Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah menengah di kawasan Kangar, Perlis. Secara spesifiknya, kajian ini berfokuskan kepada tahap persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norazman, Arbin, Nor’ain, Mohd. Tajudin, Nur Fazliana, Rahim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/674/1/Kualiti%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru%20matematik%28abstract%29.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/674/
http://www.math.upm.edu.my
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sarawak
Language: English
id my.unimas.ir.674
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.6742015-09-14T03:40:49Z http://ir.unimas.my/id/eprint/674/ Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah Norazman, Arbin Nor’ain, Mohd. Tajudin Nur Fazliana, Rahim LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah menengah di kawasan Kangar, Perlis. Secara spesifiknya, kajian ini berfokuskan kepada tahap persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah menengah, hubungannya dengan pencapaian matematik dan perbezaan persepsi antara pelajar lelaki dan perempuan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan melalui soal selidik yang melibatkan 120 orang pelajar tingkatan empat sebagai sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah satu set soal selidik yang mengandungi 21 item soal selidik yang merangkumi kualiti pengajaran dan pembelajaran guru. Data yang dipungut melalui soal selidik di analisis menggunakan perisisan komputer, Statistical Package for the Social Science (SPSS). Persepsi pelajar terhadap kualiti P & P guru adalah berdasarkan kepada tahap persetujuan yang diukur menggunakan skala Likert lima poin. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran guru matematik secara keseluruhannya adalah dalam kategori baik. Namun tidak terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan pencapaian matematik mereka sama ada pelajar lelaki atau pelajar perempuan. Selain itu, hasil dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan persepsi terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Oleh itu, dapatan kajian ini juga boleh dijadikan panduan kepada guru-guru bagi meningkatkan kualiti P & P mereka. Katakunci kualiti pengajaran dan pembelajaran guru 2011-11-09 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/674/1/Kualiti%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru%20matematik%28abstract%29.pdf Norazman, Arbin and Nor’ain, Mohd. Tajudin and Nur Fazliana, Rahim (2011) Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah. In: Simposium Kebangsaan Sains Matematik (SKSM 19), UiTM Pulau Pinang, 9-11 November 2011, UITM Pulau Pinang. (Unpublished) http://www.math.upm.edu.my
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
Norazman, Arbin
Nor’ain, Mohd. Tajudin
Nur Fazliana, Rahim
Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah menengah di kawasan Kangar, Perlis. Secara spesifiknya, kajian ini berfokuskan kepada tahap persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran (P & P) guru matematik sekolah menengah, hubungannya dengan pencapaian matematik dan perbezaan persepsi antara pelajar lelaki dan perempuan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan melalui soal selidik yang melibatkan 120 orang pelajar tingkatan empat sebagai sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah satu set soal selidik yang mengandungi 21 item soal selidik yang merangkumi kualiti pengajaran dan pembelajaran guru. Data yang dipungut melalui soal selidik di analisis menggunakan perisisan komputer, Statistical Package for the Social Science (SPSS). Persepsi pelajar terhadap kualiti P & P guru adalah berdasarkan kepada tahap persetujuan yang diukur menggunakan skala Likert lima poin. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran guru matematik secara keseluruhannya adalah dalam kategori baik. Namun tidak terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi pelajar terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan pencapaian matematik mereka sama ada pelajar lelaki atau pelajar perempuan. Selain itu, hasil dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan persepsi terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Oleh itu, dapatan kajian ini juga boleh dijadikan panduan kepada guru-guru bagi meningkatkan kualiti P & P mereka. Katakunci kualiti pengajaran dan pembelajaran guru
format Conference or Workshop Item
author Norazman, Arbin
Nor’ain, Mohd. Tajudin
Nur Fazliana, Rahim
author_facet Norazman, Arbin
Nor’ain, Mohd. Tajudin
Nur Fazliana, Rahim
author_sort Norazman, Arbin
title Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah
title_short Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah
title_full Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah
title_fullStr Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Kualiti Pengajaran Dan Pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah
title_sort kualiti pengajaran dan pembelajaran guru matematik sekolah menengah
publishDate 2011
url http://ir.unimas.my/id/eprint/674/1/Kualiti%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru%20matematik%28abstract%29.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/674/
http://www.math.upm.edu.my
_version_ 1644508678569590784