Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah
Sejajar dengan matlamat Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk membendung cabaran pandemik COVID-19, pelbagai usaha telah dilakukan untuk memperkenalkan sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian dengan kaedah secara tidak bersemuka menggunakan peralatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Academic Inspired Network
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.38717 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.387172024-05-17T06:03:50Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/ Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah Avalynn Eusebio Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health Sejajar dengan matlamat Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk membendung cabaran pandemik COVID-19, pelbagai usaha telah dilakukan untuk memperkenalkan sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian dengan kaedah secara tidak bersemuka menggunakan peralatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara meluas kerana aktiviti PdP terpaksa ditangguhkan serta merta disebabkan kerajaan mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac 2020. Walau bagaimanapun keadaan ini boleh mengakibatkan guru-guru mengalami teknostress kerana mengalami perubahan secara mendadak sekaligus mempengaruhi niat menggunakan pembelajaran dalam talian lebih-lebih lagi bagi guru-guru yang berada di luar bandar. Kajian ini merupakan satu kajian kuantitatif dan merupakan kajian rintis yang melibatkan 37 orang guru yang terdiri daripada guru sekolah rendah di luar bandar, Sabah. Analisis regresi mudah digunakan untuk melihat pemboleh ubah sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dan pengaruhnya terhadap niat menggunakan e-pembelajaran. Berdasarkan analisis deskriptif, tahap sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dalam kalangan guru di seluruh Sabah adalah sederhana. Hasil kajian ini mendapati wujud pengaruh yang signifikan di antara sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dengan niat menggunakan e-pembelajaran. Ini menunjukkan guru akan mengalami tekanan untuk mempraktikkan e-pembelajaran jika kurang mendapatkan sokongan daripada organisasi sekolah untuk menggunakan teknologi walaupun mempunyai kemahiran yang tinggi tetapi jika persekitaran tempat kerja kurang memuaskan turut mempengaruhi niat guru untuk menggunakan teknologidalam PdP. Sokongan organisasi juga penting jika guru tidak diberi sokongan, mereka mudah mengalami teknostress dalam menggunakan pembelajaran dalam talian. Oleh itu, motivasi dan sokongan organisasi serta kemahiran menggunakan teknologi sangat penting agar tidak ada golongan guru yang mengalami tekanan kerja dan memberi kesan kepada mutu pengajarannya terhadap murid-murid. Academic Inspired Network 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/2/FULL%20TEXT.pdf Avalynn Eusebio and Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof (2023) Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah. Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 8. pp. 328-344. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health Avalynn Eusebio Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah |
description |
Sejajar dengan matlamat Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk membendung cabaran pandemik COVID-19, pelbagai usaha telah dilakukan untuk memperkenalkan sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian dengan kaedah secara tidak bersemuka menggunakan peralatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara meluas kerana aktiviti PdP terpaksa ditangguhkan serta merta disebabkan kerajaan mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac 2020. Walau bagaimanapun keadaan ini boleh mengakibatkan guru-guru mengalami teknostress kerana mengalami perubahan secara mendadak sekaligus mempengaruhi niat menggunakan pembelajaran dalam talian lebih-lebih lagi bagi guru-guru yang berada di luar bandar. Kajian ini merupakan satu kajian kuantitatif dan merupakan kajian rintis yang melibatkan 37 orang guru yang terdiri daripada guru sekolah rendah di luar bandar, Sabah. Analisis regresi mudah digunakan untuk melihat pemboleh ubah sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dan pengaruhnya terhadap niat menggunakan e-pembelajaran. Berdasarkan analisis deskriptif, tahap sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dalam kalangan guru di seluruh Sabah adalah sederhana. Hasil kajian ini mendapati wujud pengaruh yang signifikan di antara sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi dengan niat menggunakan e-pembelajaran. Ini menunjukkan guru akan mengalami tekanan untuk mempraktikkan e-pembelajaran jika kurang mendapatkan sokongan daripada organisasi sekolah untuk menggunakan teknologi walaupun mempunyai kemahiran yang tinggi tetapi jika persekitaran tempat kerja kurang memuaskan turut mempengaruhi niat guru untuk menggunakan teknologidalam PdP. Sokongan organisasi juga penting jika guru tidak diberi sokongan, mereka mudah mengalami teknostress dalam menggunakan pembelajaran dalam talian. Oleh itu, motivasi dan sokongan organisasi serta kemahiran menggunakan teknologi sangat penting agar tidak ada golongan guru yang mengalami tekanan kerja dan memberi kesan kepada mutu pengajarannya terhadap murid-murid. |
format |
Article |
author |
Avalynn Eusebio Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof |
author_facet |
Avalynn Eusebio Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof |
author_sort |
Avalynn Eusebio |
title |
Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah |
title_short |
Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah |
title_full |
Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah |
title_fullStr |
Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah |
title_full_unstemmed |
Pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar Sabah |
title_sort |
pengaruh sokongan organisasi dan keupayaan menggunakan teknologi terhadap niat menggunakan e-pembelajaran dalam kalangan guru sekolah rendah di kawasan luar bandar sabah |
publisher |
Academic Inspired Network |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38717/ |
_version_ |
1800089063723630592 |