Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan

Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru (ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competence in the Educational Assessment of S...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zakiah Noordin
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.39430
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.394302024-08-07T00:34:18Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/ Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan Zakiah Noordin LB2326.4-2330 Institutions of higher education Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru (ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competence in the Educational Assessment of Students (STCEAS) dan analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas, Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2. Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina (Gender Differential Item Functioning – GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF signifikan dan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan. 2016 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/2/FULLTEXT.pdf Zakiah Noordin (2016) Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2326.4-2330 Institutions of higher education
spellingShingle LB2326.4-2330 Institutions of higher education
Zakiah Noordin
Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
description Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru (ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competence in the Educational Assessment of Students (STCEAS) dan analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas, Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2. Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina (Gender Differential Item Functioning – GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF signifikan dan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan.
format Thesis
author Zakiah Noordin
author_facet Zakiah Noordin
author_sort Zakiah Noordin
title Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
title_short Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
title_full Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
title_fullStr Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
title_full_unstemmed Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
title_sort pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/
_version_ 1806689837087981568