Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah

Menurut sejarah, istilah tenaga sudah lama diguna pakai dalam perbualan harian untuk menjelaskan aktiviti yang berkaitan dengan kemampuan melakukan kerja, tetapi istilah ini tidak semestinya boleh digunakan dalam semua bidang. Kajian lepas menunjukkan terdapat pelbagai konsep pengetahuan alternatif...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Azlinah Ispal, Mohd. Zaki Ishak
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i9.1750
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.38869
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.388692024-06-18T02:10:06Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/ Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah Azlinah Ispal Mohd. Zaki Ishak QC1-75 General Menurut sejarah, istilah tenaga sudah lama diguna pakai dalam perbualan harian untuk menjelaskan aktiviti yang berkaitan dengan kemampuan melakukan kerja, tetapi istilah ini tidak semestinya boleh digunakan dalam semua bidang. Kajian lepas menunjukkan terdapat pelbagai konsep pengetahuan alternatif terpahat dalam minda pelajar yang mungkin sama atau bertentangan dengan pemahaman saintifik ahli fizik. Oleh itu, penyelidikan yang berteraskan tradisi pendidikan Jerman-Didaktik telah dijalankan. Menurut tradisi ini guru mesti “mengelementarisasikan” isi kandungan pengetahuan fizik dan menyepadukannya dengan konsep pengetahuan alternatif pelajar untuk melaksanakan PDPC yang berkesan. Penyelidikan ini dijalankan untuk memahami bagaimana jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah boleh dirapatkan dengan menggunakan Model Pembinaan Semula PdPC (MPSP). Oleh itu, penyelidik telah meneliti 15 penerbitan utama untuk menentukan pemahaman saintifik ahli fizik tentang tenaga, menjalankan temu bual separa berstruktur melibatkan 12 orang pelajar fizik sekolah menengah untuk mencari konsep pengetahuan alternatif tenaga mereka dan menganalisis semula 23 kajian terdahulu yang berkaitan dengan isu yang sama. Kaedah analisis kualitatif kandungan dan analisis metafora digunakan untuk membantu penyelidik merungkai makna yang tersurat dan tersirat di sebalik bahasa fizik mahupun bahasa perbualan harian yang mengandungi konsep tenaga, dan bagaimana bahasa-bahasa ini saling berinteraksi. Dapatan kajian diwakili oleh laluan pembelajaran yang menghubungkan konsep fizik berorientasikan aktiviti harian dan fizik. Laluan pembelajaran ini memaparkan jurang pemahaman antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah dan bagaimana mereka berkait antara satu sama lain. Secholian Publication 2022-09-30 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/2/FULLTEXT.pdf Azlinah Ispal and Mohd. Zaki Ishak (2022) Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7 (e00175). pp. 1-19. ISSN 2504-8562 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i9.1750
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic QC1-75 General
spellingShingle QC1-75 General
Azlinah Ispal
Mohd. Zaki Ishak
Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah
description Menurut sejarah, istilah tenaga sudah lama diguna pakai dalam perbualan harian untuk menjelaskan aktiviti yang berkaitan dengan kemampuan melakukan kerja, tetapi istilah ini tidak semestinya boleh digunakan dalam semua bidang. Kajian lepas menunjukkan terdapat pelbagai konsep pengetahuan alternatif terpahat dalam minda pelajar yang mungkin sama atau bertentangan dengan pemahaman saintifik ahli fizik. Oleh itu, penyelidikan yang berteraskan tradisi pendidikan Jerman-Didaktik telah dijalankan. Menurut tradisi ini guru mesti “mengelementarisasikan” isi kandungan pengetahuan fizik dan menyepadukannya dengan konsep pengetahuan alternatif pelajar untuk melaksanakan PDPC yang berkesan. Penyelidikan ini dijalankan untuk memahami bagaimana jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah boleh dirapatkan dengan menggunakan Model Pembinaan Semula PdPC (MPSP). Oleh itu, penyelidik telah meneliti 15 penerbitan utama untuk menentukan pemahaman saintifik ahli fizik tentang tenaga, menjalankan temu bual separa berstruktur melibatkan 12 orang pelajar fizik sekolah menengah untuk mencari konsep pengetahuan alternatif tenaga mereka dan menganalisis semula 23 kajian terdahulu yang berkaitan dengan isu yang sama. Kaedah analisis kualitatif kandungan dan analisis metafora digunakan untuk membantu penyelidik merungkai makna yang tersurat dan tersirat di sebalik bahasa fizik mahupun bahasa perbualan harian yang mengandungi konsep tenaga, dan bagaimana bahasa-bahasa ini saling berinteraksi. Dapatan kajian diwakili oleh laluan pembelajaran yang menghubungkan konsep fizik berorientasikan aktiviti harian dan fizik. Laluan pembelajaran ini memaparkan jurang pemahaman antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah dan bagaimana mereka berkait antara satu sama lain.
format Article
author Azlinah Ispal
Mohd. Zaki Ishak
author_facet Azlinah Ispal
Mohd. Zaki Ishak
author_sort Azlinah Ispal
title Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah
title_short Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah
title_full Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah
title_fullStr Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah
title_full_unstemmed Merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah
title_sort merapatkan jurang pemahaman konsep tenaga antara ahli fizik dan pelajar fizik sekolah menengah
publisher Secholian Publication
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38869/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i9.1750
_version_ 1802978359292985344