Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pelaksanaan amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal di kalangan guru tadika swasta. Kajian ini merangkumi tiga objektif: mengenal pasti bagaimana guru tadika melaksanakan kecerdasan muzikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran, memahami kesan terhada...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Fakulti Bahasa dan Pendidikan, Universiti Islam Melaka
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pelaksanaan amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal di kalangan guru tadika swasta. Kajian ini merangkumi tiga objektif: mengenal pasti bagaimana guru tadika melaksanakan kecerdasan muzikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran, memahami kesan terhadap kanak-kanak apabila guru melaksanakan kecerdasan muzikal dalam pengajaran mereka, dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh guru dalam pelaksanaan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes, dengan menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian. Oleh kerana pengkaji menghadapi kekangan masa, seramai dua orang guru tadika swasta telah ditemu bual sebagai responden untuk menjawab setiap objektif penyelidikan. Data yang dikumpulkan melalui temu bual telah ditranskripsi dan dianalisis secara tematik. Secara kesimpulannya, amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal dapat memberikan impak positif kepada kanakkanak apabila dilaksanakan secara konsisten. |
---|