Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah

Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: A. Rahmat A. Talib
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.38099
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.380992024-02-08T01:59:54Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/ Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah A. Rahmat A. Talib LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetapi tidak terlibat secara langsung dalam pentadbir sekolah. Kajian ini menggunakan dua jenis instrument yang terdapat dalam borang soal selidik skala Likert. Pertama ialah Skala Efikasi Kendiri Guru {Teacher Self Efficacy Sca/e-TSES) yang dibina oleh Tschannen Moran dan Woolfolk­Hoy(2001) mempunyai 12 item. Instrumen kedua iaitu Soal Selidik Persekitaran Peringkat Sekolah (School Level Environment Questionnaire-SLEQ) yang telah dibina oleh Fraser dan Rentoul (1982) dan seterusnya dikaji semula oleh Johnson et al (2007) mempunyai 20 item. Dapatan dari kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach ialah masing-masing . 923 dan . 728. Kajian dianalisis menggunakan Korelasi Pearson dalam Statistical Package For Social Science Versi 17.0 untuk ujian hipotisis pada aras signifikan p < .01. Statistik deskriptif juga telah digunakan untuk mencari frekuensi, peratusan dan min bagi taburan demografi. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga dimensi efikasi guru ini boleh memberi pengaruh terhadap iklim sekolah. Oleh yang demikian, kedua-dua pemboleh ubah, efikasi guru dan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan secara positif. 2011 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf A. Rahmat A. Talib (2011) Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
A. Rahmat A. Talib
Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
description Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetapi tidak terlibat secara langsung dalam pentadbir sekolah. Kajian ini menggunakan dua jenis instrument yang terdapat dalam borang soal selidik skala Likert. Pertama ialah Skala Efikasi Kendiri Guru {Teacher Self Efficacy Sca/e-TSES) yang dibina oleh Tschannen Moran dan Woolfolk­Hoy(2001) mempunyai 12 item. Instrumen kedua iaitu Soal Selidik Persekitaran Peringkat Sekolah (School Level Environment Questionnaire-SLEQ) yang telah dibina oleh Fraser dan Rentoul (1982) dan seterusnya dikaji semula oleh Johnson et al (2007) mempunyai 20 item. Dapatan dari kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach ialah masing-masing . 923 dan . 728. Kajian dianalisis menggunakan Korelasi Pearson dalam Statistical Package For Social Science Versi 17.0 untuk ujian hipotisis pada aras signifikan p < .01. Statistik deskriptif juga telah digunakan untuk mencari frekuensi, peratusan dan min bagi taburan demografi. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga dimensi efikasi guru ini boleh memberi pengaruh terhadap iklim sekolah. Oleh yang demikian, kedua-dua pemboleh ubah, efikasi guru dan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan secara positif.
format Thesis
author A. Rahmat A. Talib
author_facet A. Rahmat A. Talib
author_sort A. Rahmat A. Talib
title Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_short Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_full Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_fullStr Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_full_unstemmed Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_sort hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di sabah
publishDate 2011
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/
_version_ 1792152897235976192