Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak
Apabila emosi negatif dibiarkan dan tidak diselesaikan, ia sentiasa dilihat sebagai penyumbang utama kepada perasaan tertekan dan sindrom burnout yang dialami oleh guru. Konstruk belas kasihan kendiri dikatakan mampu mengenalpasti kedua-dua emosi negatif dan positif dalam diri individu. Belas kasiha...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Persatuan Penyelidik Latihan Kemahiran dan Vokasional
2022
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/100519/ https://journalarsvot.com/index.php/aspen/article/view/189 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
id |
my.upm.eprints.100519 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.1005192023-11-21T08:33:07Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/100519/ Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak Chan, Siaw Leng Adam Assim, Mohamad Ibrani Shahrimin Lim, Fong Peng Apabila emosi negatif dibiarkan dan tidak diselesaikan, ia sentiasa dilihat sebagai penyumbang utama kepada perasaan tertekan dan sindrom burnout yang dialami oleh guru. Konstruk belas kasihan kendiri dikatakan mampu mengenalpasti kedua-dua emosi negatif dan positif dalam diri individu. Belas kasihan kendiri juga digambarkan mampu meningkatkan kesejahteraan psikologikal guru. Walau bagaimanapun, konstruk belas kasihan ini baru mula diberi perhatian di Malaysia dan kurang dikaji secara kualitatif. Objektif kajian ini adalah untuk meneroka dan memahami pengalaman secara subjektif guru, dengan mengambil pandangan yang mendalam tentang intipati faktor penyumbang belas kasihan kendiri. Reka bentuk kajian kualitatif konsensual (CQR) telah diaplikasikan dengan menggunakan temu bual mendalam dan berstruktur separa untuk mengumpul data. Tujuh orang guru telah ditemubual dan setiap temu bual mengambil masa selama 60 minit. Data kajian dianalisis dengan menggunakan kaedah pengekodan terbuka (open coding) untuk mengenalpasti tema-tema yang timbul menerusi data mentah yang diperolehi daripada responden. Hasil kajian menunjukkan lima tema faktor penyumbang belas kasihan kendiri iaitu: (a) mendapatkan bantuan, (b) belajar daripada pengalaman orang lain, (c) mengenalpasti kebolehan kendiri, (d) perasaan syukur dan maaf, dan (e) mengenalpasti tekanan kendiri. Implikasi yang melibatkan kesihatan mental dan emosi guru, pengamal psikoterapi, dan pembuat polisi turut dibincangkan. Persatuan Penyelidik Latihan Kemahiran dan Vokasional 2022-01-28 Article PeerReviewed Chan, Siaw Leng and Adam Assim, Mohamad Ibrani Shahrimin and Lim, Fong Peng (2022) Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak. Asian Pendidikan, 2 (1). 18 - 25. ISSN 2735-2331; ESSN: 2805-4350 https://journalarsvot.com/index.php/aspen/article/view/189 10.53797/aspen.v2i1.3.2022 |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
description |
Apabila emosi negatif dibiarkan dan tidak diselesaikan, ia sentiasa dilihat sebagai penyumbang utama kepada perasaan tertekan dan sindrom burnout yang dialami oleh guru. Konstruk belas kasihan kendiri dikatakan mampu mengenalpasti kedua-dua emosi negatif dan positif dalam diri individu. Belas kasihan kendiri juga digambarkan mampu meningkatkan kesejahteraan psikologikal guru. Walau bagaimanapun, konstruk belas kasihan ini baru mula diberi perhatian di Malaysia dan kurang dikaji secara kualitatif. Objektif kajian ini adalah untuk meneroka dan memahami pengalaman secara subjektif guru, dengan mengambil pandangan yang mendalam tentang intipati faktor penyumbang belas kasihan kendiri. Reka bentuk kajian kualitatif konsensual (CQR) telah diaplikasikan dengan menggunakan temu bual mendalam dan berstruktur separa untuk mengumpul data. Tujuh orang guru telah ditemubual dan setiap temu bual mengambil masa selama 60 minit. Data kajian dianalisis dengan menggunakan kaedah pengekodan terbuka (open coding) untuk mengenalpasti tema-tema yang timbul menerusi data mentah yang diperolehi daripada responden. Hasil kajian menunjukkan lima tema faktor penyumbang belas kasihan kendiri iaitu: (a) mendapatkan bantuan, (b) belajar daripada pengalaman orang lain, (c) mengenalpasti kebolehan kendiri, (d) perasaan syukur dan maaf, dan (e) mengenalpasti tekanan kendiri. Implikasi yang melibatkan kesihatan mental dan emosi guru, pengamal psikoterapi, dan pembuat polisi turut dibincangkan. |
format |
Article |
author |
Chan, Siaw Leng Adam Assim, Mohamad Ibrani Shahrimin Lim, Fong Peng |
spellingShingle |
Chan, Siaw Leng Adam Assim, Mohamad Ibrani Shahrimin Lim, Fong Peng Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak |
author_facet |
Chan, Siaw Leng Adam Assim, Mohamad Ibrani Shahrimin Lim, Fong Peng |
author_sort |
Chan, Siaw Leng |
title |
Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak |
title_short |
Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak |
title_full |
Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak |
title_fullStr |
Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak |
title_full_unstemmed |
Belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di Sarawak |
title_sort |
belas kasihan kendiri: satu kajian kualitatif pengalaman guru di sarawak |
publisher |
Persatuan Penyelidik Latihan Kemahiran dan Vokasional |
publishDate |
2022 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/100519/ https://journalarsvot.com/index.php/aspen/article/view/189 |
_version_ |
1783879922717032448 |