Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar Bandar Sabah
Kajian ini bertujuan untuk mengukur keberkesanan penggunaan aktiviti amali mudah dalam meningkatkan pencapaian murid-murid di Sekolah Kurang Murid (SKM) luar bandar Sabah. Kajian ini menggunakan reka bentuk pensampelan rawak. Sampel kajian terdiri daripada 195 murid SKM di Daerah Kota Belud yang dip...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Asian Scholars Network
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/19480/10368 https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.6 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | Malay Malay |
id |
my.ums.eprints.34834 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.348342022-11-10T13:52:48Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/ Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar Bandar Sabah Crispina Gregory K Han Evonne Lai Mohammad Azri Amatan LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengukur keberkesanan penggunaan aktiviti amali mudah dalam meningkatkan pencapaian murid-murid di Sekolah Kurang Murid (SKM) luar bandar Sabah. Kajian ini menggunakan reka bentuk pensampelan rawak. Sampel kajian terdiri daripada 195 murid SKM di Daerah Kota Belud yang dipilih daripada sembilan belas sekolah rendah di Negeri Sabah. Kertas ujian pra dan ujian pasca disediakan untuk setiap tajuk sains yang diuji. Item ujian objektif ini dibina sendiri oleh pengkaji berdasarkan sukatan murid dan sains Tahun 5 berdasarkan aras kognitif objektif taksonomi Bloom dari aras pengetahuan hingga aras aplikasi. Pemilihan aras kognitif adalah mengikut seperti yang disarankan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia dalam kebanyakan penyediaan soalan-soalan ujian di sekolah rendah di Malaysia. Ujian pra dan pasca diberikan kepada 195 orang murid Tahun 5 di SKM yang dipilih secara rawak untuk kumpulan rawatan sahaja. Ujian pra ditadbirkan kepada kumpulan rawatan sebelum menjalankan aktiviti amali mudah dan ujian pasca selepas menjalankan aktiviti amali mudah. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Ujian Wilcoxon. Hasil analisis menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi kumpulan rawatan dalam ujian pencapaian pra dan pasca untuk ketiga-tiga bab yang telah diuji iaitu (z = -17.702b; sig = .000), untuk Bab Elektrik, (z = -7.939b; sig = .000) untuk Bab Suhu dan Haba, dan (z = -7.176b; sig = .000) untuk Bab Asid dan Bes. Sampel kajian memperoleh min ujian pasca yang lebih tinggi secara signifikan berbanding dengan min ujian pra. Ini menunjukkan pelaksanaan amali mudah mendatangkan kesan positif ke atas pencapaian sains dalam kalangan sampel kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian sains bagi tiga bab yang diuji. Asian Scholars Network 2022 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/2/FULL%20TEXT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/1/ABSTRACT.pdf Crispina Gregory K Han and Evonne Lai and Mohammad Azri Amatan (2022) Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar Bandar Sabah. Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (3). pp. 58-68. ISSN 2682-826X https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/19480/10368 https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.6 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LB5-3640 Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB5-3640 Theory and practice of education Crispina Gregory K Han Evonne Lai Mohammad Azri Amatan Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar Bandar Sabah |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengukur keberkesanan penggunaan aktiviti amali mudah dalam meningkatkan pencapaian murid-murid di Sekolah Kurang Murid (SKM) luar bandar Sabah. Kajian ini menggunakan reka bentuk pensampelan rawak. Sampel kajian terdiri daripada 195 murid SKM di Daerah Kota Belud yang dipilih daripada sembilan belas sekolah rendah di Negeri Sabah. Kertas ujian pra dan ujian pasca disediakan untuk setiap tajuk sains yang diuji. Item ujian objektif ini dibina sendiri oleh pengkaji berdasarkan sukatan murid dan sains Tahun 5 berdasarkan aras kognitif objektif taksonomi Bloom dari aras pengetahuan hingga aras aplikasi. Pemilihan aras kognitif adalah mengikut seperti yang disarankan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia dalam kebanyakan penyediaan soalan-soalan ujian di sekolah rendah di Malaysia. Ujian pra dan pasca diberikan kepada 195 orang murid Tahun 5 di SKM yang dipilih secara rawak untuk kumpulan rawatan sahaja. Ujian pra ditadbirkan kepada kumpulan rawatan sebelum menjalankan aktiviti amali mudah dan ujian pasca selepas menjalankan aktiviti amali mudah. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Ujian Wilcoxon. Hasil analisis menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi kumpulan rawatan dalam ujian pencapaian pra dan pasca untuk ketiga-tiga bab yang telah diuji iaitu (z = -17.702b; sig = .000), untuk Bab Elektrik, (z = -7.939b; sig = .000) untuk Bab Suhu dan Haba, dan (z = -7.176b; sig = .000) untuk Bab Asid dan Bes. Sampel kajian memperoleh min ujian pasca yang lebih tinggi secara signifikan berbanding dengan min ujian pra. Ini menunjukkan pelaksanaan amali mudah mendatangkan kesan positif ke atas pencapaian sains dalam kalangan sampel kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian sains bagi tiga bab yang diuji. |
format |
Article |
author |
Crispina Gregory K Han Evonne Lai Mohammad Azri Amatan |
author_facet |
Crispina Gregory K Han Evonne Lai Mohammad Azri Amatan |
author_sort |
Crispina Gregory K Han |
title |
Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan
Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar
Bandar Sabah |
title_short |
Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan
Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar
Bandar Sabah |
title_full |
Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan
Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar
Bandar Sabah |
title_fullStr |
Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan
Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar
Bandar Sabah |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Aktiviti Amali Mudah dalam Meningkatkan
Pencapaian Murid-Murid di Sekolah Kurang Murid Luar
Bandar Sabah |
title_sort |
penggunaan aktiviti amali mudah dalam meningkatkan
pencapaian murid-murid di sekolah kurang murid luar
bandar sabah |
publisher |
Asian Scholars Network |
publishDate |
2022 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34834/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/19480/10368 https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.6 |
_version_ |
1760231348202635264 |