Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak

Pembelajaran koperatif jenis padanan merupakan pendekatan yang sesuai digunakan untuk mengajar perbendaharaan kata kanak-kanak. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti komponen utama reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ratin Wahyu Juni Atma, Juppri Bacotang
Format: Article
Language:English
English
Published: Pejabat Karang Mengarang (UPSI Press) 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/
https://doi.org/10.37134/saecj.vol12.1.2.2023
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.36250
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.362502023-07-31T08:17:00Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/ Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak Ratin Wahyu Juni Atma Juppri Bacotang LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar Pembelajaran koperatif jenis padanan merupakan pendekatan yang sesuai digunakan untuk mengajar perbendaharaan kata kanak-kanak. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti komponen utama reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar. Sampel kajian terdiri daripada 15 orang guru dan pensyarah dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak yang dipilih berdasarkan persampelan tujuan. Dalam kajian ini, kaedah Fuzzy Delphi (FDM) menggunakan lima skala Likert digunakan untuk mengumpulkan data kesepakatan pakar. Data dianalisis menggunakan penomboran segi tiga Fuzzy (Triangular Fuzzy Numbers) dan Defuzzification Process. Dapatan kajian menunjukkan terdapat enam komponen utama bagi reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak, iaitu objektif pembelajaran, standard pembelajaran, tema-tema pembelajaran, langkah-langkah pembelajaran, aktiviti pembelajaran dan penilaian pembelajaran. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya membina reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak yang sistematik dan sesuai dengan kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak 2013 di Indonesia. Implikasi kajian ini ialah reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak dapat digunakan sebagai panduan pendidikan untuk menjalankan pembelajaran perbendaharaan kata. Pejabat Karang Mengarang (UPSI Press) 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/2/FULL%20TEXT.pdf Ratin Wahyu Juni Atma and Juppri Bacotang (2023) Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak. Southeast Asia Early Childhood Journal (SAECJ), 12 (1). pp. 13-23. ISSN 2821-3149 https://doi.org/10.37134/saecj.vol12.1.2.2023
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
spellingShingle LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
Ratin Wahyu Juni Atma
Juppri Bacotang
Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak
description Pembelajaran koperatif jenis padanan merupakan pendekatan yang sesuai digunakan untuk mengajar perbendaharaan kata kanak-kanak. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti komponen utama reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar. Sampel kajian terdiri daripada 15 orang guru dan pensyarah dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak yang dipilih berdasarkan persampelan tujuan. Dalam kajian ini, kaedah Fuzzy Delphi (FDM) menggunakan lima skala Likert digunakan untuk mengumpulkan data kesepakatan pakar. Data dianalisis menggunakan penomboran segi tiga Fuzzy (Triangular Fuzzy Numbers) dan Defuzzification Process. Dapatan kajian menunjukkan terdapat enam komponen utama bagi reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak, iaitu objektif pembelajaran, standard pembelajaran, tema-tema pembelajaran, langkah-langkah pembelajaran, aktiviti pembelajaran dan penilaian pembelajaran. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya membina reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak yang sistematik dan sesuai dengan kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak 2013 di Indonesia. Implikasi kajian ini ialah reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak dapat digunakan sebagai panduan pendidikan untuk menjalankan pembelajaran perbendaharaan kata.
format Article
author Ratin Wahyu Juni Atma
Juppri Bacotang
author_facet Ratin Wahyu Juni Atma
Juppri Bacotang
author_sort Ratin Wahyu Juni Atma
title Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak
title_short Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak
title_full Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak
title_fullStr Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak
title_full_unstemmed Reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak
title_sort reka bentuk komponen utama modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa indonesia kanak-kanak
publisher Pejabat Karang Mengarang (UPSI Press)
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36250/
https://doi.org/10.37134/saecj.vol12.1.2.2023
_version_ 1773544858816872448