Efikasi kendiri mobil pelajar terhadap m-pembelajaran dalam kalangan pelajar di universiti: analisis faktor pengesahan
M-pembelajaran berpotensi besar dalam mengembangkan pembelajaran tradisional kepada pembelajaran di luar kotak. Tren terkini m-pembelajaran telah menjadi petanda aras bahawa peranan peranti mobil akan melangkaui imaginasi manusia pada masa hadapan. Kekangan jarak dan masa dalam pembelajaran bukan la...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2012
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/31576/1/31576.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/31576/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | M-pembelajaran berpotensi besar dalam mengembangkan pembelajaran tradisional kepada pembelajaran di luar kotak. Tren terkini m-pembelajaran telah menjadi petanda aras bahawa peranan peranti mobil akan melangkaui imaginasi manusia pada masa hadapan. Kekangan jarak dan masa dalam pembelajaran bukan lagi permasalahan utama dengan kewujudan m-pembelajaran. Tujuan kajian adalah untuk menjalankan analisis faktor pengesahan efikasi kendiri mobil terhadap m-pembelajaran dalam kalangan pelajar universiti. Kajian telah di jalankan di Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia yang melibatkan 210 orang pelajar. Mereka telah mengikuti m-pembelajaran selama 10 minggu pembelajaran. Dapatan kajian mendapati
analisis faktor pengesahan telah dapat disahkan tepat dengan melepasi kesemua nilai kriteria dan menujukkan fit yang lebih baik dengan data. |
---|