Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains dalam kalangan murid Tahun Lima di sekolah rendah luar bandar kategori Sekolah Kurang Murid di daerah Kota Belud, Sabah. Kajian kuantitatif mengaplikasikan reka bentuk kaedah tinj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Crispina Gregory K Han, Mohammad Azri Amatan, Evonne Lai
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1668
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i8.1668
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains dalam kalangan murid Tahun Lima di sekolah rendah luar bandar kategori Sekolah Kurang Murid di daerah Kota Belud, Sabah. Kajian kuantitatif mengaplikasikan reka bentuk kaedah tinjauan jenis hirisan-rentas dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Sampel kajian terdiri daripada 195 murid sekolah rendah di Daerah Kota Belud melibatkan sembilan belas sekolah rendah kategori Sekolah Kurang Murid. Instrumen kajian terdiri daripada Soal Selidik Persepsi Minat Murid Terhadap Pembelajaran Sains dan juga Soal Selidik Pelaksanaan Aktiviti Amali. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian IBM Statistic Package for Social Science (SPSS) Versi 26.0. Hasil ujian Korelasi Pearson Product Momen menunjukkan kekuatan hubungan rendah ke sederhana (r=.288) antara pelaksanaan amali dalam pengajaran dan pembelajaran sains dengan minat terhadap pembelajaran sains. Dapatan ini mengesahkan wujud hubungan positif linear antara pelaksanaan amali dalam pengajaran dan pembelajaran sains dengan minat terhadap pembelajaran sains. Dapatan ini menunjukkan, semakin tinggi pelaksanaan amali maka semakin tinggi minat murid terhadap pembelajaran sains di Sekolah Kurang Murid luar bandar di daerah Kota Belud, Sabah.