Pembelajaran Atas Talian: Motivasi Akademik dalam Kalangan Pelajar Tahun Satu di Universiti
Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. M...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Proceeding |
Language: | English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/40505/1/Pembelajaran%20Atas%20Talian%20Motivasi%20Akademik%20dalam%20Kalangan%20Pelajar%20Tahun%20Satu%20di.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/40505/ https://icc2022.my/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
Summary: | Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan
psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya,
turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam
talian akibat pandemik COVID-19. Maka, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk memahami
motivasi akademik, sama ada intrinsik mahupun ekstrinsik di kalangan para pelajar tahun satu
yang terpaksa mengikuti sesi pembelajaran dalam talian sepenuhnya sepanjang tempoh
Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Seramai 159 orang pelajar tahun satu dari Fakulti Sains
Kognitif dan Pembangunan Manusia (FSKPM), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) telah
mengisi penilaian “Academic Motivation Scale” (Wabash National Study Instruments, 2020)
menerusi Google Form secara dalam talian. Secara ringkasnya, hasil kajian ini mendapati
bahawa para pelajar mempunyai motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang tinggi walaupun ia
merupakan satu pengalaman yang baru bagi mereka. Namun begitu, pengalaman akademik
yang kurang menyeronokkan turut mempengaruhi motivasi akademik pelajar. Perbincangan
dan cadangan penambaikkan bagi mengatasi isu ini turut dijelaskan di akhir kajian ini. |
---|