PEMBELAJARAN ATAS TALIAN : MOTIVASI AKADEMIK DALAM KALANGAN PELAJAR TAHUN SATU DI UNIVERSITI
Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Mak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book Chapter |
Language: | English |
Published: |
PERKAMA INTERNATIONAL PERSATUAN KAUNSELING MALAYSIA ANTARABANGSA
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/40520/1/Pembelajaran%20atas%20-%20Copy.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/40520/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
Summary: | Wabak COVID-19 telah memberi kesan besar bukan sahaja kepada
ekonomi malah emosi dan psikologi kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pelajar universiti, khususnya, turut dilaporkan mengalami kesan psikologi apabila terpaksa melalui pembelajaran dalam talian akibat pandemik COVID-19. Maka, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk memahami motivasi akademik, sama ada intrinsik mahupun ekstrinsik di
kalangan para pelajar tahun satu yang terpaksa mengikuti sesi pembelajaran dalam talian sepenuhnya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Seramai 159 orang pelajar tahun satu dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia (FSKPM), Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) telah mengisi penilaian “Academic Motivation Scale” (Wabash National Study Instruments, 2020) menerusi Google Form
secara dalam talian. Secara ringkasnya, hasil kajian ini mendapati bahawa para pelajar mempunyai motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang tinggi walaupun ia merupakan satu pengalaman yang baru bagi mereka. Namun begitu, pengalaman akademik yang kurang menyeronokkan turut mempengaruhi motivasi akademik pelajar. Perbincangan dan cadangan
penambaikkan bagi mengatasi isu ini turut dijelaskan di akhir kajian ini. |
---|