Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.

Bab ini berfokus pada kajian cerita rakyat Bidayuh atau Dondan khasnya masyarakat Bidayuh di Bau serta penggunaannya sebagai salah satu bahan pengajaran. Bahan penulisan bab ini diperoleh daripada analisis data yang diperoleh hasil daripada temu bual yang dijalankan di Bau. Penulisan dan analisis te...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yvonne Michelle, Campbell
Format: Book Chapter
Language:English
Published: UNIMAS Publisher 2024
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/1/ACE%20Scanner_2024_07_10%281%29.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sarawak
Language: English
id my.unimas.ir.45216
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.452162024-07-10T08:23:00Z http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/ Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. Yvonne Michelle, Campbell PN Literature (General) Bab ini berfokus pada kajian cerita rakyat Bidayuh atau Dondan khasnya masyarakat Bidayuh di Bau serta penggunaannya sebagai salah satu bahan pengajaran. Bahan penulisan bab ini diperoleh daripada analisis data yang diperoleh hasil daripada temu bual yang dijalankan di Bau. Penulisan dan analisis terhadap data hanya difokuskan kepada cerita rakyat masyarakat Bidayuh atau Dondan. Berdasarkan data daripada masyarakat Bidayuh atau Dondan didapati walaupun pada zaman dahulu tidak ada teknologi namun mereka mempunyai semangat yang tinggi kerana kaum Bidayuh telah dididik dengan gaya hidup yang mempunyai infiniti, saling hormat menghormati dalam budaya bermasyarakat. Selain itu, terdapat juga elemen-elemen budaya dan adat upacara berkaitan padi dan penanaman padi. Tradisi ini merupakan warisan kepada kaum Bidayuh. Konsep pengajaran dengan kaedah bercerita juga telah meningkatkan perkembangan kognitif dan pembentukan identiti Bidayuh. Daripada hasil kajian didapati kesemua elemen pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan konsep bahan kesusasteraan melalui cerita rakyat telah memberi inisiatif dan sebagai anjakan paradigma yang berkesan kepada masyarakat dahulu kala khususnya kaum Bidayuh. UNIMAS Publisher 2024 Book Chapter PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/1/ACE%20Scanner_2024_07_10%281%29.pdf Yvonne Michelle, Campbell (2024) Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan. In: Khazanah Peribumi Sarawak : Kompilasi Kajian Sosio-Budaya. UNIMAS Publisher, Universiti Malaysia Sarawak, pp. 57-78. ISBN 9789670054650
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic PN Literature (General)
spellingShingle PN Literature (General)
Yvonne Michelle, Campbell
Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.
description Bab ini berfokus pada kajian cerita rakyat Bidayuh atau Dondan khasnya masyarakat Bidayuh di Bau serta penggunaannya sebagai salah satu bahan pengajaran. Bahan penulisan bab ini diperoleh daripada analisis data yang diperoleh hasil daripada temu bual yang dijalankan di Bau. Penulisan dan analisis terhadap data hanya difokuskan kepada cerita rakyat masyarakat Bidayuh atau Dondan. Berdasarkan data daripada masyarakat Bidayuh atau Dondan didapati walaupun pada zaman dahulu tidak ada teknologi namun mereka mempunyai semangat yang tinggi kerana kaum Bidayuh telah dididik dengan gaya hidup yang mempunyai infiniti, saling hormat menghormati dalam budaya bermasyarakat. Selain itu, terdapat juga elemen-elemen budaya dan adat upacara berkaitan padi dan penanaman padi. Tradisi ini merupakan warisan kepada kaum Bidayuh. Konsep pengajaran dengan kaedah bercerita juga telah meningkatkan perkembangan kognitif dan pembentukan identiti Bidayuh. Daripada hasil kajian didapati kesemua elemen pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan konsep bahan kesusasteraan melalui cerita rakyat telah memberi inisiatif dan sebagai anjakan paradigma yang berkesan kepada masyarakat dahulu kala khususnya kaum Bidayuh.
format Book Chapter
author Yvonne Michelle, Campbell
author_facet Yvonne Michelle, Campbell
author_sort Yvonne Michelle, Campbell
title Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.
title_short Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.
title_full Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.
title_fullStr Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.
title_full_unstemmed Cerita Rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : Cerita Rakyat Bidayuh, Dondan.
title_sort cerita rakyat sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran : cerita rakyat bidayuh, dondan.
publisher UNIMAS Publisher
publishDate 2024
url http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/1/ACE%20Scanner_2024_07_10%281%29.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/45216/
_version_ 1806430298369425408