Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM

Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan Modul Pemikiran Masa Hadapan (PMH) yang dibangunkan dengan mengintegrasikan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Berorientasikan Projek dan Peta Pemikiran Roda Masa Hadapan. Modul PMH bertujuan untuk memupuk pemikiran masa hada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Angielyn Ilias, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Global Academic Excellence 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/1/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/2/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/
http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2022-47-09-32.pdf
https://doi.org/10.35631/IJEPC.747032
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.34754
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.347542022-11-08T04:30:53Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/ Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM Angielyn Ilias Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LC8-6691 Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan Modul Pemikiran Masa Hadapan (PMH) yang dibangunkan dengan mengintegrasikan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Berorientasikan Projek dan Peta Pemikiran Roda Masa Hadapan. Modul PMH bertujuan untuk memupuk pemikiran masa hadapan dalam kalangan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM. Modul PMH mengandungi enam aktiviti projek STEM. Penilaian modul melibatkan seramai tiga orang panel pakar, 19 orang guru dan 44 orang pelajar Tingkatan Empat berumur 16 tahun. Data dikumpul menggunakan borang penilaian modul dan tiga set soal selidik berskala lima likert untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan modul, kebolehlaksanaan dan kebolehgunaan aktiviti modul dalam memupuk pemikiran masa hadapan. Para panel pakar menyatakan darjah persetujuan sebanyak 93.10 peratus bahawa modul yang dibina dapat memenuhi kriteria yang digariskan dengan sedikit penambahbaikan. Hasil penilaian guru terhadap modul menunjukkan nilai min keseluruhan 4.64, menggambarkan bahawa guru-guru bersetuju modul yang dibina dapat digunakan sebagai panduan aktiviti pembelajaran untuk meningkatkan pemikiran masa hadapan. Nilai Cronbach Alpha yang diperoleh bagi kebolehlaksanaan aktiviti adalah .71, menunjukkan bahawa ketekalan dalaman aktiviti modul yang dibangunkan adalah baik dan boleh diterima. Nilai skor min keseluruhan bagi penilaian kebolehgunaan aktiviti ialah 4.56, menggambarkan bahawa pelajar-pelajar bersetuju modul yang digunakan dapat memupuk pemikiran masa hadapan mereka. Kesimpulannya, modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang tinggi dan kebolehpercayaan yang baik dan boleh diterima bagi memupuk pemikiran masa hadapan dalam kalangan pelajar. Global Academic Excellence 2022 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/1/FULL%20TEXT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/2/ABSTRACT.pdf Angielyn Ilias and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2022) Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 7. pp. 370-382. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2022-47-09-32.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.747032
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LC8-6691 Special aspects of education
spellingShingle LC8-6691 Special aspects of education
Angielyn Ilias
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM
description Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan Modul Pemikiran Masa Hadapan (PMH) yang dibangunkan dengan mengintegrasikan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Berorientasikan Projek dan Peta Pemikiran Roda Masa Hadapan. Modul PMH bertujuan untuk memupuk pemikiran masa hadapan dalam kalangan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM. Modul PMH mengandungi enam aktiviti projek STEM. Penilaian modul melibatkan seramai tiga orang panel pakar, 19 orang guru dan 44 orang pelajar Tingkatan Empat berumur 16 tahun. Data dikumpul menggunakan borang penilaian modul dan tiga set soal selidik berskala lima likert untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan modul, kebolehlaksanaan dan kebolehgunaan aktiviti modul dalam memupuk pemikiran masa hadapan. Para panel pakar menyatakan darjah persetujuan sebanyak 93.10 peratus bahawa modul yang dibina dapat memenuhi kriteria yang digariskan dengan sedikit penambahbaikan. Hasil penilaian guru terhadap modul menunjukkan nilai min keseluruhan 4.64, menggambarkan bahawa guru-guru bersetuju modul yang dibina dapat digunakan sebagai panduan aktiviti pembelajaran untuk meningkatkan pemikiran masa hadapan. Nilai Cronbach Alpha yang diperoleh bagi kebolehlaksanaan aktiviti adalah .71, menunjukkan bahawa ketekalan dalaman aktiviti modul yang dibangunkan adalah baik dan boleh diterima. Nilai skor min keseluruhan bagi penilaian kebolehgunaan aktiviti ialah 4.56, menggambarkan bahawa pelajar-pelajar bersetuju modul yang digunakan dapat memupuk pemikiran masa hadapan mereka. Kesimpulannya, modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang tinggi dan kebolehpercayaan yang baik dan boleh diterima bagi memupuk pemikiran masa hadapan dalam kalangan pelajar.
format Article
author Angielyn Ilias
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Angielyn Ilias
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Angielyn Ilias
title Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM
title_short Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM
title_full Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM
title_fullStr Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM
title_full_unstemmed Modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran STEM
title_sort modul pengintegrasian pendekatan pembelajaran berasaskan masalah berorientasikan projek dan peta pemikiran roda masa hadapan bagi memupuk pemikiran masa hadapan pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran stem
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/1/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/2/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34754/
http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2022-47-09-32.pdf
https://doi.org/10.35631/IJEPC.747032
_version_ 1760231337500868608