Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah

Objektif utama kajian ini dijalankan ialah untuk menentukan sama ada terdapat hubungan di antara iklim sekolah dengan efikasi swadiri kaunselor. Subjek kajian ini terdiri daripada 100 orang kaunselor yang dipilih secara rawak dari 40 buah sekolah menengah di negeri Kelantan. Alat kajian yang digunak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Haron, Suzana
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2010
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/19550/1/FPP_2010_12_F.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/19550/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Malay
id my.upm.eprints.19550
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.195502013-03-21T07:35:32Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/19550/ Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah Haron, Suzana Objektif utama kajian ini dijalankan ialah untuk menentukan sama ada terdapat hubungan di antara iklim sekolah dengan efikasi swadiri kaunselor. Subjek kajian ini terdiri daripada 100 orang kaunselor yang dipilih secara rawak dari 40 buah sekolah menengah di negeri Kelantan. Alat kajian yang digunakan ialah terdiri daripada soal selidik yang mengandungi 3 bahagian. Bahagian A mengandungi Latarbelakang Responden / Demografi. Bahagian B mengandungi soal selidik School Level Environment Questionnaire (SLEQ), manakala Bahagian C mengandungi soal selidik School Counselor Self-Efficacy Scale (SCSE). Data-data yang diperolehi dianalisis menggunakan SPSS. Analisis statistik yang diguunkan ialah Pekali Kolerasi Pearson dan analisis Regresi. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .302, p < .05. Secara lebih terperinci hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala perhubungan di sekolah dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .235, p < .05. Sebaliknya hasil kajian tidak menunjukkan hubungan di antara iklim sekolah subskala penglibatan membuat keputusan dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .182, p > .05. Seterusnya hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala inovatif dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .210, p < .05. Hasil kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala sokongan pelajar dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .240, p < .05. Keputusan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala mempunyai sumber maklumat yang mencukupi dengan efikasi swadiri, r = .305, p < .05. Manakala keputusan analisis Regresi pula menunjukkan bahawa iklim sekolah merupakan peramal yang signifikan kepada efikasi swadiri kaunselor, F(100) = 9.84, p < .05. Dapatan kajian yang dijalankan ini dapat memberikan panduan kepada kaunselor dan pendidik kaunselor tentang kepentingan efikasi swadiri kaunselor. Perhatian yang serius kepada perkembangan diri kaunselor adalah sangat penting bagi memastikan kaunselor yang baik dihasilkan dalam proses pendidikan kaunselor. Begitu juga dengan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia supaya dapat menyediakan suasana yang lebih kondusif bagi meningkatkan tahap profesionalisme kaunselor sekolah. 2010-02 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/19550/1/FPP_2010_12_F.pdf Haron, Suzana (2010) Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Objektif utama kajian ini dijalankan ialah untuk menentukan sama ada terdapat hubungan di antara iklim sekolah dengan efikasi swadiri kaunselor. Subjek kajian ini terdiri daripada 100 orang kaunselor yang dipilih secara rawak dari 40 buah sekolah menengah di negeri Kelantan. Alat kajian yang digunakan ialah terdiri daripada soal selidik yang mengandungi 3 bahagian. Bahagian A mengandungi Latarbelakang Responden / Demografi. Bahagian B mengandungi soal selidik School Level Environment Questionnaire (SLEQ), manakala Bahagian C mengandungi soal selidik School Counselor Self-Efficacy Scale (SCSE). Data-data yang diperolehi dianalisis menggunakan SPSS. Analisis statistik yang diguunkan ialah Pekali Kolerasi Pearson dan analisis Regresi. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .302, p < .05. Secara lebih terperinci hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala perhubungan di sekolah dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .235, p < .05. Sebaliknya hasil kajian tidak menunjukkan hubungan di antara iklim sekolah subskala penglibatan membuat keputusan dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .182, p > .05. Seterusnya hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala inovatif dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .210, p < .05. Hasil kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala sokongan pelajar dengan efikasi swadiri kaunselor, r = .240, p < .05. Keputusan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara iklim sekolah subskala mempunyai sumber maklumat yang mencukupi dengan efikasi swadiri, r = .305, p < .05. Manakala keputusan analisis Regresi pula menunjukkan bahawa iklim sekolah merupakan peramal yang signifikan kepada efikasi swadiri kaunselor, F(100) = 9.84, p < .05. Dapatan kajian yang dijalankan ini dapat memberikan panduan kepada kaunselor dan pendidik kaunselor tentang kepentingan efikasi swadiri kaunselor. Perhatian yang serius kepada perkembangan diri kaunselor adalah sangat penting bagi memastikan kaunselor yang baik dihasilkan dalam proses pendidikan kaunselor. Begitu juga dengan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia supaya dapat menyediakan suasana yang lebih kondusif bagi meningkatkan tahap profesionalisme kaunselor sekolah.
format Thesis
author Haron, Suzana
spellingShingle Haron, Suzana
Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah
author_facet Haron, Suzana
author_sort Haron, Suzana
title Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah
title_short Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah
title_full Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah
title_fullStr Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah
title_full_unstemmed Hubungan Antara Efikasi Swadiri Kaunselor Dengan Iklim Sekolah
title_sort hubungan antara efikasi swadiri kaunselor dengan iklim sekolah
publishDate 2010
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/19550/1/FPP_2010_12_F.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/19550/
_version_ 1643827068703604736