Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah

Sejajar dengan matlamat Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk membendung cabaran pandemik COVID-19, pelbagai usaha telah dilakukan untuk memperkenalkan sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian dengan kaedah secara tidak bersemuka menggunakan peralatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Avalynn Eusebio, Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
Format: Article
Language:English
English
Published: Academic Inspired Network 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.38717
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.387172024-05-17T06:03:50Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/ Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah Avalynn Eusebio Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health Sejajar dengan matlamat Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk membendung cabaran pandemik COVID-19, pelbagai usaha telah dilakukan untuk memperkenalkan sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian dengan kaedah secara tidak bersemuka menggunakan peralatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara meluas kerana aktiviti PdP terpaksa ditangguhkan serta merta disebabkan kerajaan mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac 2020. Walau bagaimanapun keadaan ini boleh mengakibatkan guru-guru mengalami teknostress kerana mengalami perubahan secara mendadak sekaligus mempengaruhi niat menggunakan pembelajaran dalam talian lebih-lebih lagi bagi guru-guru yang berada di luar bandar. Kajian ini merupakan satu kajian kuantitatif dan merupakan kajian rintis yang melibatkan 37 orang guru yang terdiri daripada guru sekolah rendah di luar bandar, Sabah. Analisis regresi mudah digunakan untuk melihat pemboleh ubah sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dan pengaruhnya terhadap niat menggunakan e-pembelajaran. Berdasarkan analisis deskriptif, tahap sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dalam kalangan guru di seluruh Sabah adalah sederhana. Hasil kajian ini mendapati wujud pengaruh yang signifikan di antara sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dengan niat menggunakan e-pembelajaran. Ini menunjukkan guru akan mengalami tekanan untuk mempraktikkan e-pembelajaran jika kurang mendapatkan sokongan daripada organisasi sekolah untuk menggunakan teknologi walaupun mempunyai kemahiran yang tinggi tetapi jika persekitaran tempat kerja kurang memuaskan turut mempengaruhi niat guru untuk menggunakan teknologidalam PdP. Sokongan organisasi juga penting jika guru tidak diberi sokongan, mereka mudah mengalami teknostress dalam menggunakan pembelajaran dalam talian. Oleh itu, motivasi dan sokongan organisasi serta kemahiran menggunakan teknologi sangat penting agar tidak ada golongan guru yang mengalami tekanan kerja dan memberi kesan kepada mutu pengajarannya terhadap murid-murid. Academic Inspired Network 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/2/FULL%20TEXT.pdf Avalynn Eusebio and Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof (2023) Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah. Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 8. pp. 328-344.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health
Avalynn Eusebio
Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah
description Sejajar dengan matlamat Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk membendung cabaran pandemik COVID-19, pelbagai usaha telah dilakukan untuk memperkenalkan sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian dengan kaedah secara tidak bersemuka menggunakan peralatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara meluas kerana aktiviti PdP terpaksa ditangguhkan serta merta disebabkan kerajaan mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac 2020. Walau bagaimanapun keadaan ini boleh mengakibatkan guru-guru mengalami teknostress kerana mengalami perubahan secara mendadak sekaligus mempengaruhi niat menggunakan pembelajaran dalam talian lebih-lebih lagi bagi guru-guru yang berada di luar bandar. Kajian ini merupakan satu kajian kuantitatif dan merupakan kajian rintis yang melibatkan 37 orang guru yang terdiri daripada guru sekolah rendah di luar bandar, Sabah. Analisis regresi mudah digunakan untuk melihat pemboleh ubah sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dan pengaruhnya terhadap niat menggunakan e-pembelajaran. Berdasarkan analisis deskriptif, tahap sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dalam kalangan guru di seluruh Sabah adalah sederhana. Hasil kajian ini mendapati wujud pengaruh yang signifikan di antara sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dengan niat menggunakan e-pembelajaran. Ini menunjukkan guru akan mengalami tekanan untuk mempraktikkan e-pembelajaran jika kurang mendapatkan sokongan daripada organisasi sekolah untuk menggunakan teknologi walaupun mempunyai kemahiran yang tinggi tetapi jika persekitaran tempat kerja kurang memuaskan turut mempengaruhi niat guru untuk menggunakan teknologidalam PdP. Sokongan organisasi juga penting jika guru tidak diberi sokongan, mereka mudah mengalami teknostress dalam menggunakan pembelajaran dalam talian. Oleh itu, motivasi dan sokongan organisasi serta kemahiran menggunakan teknologi sangat penting agar tidak ada golongan guru yang mengalami tekanan kerja dan memberi kesan kepada mutu pengajarannya terhadap murid-murid.
format Article
author Avalynn Eusebio
Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
author_facet Avalynn Eusebio
Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
author_sort Avalynn Eusebio
title Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah
title_short Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah
title_full Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah
title_fullStr Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah
title_sort pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar sabah
publisher Academic Inspired Network
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/
_version_ 1800089063723630592