Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan
ABSTRAK Kajian ini menghuraikan kesalahan tatabahasa dalam kalangan pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Objektif utama kajian ini ialah mengenal pasti jenis-jenis kesalahan tatabahasa dalam aspek penulisan. Data kajian diperolehi dari bahagian penulisan dalam kertas jaw...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UNIMAS Publisher
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/38293/1/tatabahasa2.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/38293/ http://www.ils.unimas.my/ https://doi.org/10.33736/ils.2351.2020 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
id |
my.unimas.ir.38293 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.unimas.ir.382932023-10-24T01:40:49Z http://ir.unimas.my/id/eprint/38293/ Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan Zeckqualine, Melai Dayang Nurlisa, Abang Zainal Abidin A General Works ABSTRAK Kajian ini menghuraikan kesalahan tatabahasa dalam kalangan pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Objektif utama kajian ini ialah mengenal pasti jenis-jenis kesalahan tatabahasa dalam aspek penulisan. Data kajian diperolehi dari bahagian penulisan dalam kertas jawapan para pelajar untuk kursus Bahasa Melayu Komunikasi Lanjutan pada peperiksaan akhir. Pendekatan analisis kontrastif dan analisis kesalahan diaplikasikan dalam menganalisis penulisan pelajar asing yang terlibat dalam kajian ini. Terdapat 38 orang pelajar yang terlibat dan mereka berasal dari negara Bangladesh, Jepun, Morocco, Tajikistan, Afrika, China, Indonesia dan Brunei. Terdapat 215 kesalahan tatabahasa yang telah dikenal pasti dalam kajian ini. Kesalahan tersebut dikategorikan kepada 2 aspek, aspek pertama ialah morfologi yang merangkumi kesalahan ortografi 76%, dan leksikal 1%. Manakala yang kedua ialah aspek sintaksis yang merangkumi unsur kelewahan 15%, hukum D-M 8%. Peratusan menunjukkan kesalahan ortografi mencatatkan kekerapan yang paling tinggi. Kesalahan ortografi dibahagikan kepada 3 kategori berdasarkan proses yang berlaku iaitu penukaran huruf dengan huruf lain (^), penambahan huruf dalam perkataan (^^) dan pengguguran huruf dalam perkataan (^^^). Kesalahan ini dipengaruhi oleh latar belakang negara dan bahasa ibunda yang berbeza. Kajian ini turut mencadangkan penekanan dan bimbingan yang berbeza perlu diberikan kepada para pelajar yang terdiri daripada pelbagai latar belakang. Keywords: Analisis kesalahan; tatabahasa; pelajar asing; Bahasa Melayu UNIMAS Publisher 2020-06-29 Article PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/38293/1/tatabahasa2.pdf Zeckqualine, Melai and Dayang Nurlisa, Abang Zainal Abidin (2020) Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan. Issues in Language Studies, 9 (1). pp. 86-106. ISSN http://dx.doi.org/10.33736/ils.2351.2020 http://www.ils.unimas.my/ https://doi.org/10.33736/ils.2351.2020 |
institution |
Universiti Malaysia Sarawak |
building |
Centre for Academic Information Services (CAIS) |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sarawak |
content_source |
UNIMAS Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.unimas.my/ |
language |
English |
topic |
A General Works |
spellingShingle |
A General Works Zeckqualine, Melai Dayang Nurlisa, Abang Zainal Abidin Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan |
description |
ABSTRAK
Kajian ini menghuraikan kesalahan tatabahasa dalam kalangan pelajar antarabangsa
di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Objektif utama kajian ini ialah mengenal
pasti jenis-jenis kesalahan tatabahasa dalam aspek penulisan. Data kajian diperolehi
dari bahagian penulisan dalam kertas jawapan para pelajar untuk kursus Bahasa
Melayu Komunikasi Lanjutan pada peperiksaan akhir. Pendekatan analisis kontrastif
dan analisis kesalahan diaplikasikan dalam menganalisis penulisan pelajar asing yang
terlibat dalam kajian ini. Terdapat 38 orang pelajar yang terlibat dan mereka berasal
dari negara Bangladesh, Jepun, Morocco, Tajikistan, Afrika, China, Indonesia dan
Brunei. Terdapat 215 kesalahan tatabahasa yang telah dikenal pasti dalam kajian ini.
Kesalahan tersebut dikategorikan kepada 2 aspek, aspek pertama ialah morfologi
yang merangkumi kesalahan ortografi 76%, dan leksikal 1%. Manakala yang kedua
ialah aspek sintaksis yang merangkumi unsur kelewahan 15%, hukum D-M 8%.
Peratusan menunjukkan kesalahan ortografi mencatatkan kekerapan yang paling
tinggi. Kesalahan ortografi dibahagikan kepada 3 kategori berdasarkan proses yang
berlaku iaitu penukaran huruf dengan huruf lain (^), penambahan huruf dalam
perkataan (^^) dan pengguguran huruf dalam perkataan (^^^). Kesalahan ini
dipengaruhi oleh latar belakang negara dan bahasa ibunda yang berbeza. Kajian ini
turut mencadangkan penekanan dan bimbingan yang berbeza perlu diberikan
kepada para pelajar yang terdiri daripada pelbagai latar belakang.
Keywords: Analisis kesalahan; tatabahasa; pelajar asing; Bahasa Melayu |
format |
Article |
author |
Zeckqualine, Melai Dayang Nurlisa, Abang Zainal Abidin |
author_facet |
Zeckqualine, Melai Dayang Nurlisa, Abang Zainal Abidin |
author_sort |
Zeckqualine, Melai |
title |
Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan |
title_short |
Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan |
title_full |
Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan |
title_fullStr |
Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan |
title_full_unstemmed |
Pengajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Asing: Analisis Pola Kesalahan Tatabahasa dalam Penulisan |
title_sort |
pengajaran bahasa melayu dalam kalangan pelajar asing: analisis pola kesalahan tatabahasa dalam penulisan |
publisher |
UNIMAS Publisher |
publishDate |
2020 |
url |
http://ir.unimas.my/id/eprint/38293/1/tatabahasa2.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/38293/ http://www.ils.unimas.my/ https://doi.org/10.33736/ils.2351.2020 |
_version_ |
1781710330268745728 |