Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah

Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman , Shamsudin, Lateh, Ghazali, Ab. Hadi, Nurul Faidzah
Format: Article
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34854/
http://www.ukm.my/jpbm/ViewVolume.aspx?vid=7
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
id my.upm.eprints.34854
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.348542015-12-23T04:29:33Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34854/ Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah Othman , Shamsudin Lateh, Ghazali Ab. Hadi, Nurul Faidzah Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu dan melihat sejauh mana keupayaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini seterusnya turut mengkaji dan mengenal pasti masalah pelaksanaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini telah dilaksanakan kepada 118 orang guru peringkat menengah yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di Zon Puchong, Selangor. Data dikumpulkan daripada soal selidik yang diedarkan kepada semua guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Statistik deskriptif telah dilakukan untuk memperoleh peratus, min dan sisihan piawai. Selain itu, data juga dipersembahkan dalam bentuk jadual dan carta. Hasil kajian mendapati sebilangan besar responden menunjukkan persepsi yang positif tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu khususnya daripada aspek keindahan sastera yang merujuk kepada bentuk perulangan dan perbandingan. Kebanyakan responden juga didapati berjaya mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Namun demikian masih terdapat sebilangan kecil responden mengalami kesukaran mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajarannya. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2014-05 Article NonPeerReviewed Othman , Shamsudin and Lateh, Ghazali and Ab. Hadi, Nurul Faidzah (2014) Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 4 (1). pp. 59-64. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/ViewVolume.aspx?vid=7
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu dan melihat sejauh mana keupayaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini seterusnya turut mengkaji dan mengenal pasti masalah pelaksanaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini telah dilaksanakan kepada 118 orang guru peringkat menengah yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di Zon Puchong, Selangor. Data dikumpulkan daripada soal selidik yang diedarkan kepada semua guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Statistik deskriptif telah dilakukan untuk memperoleh peratus, min dan sisihan piawai. Selain itu, data juga dipersembahkan dalam bentuk jadual dan carta. Hasil kajian mendapati sebilangan besar responden menunjukkan persepsi yang positif tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu khususnya daripada aspek keindahan sastera yang merujuk kepada bentuk perulangan dan perbandingan. Kebanyakan responden juga didapati berjaya mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Namun demikian masih terdapat sebilangan kecil responden mengalami kesukaran mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajarannya.
format Article
author Othman , Shamsudin
Lateh, Ghazali
Ab. Hadi, Nurul Faidzah
spellingShingle Othman , Shamsudin
Lateh, Ghazali
Ab. Hadi, Nurul Faidzah
Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
author_facet Othman , Shamsudin
Lateh, Ghazali
Ab. Hadi, Nurul Faidzah
author_sort Othman , Shamsudin
title Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_short Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_full Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_fullStr Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_full_unstemmed Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_sort penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa melayu di sekolah menengah
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34854/
http://www.ukm.my/jpbm/ViewVolume.aspx?vid=7
_version_ 1643831279099052032