Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.
Bab ini berfokus pada kajian cerita rakyat Bidayuh atau Dondan khasnya masyarakat Bidayuh di Bau serta penggunaannya sebagai salah satu bahan pengajaran. Bahan penulisan bab ini diperoleh daripada analisis data yang diperoleh hasil daripada temu bual yang dijalankan di Bau. Penulisan dan analisis te...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book Chapter |
Language: | English |
Published: |
UNIMAS Publisher
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/1/ACE%20Scanner_2024_07_10%281%29.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
id |
my.unimas.ir.45216 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.unimas.ir.452162024-07-10T08:23:00Z http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/ Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. Yvonne Michelle, Campbell PN Literature (General) Bab ini berfokus pada kajian cerita rakyat Bidayuh atau Dondan khasnya masyarakat Bidayuh di Bau serta penggunaannya sebagai salah satu bahan pengajaran. Bahan penulisan bab ini diperoleh daripada analisis data yang diperoleh hasil daripada temu bual yang dijalankan di Bau. Penulisan dan analisis terhadap data hanya difokuskan kepada cerita rakyat masyarakat Bidayuh atau Dondan. Berdasarkan data daripada masyarakat Bidayuh atau Dondan didapati walaupun pada zaman dahulu tidak ada teknologi namun mereka mempunyai semangat yang tinggi kerana kaum Bidayuh telah dididik dengan gaya hidup yang mempunyai infiniti, saling hormat menghormati dalam budaya bermasyarakat. Selain itu, terdapat juga elemen-elemen budaya dan adat upacara berkaitan padi dan penanaman padi. Tradisi ini merupakan warisan kepada kaum Bidayuh. Konsep pengajaran dengan kaedah bercerita juga telah meningkatkan perkembangan kognitif dan pembentukan identiti Bidayuh. Daripada hasil kajian didapati kesemua elemen pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan konsep bahan kesusasteraan melalui cerita rakyat telah memberi inisiatif dan sebagai anjakan paradigma yang berkesan kepada masyarakat dahulu kala khususnya kaum Bidayuh. UNIMAS Publisher 2024 Book Chapter PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/1/ACE%20Scanner_2024_07_10%281%29.pdf Yvonne Michelle, Campbell (2024) Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. In: Khazanah Peribumi Sarawak : Kompilasi Kajian Sosio-Budaya. UNIMAS Publisher, Universiti Malaysia Sarawak, pp. 57-78. ISBN 9789670054650 |
institution |
Universiti Malaysia Sarawak |
building |
Centre for Academic Information Services (CAIS) |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sarawak |
content_source |
UNIMAS Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.unimas.my/ |
language |
English |
topic |
PN Literature (General) |
spellingShingle |
PN Literature (General) Yvonne Michelle, Campbell Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. |
description |
Bab ini berfokus pada kajian cerita rakyat Bidayuh atau Dondan khasnya masyarakat Bidayuh di Bau serta penggunaannya sebagai salah satu bahan pengajaran. Bahan penulisan bab ini diperoleh daripada analisis data yang diperoleh hasil daripada temu bual yang dijalankan di Bau. Penulisan dan analisis terhadap data hanya difokuskan kepada cerita rakyat masyarakat Bidayuh atau Dondan. Berdasarkan data daripada masyarakat Bidayuh atau Dondan didapati walaupun pada zaman dahulu tidak ada teknologi namun mereka mempunyai semangat yang tinggi kerana kaum Bidayuh telah dididik dengan gaya hidup yang mempunyai infiniti, saling hormat menghormati dalam budaya bermasyarakat. Selain itu, terdapat juga elemen-elemen budaya dan adat upacara berkaitan padi dan penanaman padi. Tradisi ini merupakan warisan kepada kaum Bidayuh. Konsep pengajaran dengan kaedah bercerita juga telah meningkatkan perkembangan kognitif dan pembentukan identiti Bidayuh. Daripada hasil kajian didapati kesemua elemen pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan konsep bahan kesusasteraan melalui cerita rakyat telah memberi inisiatif dan sebagai anjakan paradigma yang berkesan kepada masyarakat dahulu kala khususnya kaum Bidayuh. |
format |
Book Chapter |
author |
Yvonne Michelle, Campbell |
author_facet |
Yvonne Michelle, Campbell |
author_sort |
Yvonne Michelle, Campbell |
title |
Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. |
title_short |
Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. |
title_full |
Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. |
title_fullStr |
Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. |
title_full_unstemmed |
Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. |
title_sort |
cerita rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : cerita rakyat bidayuh, dondan. |
publisher |
UNIMAS Publisher |
publishDate |
2024 |
url |
http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/1/ACE%20Scanner_2024_07_10%281%29.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/ |
_version_ |
1806430298369425408 |