Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat

Masih terdapat limitasi dalam kajian yang mengetengahkan pembangunan instrumen yang dapat mengukur pemikiran kreatif keusahawanan. Oleh itu, Instrumen Ujian Pemikiran Kreatif Keusahawanan (UPKK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid tingkatan empat di s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sufirman Arifin, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.37825
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.378252023-12-15T07:52:28Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/ Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat Sufirman Arifin Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Masih terdapat limitasi dalam kajian yang mengetengahkan pembangunan instrumen yang dapat mengukur pemikiran kreatif keusahawanan. Oleh itu, Instrumen Ujian Pemikiran Kreatif Keusahawanan (UPKK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid tingkatan empat di sekolah menengah. UPKK merangkumi sepuluh item yang terdiri daripada lima konstruk iaitu Penyiasatan, Idea Baharu, Reka Bentuk, Cipta dan Komersial. Sampel terdiri daripada 187 orang murid Tingkatan Empat yang berusia 15 hingga 16 tahun dari empat buah sekolah menengah di daerah Tawau, Sabah. Kajian yang dijalankan secara kuantitatif dengan menggunakan reka bentuk tinjauan ini dijalankan untuk menentukan sejauh mana kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ini dapat memenuhi ciri psikometrik sesebuah penyelidikan. Analisis item membolehkan item yang sah, adil dan berkualiti terpilih manakala item sebaliknya ditambah baik dan dimurnikan. Kajian ini mengaplikasikan Model Pengukuran Rasch untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPKK. Analisis telah dilakukan terhadap kesesuaian responden, kesesuaian item, polariti item, keekadimensian serta kebolehpercayaan dan pengasingan item-responden. Dapatan kajian mendapati bahawa instrumen UPKK mempunyai kebolehpercayaan item yang tinggi dengan nilai .97. Kesimpulannya, UPKK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur tahap pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid Tingkatan Empat di sekolah menengah. Global Academic Excellence 2023-09-11 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/2/FULLTEXT.pdf Sufirman Arifin and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2023) Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 8. pp. 18-36. ISSN 0128-164X 10.35631/IJEPC.851002
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Sufirman Arifin
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat
description Masih terdapat limitasi dalam kajian yang mengetengahkan pembangunan instrumen yang dapat mengukur pemikiran kreatif keusahawanan. Oleh itu, Instrumen Ujian Pemikiran Kreatif Keusahawanan (UPKK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid tingkatan empat di sekolah menengah. UPKK merangkumi sepuluh item yang terdiri daripada lima konstruk iaitu Penyiasatan, Idea Baharu, Reka Bentuk, Cipta dan Komersial. Sampel terdiri daripada 187 orang murid Tingkatan Empat yang berusia 15 hingga 16 tahun dari empat buah sekolah menengah di daerah Tawau, Sabah. Kajian yang dijalankan secara kuantitatif dengan menggunakan reka bentuk tinjauan ini dijalankan untuk menentukan sejauh mana kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ini dapat memenuhi ciri psikometrik sesebuah penyelidikan. Analisis item membolehkan item yang sah, adil dan berkualiti terpilih manakala item sebaliknya ditambah baik dan dimurnikan. Kajian ini mengaplikasikan Model Pengukuran Rasch untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPKK. Analisis telah dilakukan terhadap kesesuaian responden, kesesuaian item, polariti item, keekadimensian serta kebolehpercayaan dan pengasingan item-responden. Dapatan kajian mendapati bahawa instrumen UPKK mempunyai kebolehpercayaan item yang tinggi dengan nilai .97. Kesimpulannya, UPKK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur tahap pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid Tingkatan Empat di sekolah menengah.
format Article
author Sufirman Arifin
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Sufirman Arifin
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Sufirman Arifin
title Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat
title_short Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat
title_full Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat
title_fullStr Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat
title_full_unstemmed Pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat
title_sort pembangunan instrumen ujian pemikiran kreatif keusahawanan bagi murid tingkatan empat
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37825/
_version_ 1787134806131212288