Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dala...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.37824 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.378242023-12-15T07:52:10Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/ Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1501-1547 Primary education Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPP dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 345 murid Tahun Lima di sekolah rendah bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Pendekatan Isu Sosiosaintifik Berbantukan Peta Pemikiran Roda (PISPP, n=115), ii) Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS, n=115) dan iii) Kaedah Konvensional (KONV, n=115). Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran sains keusahawanan. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA menunjukkan terdapat kesan yang signifikan merentasi ketiga-tiga kumpulan kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi pemikiran sains keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan kaedah PISPP berbanding kaedah PIS dan KONV terhadap pemikiran sains keusahawanan, konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Kaedah PISPP menunjukkan min skor pascaujian lebih tinggi berbanding kaedah PIS, seterusnya min skor pascaujian PIS lebih tinggi secara signifikan berbanding kaedah KONV dalam kesemua konstruk yang dikaji kecuali konstruk Pemerhatian. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPP memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2023-09-11 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/2/FULLTEXT.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2023) Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 8. pp. 1-17. 10.35631/IJEPC.851001 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1501-1547 Primary education |
spellingShingle |
LB1501-1547 Primary education Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPP dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 345 murid Tahun Lima di sekolah rendah bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Pendekatan Isu Sosiosaintifik Berbantukan Peta Pemikiran Roda (PISPP, n=115), ii) Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS, n=115) dan iii) Kaedah Konvensional (KONV, n=115). Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran sains keusahawanan. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA menunjukkan terdapat kesan yang signifikan merentasi ketiga-tiga kumpulan kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi pemikiran sains keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan kaedah PISPP berbanding kaedah PIS dan KONV terhadap pemikiran sains keusahawanan, konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Kaedah PISPP menunjukkan min skor pascaujian lebih tinggi berbanding kaedah PIS, seterusnya min skor pascaujian PIS lebih tinggi secara signifikan berbanding kaedah KONV dalam kesemua konstruk yang dikaji kecuali konstruk Pemerhatian. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPP memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. |
format |
Article |
author |
Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_facet |
Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_sort |
Jamilah Ahmad |
title |
Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima |
title_short |
Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima |
title_full |
Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima |
title_fullStr |
Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima |
title_full_unstemmed |
Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima |
title_sort |
kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima |
publisher |
Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/ |
_version_ |
1787134806007480320 |