Amalan budaya kerja berprestasi tinggi dalam sebuah organisasi perkhidmatan awam pusat.

Membangunkan budaya prestasi tinggi kini menjadi keutamaan dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (PAM) sejajar dengan Pelan Transformasi Kerajaan. Justeru, kertas ini memaparkan keupayaan sebuah organisasi PAM mengembangkan amalan-amalan pengurusan terbaik dalam menyumbang ke arah membangunkan budaya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed, Nor Shah, Asmuni, Azizan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Malay
Published: 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/31479/1/ID%2031479.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/31479/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Malay
Description
Summary:Membangunkan budaya prestasi tinggi kini menjadi keutamaan dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (PAM) sejajar dengan Pelan Transformasi Kerajaan. Justeru, kertas ini memaparkan keupayaan sebuah organisasi PAM mengembangkan amalan-amalan pengurusan terbaik dalam menyumbang ke arah membangunkan budaya kerja berprestasi tinggi dalam organisasi. Pengalaman sebuah Agensi Pusat Perkhidmatan Awam Malaysia yang dikenali sebagai APPAM* telah dijadikan contoh untuk memaparkan lapan (8) amalan pengurusan terbaik yang boleh dianggap memberi kesan kepada pembangunan budaya prestasi tinggi dalam sesebuah organisasi PAM. Amalan-amalan pengurusan terbaik yang dipaparkan ialah perancangan strategik, Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM), Sistem Pengurusan Berkualiti ISO 9000, Kad Skor Secara Seimbang (Balanced Scorecard (BSC)), Amalan 5S /Pengurusan Persekitaran Kualiti, Sistem Star Rating (SSR), Strategik Pengurusan Sumber Manusia, dan Sistem Maklumat Pengurusan Sumber Manusia (Human Resource Management Information System (HRMIS)). Sesebuah organisasi yang ingin maju perlu mempunyai kelebihan dalam amalan pengurusan terbaik yang diaplikasikan dalam pembangunan organisasi bagi mencapai prestasi pada tahap tertinggi dalam penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan dan pemegang berkepentingan (stakeholders). Perbincangan kertas berasaskan penganalisisan literatur dan pengalaman penulis dalam organisasi perkhidmatan awam yang ditinjau.