Keberkesanan pendekatan pembelajaran koperatif dalam topik adjektif dalam kalangan pelajar sekolah rendah

Kertas ini mebincangkan keberkesanan penggunaan pendekatan pebelajaran koperatif menggunakan model STAD berbanding dengan pembelajaran secara tradisional bagi bagi topik kata adjektif. Kajian secara kuasi eksperimental ini telah dijalankan di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Pulau Sebang, Tampin, Mela...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Duraisamy, Thilaghawathi, Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2012
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/31824/1/31824.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/31824/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kertas ini mebincangkan keberkesanan penggunaan pendekatan pebelajaran koperatif menggunakan model STAD berbanding dengan pembelajaran secara tradisional bagi bagi topik kata adjektif. Kajian secara kuasi eksperimental ini telah dijalankan di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Pulau Sebang, Tampin, Melaka. Yang terdiri daripada 12 orang dipilih untuk kumpulan eksperimen (6 lelaki dan 6 perempuan) dan 11 orang murid (6 lelaki dan 5 perempuan) untuk kumpulan kawalan. Analisis kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan signifikan antara skor ujian pra dengan ujian pasca bagi kumpulan murid yang didedahkan secara pembelajaran koperatif. Begitu juga dengan kumpulan yang mengikuti pembelajaran secara tradisional. Namun begitu, analisis berdasarkan ujian pasca pula menunjukkan bahawa terdapat perbezaan signifikan dalam skor antara kumpulan yang didedahkan dengan pembelajaran secara koperatif berbanding kumpulan secara tradisional. Kajian yang menggunakan sembilan modul ini menunjukkan pendekatan pembelajaran koperatif sangat berkesan berbanding dengan kaedah pengajaran secara tradisional.