Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetap...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.38099 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.380992024-02-08T01:59:54Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/ Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah A. Rahmat A. Talib LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetapi tidak terlibat secara langsung dalam pentadbir sekolah. Kajian ini menggunakan dua jenis instrument yang terdapat dalam borang soal selidik skala Likert. Pertama ialah Skala Efikasi Kendiri Guru {Teacher Self Efficacy Sca/e-TSES) yang dibina oleh Tschannen Moran dan WoolfolkHoy(2001) mempunyai 12 item. Instrumen kedua iaitu Soal Selidik Persekitaran Peringkat Sekolah (School Level Environment Questionnaire-SLEQ) yang telah dibina oleh Fraser dan Rentoul (1982) dan seterusnya dikaji semula oleh Johnson et al (2007) mempunyai 20 item. Dapatan dari kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach ialah masing-masing . 923 dan . 728. Kajian dianalisis menggunakan Korelasi Pearson dalam Statistical Package For Social Science Versi 17.0 untuk ujian hipotisis pada aras signifikan p < .01. Statistik deskriptif juga telah digunakan untuk mencari frekuensi, peratusan dan min bagi taburan demografi. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga dimensi efikasi guru ini boleh memberi pengaruh terhadap iklim sekolah. Oleh yang demikian, kedua-dua pemboleh ubah, efikasi guru dan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan secara positif. 2011 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf A. Rahmat A. Talib (2011) Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) A. Rahmat A. Talib Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah |
description |
Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetapi tidak terlibat secara langsung dalam pentadbir sekolah. Kajian ini menggunakan dua jenis instrument yang terdapat dalam borang soal selidik skala Likert. Pertama ialah Skala Efikasi Kendiri Guru {Teacher Self Efficacy Sca/e-TSES) yang dibina oleh Tschannen Moran dan WoolfolkHoy(2001) mempunyai 12 item. Instrumen kedua iaitu Soal Selidik Persekitaran Peringkat Sekolah (School Level Environment Questionnaire-SLEQ) yang telah dibina oleh Fraser dan Rentoul (1982) dan seterusnya dikaji semula oleh Johnson et al (2007) mempunyai 20 item. Dapatan dari kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach ialah masing-masing . 923 dan . 728. Kajian dianalisis menggunakan Korelasi Pearson dalam Statistical Package For Social Science Versi 17.0 untuk ujian hipotisis pada aras signifikan p < .01. Statistik deskriptif juga telah digunakan untuk mencari frekuensi, peratusan dan min bagi taburan demografi. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga dimensi efikasi guru ini boleh memberi pengaruh terhadap iklim sekolah. Oleh yang demikian, kedua-dua pemboleh ubah, efikasi guru dan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan secara positif. |
format |
Thesis |
author |
A. Rahmat A. Talib |
author_facet |
A. Rahmat A. Talib |
author_sort |
A. Rahmat A. Talib |
title |
Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah |
title_short |
Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah |
title_full |
Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah |
title_fullStr |
Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah |
title_sort |
hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di sabah |
publishDate |
2011 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/ |
_version_ |
1792152897235976192 |