Pembinaan dan pengesahan inventori penilaian pelajar sekolah dalam penjara di Malaysia

Kajian ini bertujuan membangunkan Inventori Penilaian Pelajar Sekolah Dalam Penjara di Malaysia (IPPSDP) bagi mengatasi isu keperluan instrumen yang sah dan boleh dipercayai untuk menilai pelajar di sekolah dalam penjara. Inventori yang dibangunkan berbeza dengan instrumen sedia ada memandangkan kon...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nuraihan Mohamad Hashim
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39123/1/24%20PAGES..pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39123/2/FULLTEXT..pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39123/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan membangunkan Inventori Penilaian Pelajar Sekolah Dalam Penjara di Malaysia (IPPSDP) bagi mengatasi isu keperluan instrumen yang sah dan boleh dipercayai untuk menilai pelajar di sekolah dalam penjara. Inventori yang dibangunkan berbeza dengan instrumen sedia ada memandangkan konteks pelajar dan persekitaran sekolah di penjara adalah sangat berbeza dengan sekolah di aliran perdana. Proses pembinaan inventori ini melibatkan tiga fasa, iaitu fasa mereka bentuk, fasa pembinaan item dan fasa pengesahan item. Pada fasa mereka bentuk, inventori ini memfokuskan empat konstruk utama, iaitu sikap, motivasi, akhlak dan konsep kendiri akademik. Dalam fasa pembinaan item, sebanyak 55 item berskala pemarkahan Likert lima mata dibina. Pada fasa pengesahan item, dua jenis ujian dijalankan, iaitu analisis faktor penerokaan (EFA) menggunakan perisian SPSS dan analisis faktor pengesahan (CFA) menggunakan perisian Smart-PLS. Kajian rintis dijalankan ke atas 100 orang bekas pelajar sekolah dalam penjara bagi mendapatkan kesahan serta kebolehpercayaan inventori. Berdasarkan kajian rintis, dua item dari konstruk akhlak digugurkan. Dapatan analisis faktor penerokaan (EFA) menunjukkan keempat-empat konstruk yang digunakan adalah bersesuaian untuk menilai pelajar di sekolah dalam penjara. Kajian tinjauan dijalankan kepada 500 orang pelajar di 12 buah sekolah dalam penjara seluruh Malaysia. Berdasarkan analisis CFA menggunakan Model Persamaan Struktur (SEM), terdapat dua item yang perlu digugurkan. Dapatan akhir menunjukkan 51 item IPPSDP yang memenuhi kesemua kesahan dan kebolehpercayaan model ukuran SEM meliputi pengesahan konsistensi dalaman, kebolehpercayaan ukuran, kesahan konvergen dan kesahan diskriminan. Justeru, kajian ini menyumbang kepada pembinaan alat ukur IPPSDP yang menepati ciri psikometrik dan boleh diguna pakai institusi sekolah dalam penjara bagi mengenal pasti penambahbaikan program pemulihan kepada pelajar yang terlibat dengan jenayah.