Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan mengesahkan instrumen untuk menilai kemenjadian pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Berdasarkan kajian literatur dan sesi perkongsian dengan guru-guru berpengalaman yang mengajar di sekolah dalam penjara, pengkaji mengenal pasti konst...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Secholian Publication
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/1/ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1764 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i10.1764 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.34799 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.347992022-11-10T12:31:49Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/ Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia Nuraihan Mohamad Hashim Muhamad Suhaimi Taat HV9051-9230.7 The juvenile offender. Juvenile delinquency. Reform schools, etc. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan mengesahkan instrumen untuk menilai kemenjadian pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Berdasarkan kajian literatur dan sesi perkongsian dengan guru-guru berpengalaman yang mengajar di sekolah dalam penjara, pengkaji mengenal pasti konstruk dan item yang menyumbang kepada pengukuran kemenjadian pelajar. Kesahan dan kebolehpercayaan telahlah dilakukan ke atas item yang dibina. Kesahan kandungan instrumen ini melibatkan 8 orang pakar dalam pelbagai bidang. Seramai 432 pelajar terlibat di dalam kajian ini. Hasilnya instrumen baru dibangunkan terdiri daripada 4 konstruk kemenjadian pelajar iaitu sikap pembelajaran, motivasi pencapaian, akhlak dan kendiri akademik. Analisis faktor penerokaan dijalankan bagi mendapatkan kesahan konstruk menggunakan perisian SPSS. Muatan faktor setiap item adalah dalam julat 0.669 hingga 0.805 dan nilai kebolehpercayaan (alpha) pula adalah dalam julat 0.78 hingga 0.83. Jumlah keseluruhan item yang dibina berdasarkan konstruk tersebut ialah sebanyak 55 item. Dapatan kajian ini jelas menunjukkan instrumen ini mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dan boleh diguna pakai dalam menilai kemenjadiaan pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Secholian Publication 2022-10-31 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/2/FULLTEXT.pdf Nuraihan Mohamad Hashim and Muhamad Suhaimi Taat (2022) Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (10). pp. 1-11. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1764 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i10.1764 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
HV9051-9230.7 The juvenile offender. Juvenile delinquency. Reform schools, etc. |
spellingShingle |
HV9051-9230.7 The juvenile offender. Juvenile delinquency. Reform schools, etc. Nuraihan Mohamad Hashim Muhamad Suhaimi Taat Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia |
description |
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membangun dan mengesahkan instrumen untuk menilai kemenjadian pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. Berdasarkan kajian literatur dan sesi perkongsian dengan guru-guru berpengalaman yang mengajar di sekolah dalam penjara, pengkaji mengenal pasti konstruk dan item yang menyumbang kepada pengukuran kemenjadian pelajar. Kesahan dan kebolehpercayaan telahlah dilakukan ke atas item yang dibina. Kesahan kandungan instrumen ini melibatkan 8 orang pakar dalam pelbagai bidang. Seramai 432 pelajar terlibat di dalam kajian ini. Hasilnya instrumen baru dibangunkan terdiri daripada 4 konstruk kemenjadian pelajar iaitu sikap pembelajaran, motivasi pencapaian, akhlak dan kendiri akademik. Analisis faktor penerokaan dijalankan bagi mendapatkan kesahan konstruk menggunakan perisian SPSS. Muatan faktor setiap item adalah dalam julat 0.669 hingga 0.805 dan nilai kebolehpercayaan (alpha) pula adalah dalam julat 0.78 hingga 0.83. Jumlah keseluruhan item yang dibina berdasarkan konstruk tersebut ialah sebanyak 55 item. Dapatan kajian ini jelas menunjukkan instrumen ini mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dan boleh diguna pakai dalam menilai kemenjadiaan pelajar di sekolah dalam penjara di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Nuraihan Mohamad Hashim Muhamad Suhaimi Taat |
author_facet |
Nuraihan Mohamad Hashim Muhamad Suhaimi Taat |
author_sort |
Nuraihan Mohamad Hashim |
title |
Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia |
title_short |
Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia |
title_full |
Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia |
title_fullStr |
Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia |
title_sort |
pembinaan dan pengesahan instrumen penilaian pelajar sekolah dalam penjara di malaysia |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2022 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/1/ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34799/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1764 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i10.1764 |
_version_ |
1760231343425323008 |