Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan mengesahkan instrumen untuk menilai kemenjadian pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Berdasarkan kajian literatur dan sesi perkongsian dengan guru-guru berpengalaman yang mengajar di sekolah dalam penjara, pengkaji mengenal pasti konst...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nuraihan Mohamad Hashim, Muhamad Suhaimi Taat
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1764
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i10.1764
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.34799
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.347992022-11-10T12:31:49Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/ Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia Nuraihan Mohamad Hashim Muhamad Suhaimi Taat HV9051-9230.7 The juvenile offender. Juvenile delinquency. Reform schools, etc. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan mengesahkan instrumen untuk menilai kemenjadian pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Berdasarkan kajian literatur dan sesi perkongsian dengan guru-guru berpengalaman yang mengajar di sekolah dalam penjara, pengkaji mengenal pasti konstruk dan item yang menyumbang kepada pengukuran kemenjadian pelajar. Kesahan dan kebolehpercayaan telahlah dilakukan ke atas item yang dibina. Kesahan kandungan instrumen ini melibatkan 8 orang pakar dalam pelbagai bidang. Seramai 432 pelajar terlibat di dalam kajian ini. Hasilnya instrumen baru dibangunkan terdiri daripada 4 konstruk kemenjadian pelajar iaitu sikap pembelajaran, motivasi pencapaian, akhlak dan kendiri akademik. Analisis faktor penerokaan dijalankan bagi mendapatkan kesahan konstruk menggunakan perisian SPSS. Muatan faktor setiap item adalah dalam julat 0.669 hingga 0.805 dan nilai kebolehpercayaan (alpha) pula adalah dalam julat 0.78 hingga 0.83. Jumlah keseluruhan item yang dibina berdasarkan konstruk tersebut ialah sebanyak 55 item. Dapatan kajian ini jelas menunjukkan instrumen ini mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dan boleh diguna pakai dalam menilai kemenjadiaan pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Secholian Publication 2022-10-31 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/2/FULLTEXT.pdf Nuraihan Mohamad Hashim and Muhamad Suhaimi Taat (2022) Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (10). pp. 1-11. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1764 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i10.1764
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic HV9051-9230.7 The juvenile offender. Juvenile delinquency. Reform schools, etc.
spellingShingle HV9051-9230.7 The juvenile offender. Juvenile delinquency. Reform schools, etc.
Nuraihan Mohamad Hashim
Muhamad Suhaimi Taat
Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan mengesahkan instrumen untuk menilai kemenjadian pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Berdasarkan kajian literatur dan sesi perkongsian dengan guru-guru berpengalaman yang mengajar di sekolah dalam penjara, pengkaji mengenal pasti konstruk dan item yang menyumbang kepada pengukuran kemenjadian pelajar. Kesahan dan kebolehpercayaan telahlah dilakukan ke atas item yang dibina. Kesahan kandungan instrumen ini melibatkan 8 orang pakar dalam pelbagai bidang. Seramai 432 pelajar terlibat di dalam kajian ini. Hasilnya instrumen baru dibangunkan terdiri daripada 4 konstruk kemenjadian pelajar iaitu sikap pembelajaran, motivasi pencapaian, akhlak dan kendiri akademik. Analisis faktor penerokaan dijalankan bagi mendapatkan kesahan konstruk menggunakan perisian SPSS. Muatan faktor setiap item adalah dalam julat 0.669 hingga 0.805 dan nilai kebolehpercayaan (alpha) pula adalah dalam julat 0.78 hingga 0.83. Jumlah keseluruhan item yang dibina berdasarkan konstruk tersebut ialah sebanyak 55 item. Dapatan kajian ini jelas menunjukkan instrumen ini mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dan boleh diguna pakai dalam menilai kemenjadiaan pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia.
format Article
author Nuraihan Mohamad Hashim
Muhamad Suhaimi Taat
author_facet Nuraihan Mohamad Hashim
Muhamad Suhaimi Taat
author_sort Nuraihan Mohamad Hashim
title Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia
title_short Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia
title_full Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia
title_fullStr Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia
title_full_unstemmed Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia
title_sort pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di malaysia
publisher Secholian Publication
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1764
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i10.1764
_version_ 1760231343425323008