Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia

Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mendapatkan persepsl guru-guru terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia. Populasi kajian ini adalah terdiri daripada semua guru iaitu Pengetua/Guru Besar, Guru-guru kanan dan guru-guru mata pelajaran yang telah melalui P...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Normah
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1999
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/1/FPP_1999_53_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Malay
id my.upm.eprints.10880
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.108802011-07-25T08:07:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/ Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia Ismail, Normah Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mendapatkan persepsl guru-guru terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia. Populasi kajian ini adalah terdiri daripada semua guru iaitu Pengetua/Guru Besar, Guru-guru kanan dan guru-guru mata pelajaran yang telah melalui Pemeriksaan Penuh di Negeri Selangor. Seramai 219 daripada 252 guru yang terlibat sebagai responden kajian ini telah memulangkan soal selidik dengan lengkap. Data telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif peratus min, sisihan piawai, peratusan dan frekuensi. Dapatan kajian menunjukkan 83.2% daripada 2 1 9 responden mengetahui peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Persepsi guru terhadap peranan kenaziran pula menunjukkan tahap setuju dengan nilai min 4. 1 0. Guru juga mempunyai persepsi yang tinggi terhadap keberkesanan peranan kenaziran dengan nilai min melebihi 3 .4. Kajian Inl pada keseluruhannya membuat kesimpulan bahawa kebanyakkan guru mempunyai pengetahuan yang tinggi, mempunyai sikap setuj u dan berpuashati terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Bagaimanapun terdapat beberapa cadangan guru yang patut diambil kira oleh Jemaah Nazir Sekolah semasa menjalankan pemeriksaan ke sekolah-sekolah. Pendekatan semasa menjalankan tugas pemeriksaan perlu diubah agar dapat menangani cabaran-cabaran terbaru dalam pendidikan. 1999 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/1/FPP_1999_53_A.pdf Ismail, Normah (1999) Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mendapatkan persepsl guru-guru terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia. Populasi kajian ini adalah terdiri daripada semua guru iaitu Pengetua/Guru Besar, Guru-guru kanan dan guru-guru mata pelajaran yang telah melalui Pemeriksaan Penuh di Negeri Selangor. Seramai 219 daripada 252 guru yang terlibat sebagai responden kajian ini telah memulangkan soal selidik dengan lengkap. Data telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif peratus min, sisihan piawai, peratusan dan frekuensi. Dapatan kajian menunjukkan 83.2% daripada 2 1 9 responden mengetahui peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Persepsi guru terhadap peranan kenaziran pula menunjukkan tahap setuju dengan nilai min 4. 1 0. Guru juga mempunyai persepsi yang tinggi terhadap keberkesanan peranan kenaziran dengan nilai min melebihi 3 .4. Kajian Inl pada keseluruhannya membuat kesimpulan bahawa kebanyakkan guru mempunyai pengetahuan yang tinggi, mempunyai sikap setuj u dan berpuashati terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Bagaimanapun terdapat beberapa cadangan guru yang patut diambil kira oleh Jemaah Nazir Sekolah semasa menjalankan pemeriksaan ke sekolah-sekolah. Pendekatan semasa menjalankan tugas pemeriksaan perlu diubah agar dapat menangani cabaran-cabaran terbaru dalam pendidikan.
format Project Paper Report
author Ismail, Normah
spellingShingle Ismail, Normah
Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
author_facet Ismail, Normah
author_sort Ismail, Normah
title Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_short Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_fullStr Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full_unstemmed Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_sort kajian tinjauan persepsi guru terhadap peranan kenaziran jemaah nazir sekolah kementerian pendidikan malaysia
publishDate 1999
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/1/FPP_1999_53_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/
_version_ 1643824707062988800