Sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di sekolah menengah kebangsaan, Zon Bangsar, Kuala Lumpur
Kepentingan penyeliaan pengajaran kepada guru-guru di semua sekolah menengah dan rendah di Malaysia adalah untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50790/1/Greduc010%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50790/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc010%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kepentingan penyeliaan pengajaran kepada guru-guru di semua sekolah menengah dan rendah di Malaysia adalah untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam kelas. Kajian ini melibatkan 250 orang guru di tujuh buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Data kajian dikutip dengan menggunakan soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini termasuklah sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran dijalankan di dalam bilik darjah yang diubah suai dari Mohd Ruzi Shafie (2001). Dapatan kajian menunjukkan sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam bilik darjah adalah sederhana positif (Min = 3.32, S.P = .56). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara sikap guru terhadap penyeliaan pengajaran berdasarkan faktor demografi iaitu jantina dan etnik. |
---|