Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik
Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
ASIAN SCHOLARS NETWORK
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/2/Pencapaian%20STEM%20-%20Copy.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/ https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/17939 https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.17 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
id |
my.unimas.ir.41544 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.unimas.ir.415442023-03-17T01:27:34Z http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/ Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik Noor Farina, Febra Nor Raihan, Zulkefly Noorzilawati, Sahak Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin Amnah Zanariah, Abd Razak Amirah, Zainun Diani Mardiana, Mat Zin L Education (General) RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara talian menggunakan aplikasi Google Form. Data kajian dianalisis dengan menggunakan Korelasi Pearson. Hasil: Seramai 37 (36.3%) murid lelaki dan 65 (63.7%) murid perempuan yang terlibat dalam kajian ini membawa kepada nisbah 1:1.8. Keputusan analisis menunjukkan skor min purata nilaian gred keseluruhan (PNGK) responden bagi semester 1 sesi 2021 adalah 3.61 (sisihan piawai 0.20). Perbincangan: Analisis inferensi pula mendapati terdapat hubungan secara signifikan di antara penglibatan rakan sebaya semasa PdPR dan strategi pembelajaran dengan pencapaian STEM di kalangan murid. Pengaruh rakan sebaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dengan pencapaian STEM. Kesimpulan: Kebanyakan pelajar Kolej GENIUS Insan mempunyai pencapaian STEM yang baik. ASIAN SCHOLARS NETWORK 2022-10-01 Article PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/2/Pencapaian%20STEM%20-%20Copy.pdf Noor Farina, Febra and Nor Raihan, Zulkefly and Noorzilawati, Sahak and Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin and Amnah Zanariah, Abd Razak and Amirah, Zainun and Diani Mardiana, Mat Zin (2022) Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik. Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (3). pp. 199-203. ISSN 2682-826X https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/17939 https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.17 |
institution |
Universiti Malaysia Sarawak |
building |
Centre for Academic Information Services (CAIS) |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sarawak |
content_source |
UNIMAS Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.unimas.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine |
spellingShingle |
L Education (General) RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine Noor Farina, Febra Nor Raihan, Zulkefly Noorzilawati, Sahak Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin Amnah Zanariah, Abd Razak Amirah, Zainun Diani Mardiana, Mat Zin Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik |
description |
Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara talian menggunakan aplikasi Google Form. Data kajian dianalisis dengan menggunakan Korelasi Pearson. Hasil: Seramai 37 (36.3%) murid lelaki dan 65 (63.7%) murid perempuan yang terlibat dalam kajian ini membawa kepada nisbah 1:1.8. Keputusan analisis menunjukkan skor min purata nilaian gred keseluruhan (PNGK) responden bagi semester 1 sesi 2021 adalah 3.61 (sisihan piawai 0.20). Perbincangan: Analisis inferensi pula mendapati terdapat hubungan secara signifikan di antara penglibatan rakan sebaya semasa PdPR dan strategi pembelajaran dengan pencapaian STEM di kalangan murid. Pengaruh rakan sebaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dengan pencapaian STEM. Kesimpulan: Kebanyakan pelajar Kolej GENIUS Insan mempunyai pencapaian STEM yang baik. |
format |
Article |
author |
Noor Farina, Febra Nor Raihan, Zulkefly Noorzilawati, Sahak Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin Amnah Zanariah, Abd Razak Amirah, Zainun Diani Mardiana, Mat Zin |
author_facet |
Noor Farina, Febra Nor Raihan, Zulkefly Noorzilawati, Sahak Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin Amnah Zanariah, Abd Razak Amirah, Zainun Diani Mardiana, Mat Zin |
author_sort |
Noor Farina, Febra |
title |
Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik |
title_short |
Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik |
title_full |
Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik |
title_fullStr |
Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik |
title_full_unstemmed |
Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik |
title_sort |
pencapaian stem di kalangan murid dalam tempoh pandemik |
publisher |
ASIAN SCHOLARS NETWORK |
publishDate |
2022 |
url |
http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/2/Pencapaian%20STEM%20-%20Copy.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/ https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/17939 https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.17 |
_version_ |
1761623552640942080 |