Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah

Instrumen Ujian Kemahiran Aras Tinggi (UKBAT) telah dibina bertujuan untuk mengukur kemahiran berfikir aras tinggi pelajar Tingkatan Empat untuk topik Fungsi Kuadratik bagi matapelajaran Matematik Tambahan di sekolah menengah. Kajian ini bertujuan menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UK...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jupri Basari, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/1/Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/2/Full%20text.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/
http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2022-46-06-55.pdf
https://doi.org/10.35631/IJEPC.746048
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.34343
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.343432022-09-29T03:47:22Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/ Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah Jupri Basari Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1603-1696.6 Secondary education. High schools QA1-43 General Instrumen Ujian Kemahiran Aras Tinggi (UKBAT) telah dibina bertujuan untuk mengukur kemahiran berfikir aras tinggi pelajar Tingkatan Empat untuk topik Fungsi Kuadratik bagi matapelajaran Matematik Tambahan di sekolah menengah. Kajian ini bertujuan menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UKBAT melalui Model Pengukuran Rasch. UKBAT adalah rangkuman lapan soalan terbuka yang terdiri daripada empat konstruk KBAT iaitu mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta. Sampel terdiri daripada 73 orang pelajar yang berusia 16 tahun dari sekolah-sekolah di daerah Lahad Datu, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 8 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEA- Corr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 79.3% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.90 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan kebolehpercayaan responden 0.91 (sangat baik) dengan nilai pengasingan item 5.63 (Tinggi) dan pemisahan responden 2.86 (Tinggi). Kesimpulannya, UKBAT mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur kemahiran berfikir aras tinggi bagi Fungsi Kuadratik dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat di sekolah menengah. Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/1/Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/2/Full%20text.pdf Jupri Basari and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2022) Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 7. pp. 640-656. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2022-46-06-55.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.746048
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
QA1-43 General
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
QA1-43 General
Jupri Basari
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah
description Instrumen Ujian Kemahiran Aras Tinggi (UKBAT) telah dibina bertujuan untuk mengukur kemahiran berfikir aras tinggi pelajar Tingkatan Empat untuk topik Fungsi Kuadratik bagi matapelajaran Matematik Tambahan di sekolah menengah. Kajian ini bertujuan menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UKBAT melalui Model Pengukuran Rasch. UKBAT adalah rangkuman lapan soalan terbuka yang terdiri daripada empat konstruk KBAT iaitu mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta. Sampel terdiri daripada 73 orang pelajar yang berusia 16 tahun dari sekolah-sekolah di daerah Lahad Datu, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 8 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEA- Corr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 79.3% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.90 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan kebolehpercayaan responden 0.91 (sangat baik) dengan nilai pengasingan item 5.63 (Tinggi) dan pemisahan responden 2.86 (Tinggi). Kesimpulannya, UKBAT mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur kemahiran berfikir aras tinggi bagi Fungsi Kuadratik dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat di sekolah menengah.
format Article
author Jupri Basari
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Jupri Basari
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Jupri Basari
title Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah
title_short Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah
title_full Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah
title_fullStr Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Pembangunan Instrumen Ujian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Untuk Fungsi Kuadratik Dalam Matematik Tambahan Sekolah Menengah
title_sort pembangunan instrumen ujian kemahiran berfikir aras tinggi untuk fungsi kuadratik dalam matematik tambahan sekolah menengah
publisher Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/1/Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/2/Full%20text.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34343/
http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2022-46-06-55.pdf
https://doi.org/10.35631/IJEPC.746048
_version_ 1760231282743181312