Nurfarhana Diana Mohd Nor and Siti Farhana Md. Yasin and Connie Shin @ Connie Cassy Ompok and Muhamad Suhaimi Taat (2022) Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak. Pendeta, 13 (1). pp. 70-83. ISSN 1823-6812 https://ojs.upsi.edu.my/index.php/PENDETA/article/view/6643/3637 http://dx.doi.org/10.37134/pendeta.vol13.1.7.2022
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB1139.2-1139.5 Early childhood education
spellingShingle LB1139.2-1139.5 Early childhood education
Juppri Bacotang
Adibah Abdul Latif
Nurfarhana Diana Mohd Nor
Siti Farhana Md. Yasin
Connie Shin @ Connie Cassy Ompok
Muhamad Suhaimi Taat
Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak
description Artikel ini menjelaskan interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun. Pengkaji menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan 222 orang sampel kajian yang terdiri daripada 119 orang kanak-kanak berumur 3+ tahun, dan 103 orang berumur 4+ tahun. Lokasi kajian melibatkan 12 buah taska atau tadika di sekitar Perak dan Selangor. Pencapaian kemahiran literasi awal kanak-kanak dinilai dengan menggunakan Indikator Kemahiran Literasi Awal (IKLA) yang merangkumi lima konstruk utama, iaitu bahasa dan komunikasi, kesedaran cetak, kesedaran fonologi, kefahaman naratif, dan tulisan awal. Pengkaji menggunakan analisis korelasi pekali Pearson untuk menentukan interkorelasi antara setiap konstruk kemahiran literasi awal dengan item-item. Dapatan analisis interkorelasi menunjukkan terdapat korelasi positif yang sangat kuat, kuat dan sederhana, dan signifikan antara setiap konstruk dengan item-item. Kajian ini dapat menjelaskan item-item atau kemahiran spesifik bagi setiap konstruk kemahiran literasi awal. Implikasinya, kajian ini dapat membantu ibu bapa dan pendidik untuk mendedahkan kemahiran literasi awal yang komprehensif kepada kanak-kanak berumur berumur 3+ hingga 4+ tahun.
format Article
author Juppri Bacotang
Adibah Abdul Latif
Nurfarhana Diana Mohd Nor
Siti Farhana Md. Yasin
Connie Shin @ Connie Cassy Ompok
Muhamad Suhaimi Taat
author_facet Juppri Bacotang
Adibah Abdul Latif
Nurfarhana Diana Mohd Nor
Siti Farhana Md. Yasin
Connie Shin @ Connie Cassy Ompok
Muhamad Suhaimi Taat
author_sort Juppri Bacotang
title Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak
title_short Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak
title_full Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak
title_fullStr Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak
title_full_unstemmed Interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak
title_sort interkorelasi konstruk bagi kemahiran literasi awal kanak-kanak
publisher Penerbit UPSI
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/3/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34284/
https://ojs.upsi.edu.my/index.php/PENDETA/article/view/6643/3637
http://dx.doi.org/10.37134/pendeta.vol13.1.7.2022
_version_ 1760231274549608448