Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji tahap gaya pembelajaran pelajar di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu. Seramai 214 daripada 477 populasi pelajar dipilih sebagai responden kajian. Teknik persampelan rawak berstrata tidak berkadaran digunakan dalam menentukan sampel kajia...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Fakulti Psikologi dan Pendidikan Universiti Malaysia Sabah
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/ https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4281 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.36737 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.367372023-09-06T07:38:34Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/ Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah Crispina Gregory K Han Limi Chong LB2331.7-2335.8 Teaching personnel LC1041-1048 Vocational education (General) Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji tahap gaya pembelajaran pelajar di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu. Seramai 214 daripada 477 populasi pelajar dipilih sebagai responden kajian. Teknik persampelan rawak berstrata tidak berkadaran digunakan dalam menentukan sampel kajian. Proses pengumpulan data adalah menggunakan borang soal selidik. Statistik deskriptif digunakan untuk menganalisis data menggunakan perisian The Statistical Package for The Social Science (SPSS) versi 28. Nilai Alpha Cronbach bagi soal selidik gaya pembelajaran ialah .788. Hasil kajian mendapati bahawa gaya pembelajaran pelajar adalah pada tahap yang tinggi iaitu dengan skor min 3.63 (SP=.397). Kesimpulannya, apabila pelajar mempunyai pengetahuan tentang pilihan gaya pembelajaran dan memanfaatkan pelbagai gaya pembelajaran, ia dapat membantu untuk meningkatkan prestasi akademik mereka. Fakulti Psikologi dan Pendidikan Universiti Malaysia Sabah 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/2/FULL%20TEXT.pdf Crispina Gregory K Han and Limi Chong (2023) Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 11. pp. 73-80. ISSN 1985-3637 https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4281 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB2331.7-2335.8 Teaching personnel LC1041-1048 Vocational education (General) |
spellingShingle |
LB2331.7-2335.8 Teaching personnel LC1041-1048 Vocational education (General) Crispina Gregory K Han Limi Chong Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji tahap gaya pembelajaran pelajar di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu. Seramai 214 daripada 477 populasi pelajar dipilih sebagai responden kajian. Teknik persampelan rawak berstrata tidak berkadaran digunakan dalam menentukan sampel kajian. Proses pengumpulan data adalah menggunakan borang soal selidik. Statistik deskriptif digunakan untuk menganalisis data menggunakan perisian The Statistical Package for The Social Science (SPSS) versi 28. Nilai Alpha Cronbach bagi soal selidik gaya pembelajaran ialah .788. Hasil kajian mendapati bahawa gaya pembelajaran pelajar adalah pada tahap yang tinggi iaitu dengan skor min 3.63 (SP=.397). Kesimpulannya, apabila pelajar mempunyai pengetahuan tentang pilihan gaya pembelajaran dan memanfaatkan pelbagai gaya pembelajaran, ia dapat membantu untuk meningkatkan prestasi akademik mereka. |
format |
Article |
author |
Crispina Gregory K Han Limi Chong |
author_facet |
Crispina Gregory K Han Limi Chong |
author_sort |
Crispina Gregory K Han |
title |
Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_short |
Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_full |
Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_fullStr |
Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_full_unstemmed |
Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_sort |
tahap gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan mekanikal di politeknik kota kinabalu, sabah |
publisher |
Fakulti Psikologi dan Pendidikan Universiti Malaysia Sabah |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737/ https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4281 |
_version_ |
1778162790996901888 |