Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.

Makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah dan membincangkan tahap pengetahuan dan maknanya mengikut jantina. Seramai 847 orang pelajar sekolah dipilih sebagai responden. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif men...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Musanif , Ahmad Mahmood, Zainon Hamzah, Zaitul Azma, Yaakob, Nor Azuwan, Che Su, Norizan
Format: Article
Language:English
Malay
Published: Persatuan Linguistik Malaysia 2011
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/1/Pengetahuan%20makna%20peribahasa%20dalam%20kalangan%20pelajar%20sekolah%20menengah.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Malay
id my.upm.eprints.24355
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.243552015-10-20T01:23:36Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/ Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Musanif , Ahmad Mahmood Zainon Hamzah, Zaitul Azma Yaakob, Nor Azuwan Che Su, Norizan Makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah dan membincangkan tahap pengetahuan dan maknanya mengikut jantina. Seramai 847 orang pelajar sekolah dipilih sebagai responden. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan Teori Konstruktivisme. Hasil kajian mendapati pelajar sekolah mempunyai pengetahuan peribahasa yang berkisar di sekitar kehidupan mereka iaitu peribahasa yang selalu diajarkan di sekolah dan peribahasa yang sering diungkapkan dalam kehidupan seharian. Aspek abstrak yang terkandung dalam peribahasa belum diketahui secara mendalam dan menyeluruh kerana kurang kajian tentangnya. Hasil Ujian t pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=-9.570, p=0.000) dari segi pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang dikaji. Pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa dalam kalangan pelajar lelaki didapati lebih tinggi ( min 1.74) berbanding pelajar perempuan( min 1.73). Oleh yang demikian pelajaran peribahasa harus diajar dalam setiap kemahiran bahasa supaya pelajar dapat meningkatkan pengetahuan mereka tentang makna peribahasa untuk diaplikasikan dalam wacana penulisan mereka, sekali gus meningkatkan keterampilan berbahasa dalam kalangan pelajar. Persatuan Linguistik Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/1/Pengetahuan%20makna%20peribahasa%20dalam%20kalangan%20pelajar%20sekolah%20menengah.pdf Musanif , Ahmad Mahmood and Zainon Hamzah, Zaitul Azma and Yaakob, Nor Azuwan and Che Su, Norizan (2011) Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Jurnal Linguistik, 13. pp. 1-16. ISSN 1823-9242 Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Makalah ini bertujuan untuk mengenal pasti pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah dan membincangkan tahap pengetahuan dan maknanya mengikut jantina. Seramai 847 orang pelajar sekolah dipilih sebagai responden. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan Teori Konstruktivisme. Hasil kajian mendapati pelajar sekolah mempunyai pengetahuan peribahasa yang berkisar di sekitar kehidupan mereka iaitu peribahasa yang selalu diajarkan di sekolah dan peribahasa yang sering diungkapkan dalam kehidupan seharian. Aspek abstrak yang terkandung dalam peribahasa belum diketahui secara mendalam dan menyeluruh kerana kurang kajian tentangnya. Hasil Ujian t pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=-9.570, p=0.000) dari segi pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang dikaji. Pengetahuan peribahasa dan makna peribahasa dalam kalangan pelajar lelaki didapati lebih tinggi ( min 1.74) berbanding pelajar perempuan( min 1.73). Oleh yang demikian pelajaran peribahasa harus diajar dalam setiap kemahiran bahasa supaya pelajar dapat meningkatkan pengetahuan mereka tentang makna peribahasa untuk diaplikasikan dalam wacana penulisan mereka, sekali gus meningkatkan keterampilan berbahasa dalam kalangan pelajar.
format Article
author Musanif , Ahmad Mahmood
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Yaakob, Nor Azuwan
Che Su, Norizan
spellingShingle Musanif , Ahmad Mahmood
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Yaakob, Nor Azuwan
Che Su, Norizan
Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
author_facet Musanif , Ahmad Mahmood
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Yaakob, Nor Azuwan
Che Su, Norizan
author_sort Musanif , Ahmad Mahmood
title Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
title_short Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
title_full Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
title_fullStr Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
title_full_unstemmed Pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
title_sort pengetahuan makna peribahasa dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
publisher Persatuan Linguistik Malaysia
publishDate 2011
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/1/Pengetahuan%20makna%20peribahasa%20dalam%20kalangan%20pelajar%20sekolah%20menengah.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/24355/
_version_ 1643828335647653888