Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan
Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru (ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competence in the Educational Assessment of S...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.39430 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.394302024-08-07T00:34:18Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/ Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan Zakiah Noordin LB2326.4-2330 Institutions of higher education Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru (ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competence in the Educational Assessment of Students (STCEAS) dan analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas, Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2. Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina (Gender Differential Item Functioning – GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF signifikan dan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan. 2016 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/2/FULLTEXT.pdf Zakiah Noordin (2016) Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB2326.4-2330 Institutions of higher education |
spellingShingle |
LB2326.4-2330 Institutions of higher education Zakiah Noordin Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan |
description |
Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru (ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competence in the Educational Assessment of Students (STCEAS) dan analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas, Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2. Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina (Gender Differential Item Functioning – GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF signifikan dan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan. |
format |
Thesis |
author |
Zakiah Noordin |
author_facet |
Zakiah Noordin |
author_sort |
Zakiah Noordin |
title |
Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan |
title_short |
Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan |
title_full |
Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan |
title_fullStr |
Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan |
title_full_unstemmed |
Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan |
title_sort |
pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar ijazah sarjana muda perguruan |
publishDate |
2016 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39430/ |
_version_ |
1806689837087981568 |