Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur

Penyeliaan pengajaran sangatlah penting untuk kecemerlangan di dalam pengajaran dan pembelajaran dan di dalam pengurusan kurikulum. Penyeliaan sangat mustahak untuk pemantauan pengajaran di sekolah dan untuk melihat kesannya di dalam tugas guru supaya ianya dapat dijalankan dengan berterusan terhada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Gunarasa, Vijayaamalar, Abdul Kadir, Suhaida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/1/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.50813
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.508132017-03-03T04:24:55Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/ Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur Gunarasa, Vijayaamalar Abdul Kadir, Suhaida Penyeliaan pengajaran sangatlah penting untuk kecemerlangan di dalam pengajaran dan pembelajaran dan di dalam pengurusan kurikulum. Penyeliaan sangat mustahak untuk pemantauan pengajaran di sekolah dan untuk melihat kesannya di dalam tugas guru supaya ianya dapat dijalankan dengan berterusan terhadap guru-guru dan untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam kelas. Kajian ini melibatkan 250 orang guru di tujuh buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Data kajian dikutip dengan menggunakan soal selidik. Kerisauan terhadap penyeliaan diukur menggunakan soal selidik atau instrumen yang diubah suai merujuk kepada ‘Teaching Anxiety Scale (TCHAS)’ yang direka oleh Parson’ (1973) untuk penyelidikan ini. Dapatan kajian menunjukkan kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam bilik darjah adalah pada tahap yang sederhana (Min = 3.04, S.P = .68). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran berdasarkan faktor demografi iaitu jantina dan pengalaman mengajar. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/1/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf Gunarasa, Vijayaamalar and Abdul Kadir, Suhaida (2013) Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 137-151). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Penyeliaan pengajaran sangatlah penting untuk kecemerlangan di dalam pengajaran dan pembelajaran dan di dalam pengurusan kurikulum. Penyeliaan sangat mustahak untuk pemantauan pengajaran di sekolah dan untuk melihat kesannya di dalam tugas guru supaya ianya dapat dijalankan dengan berterusan terhadap guru-guru dan untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam kelas. Kajian ini melibatkan 250 orang guru di tujuh buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Data kajian dikutip dengan menggunakan soal selidik. Kerisauan terhadap penyeliaan diukur menggunakan soal selidik atau instrumen yang diubah suai merujuk kepada ‘Teaching Anxiety Scale (TCHAS)’ yang direka oleh Parson’ (1973) untuk penyelidikan ini. Dapatan kajian menunjukkan kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam bilik darjah adalah pada tahap yang sederhana (Min = 3.04, S.P = .68). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran berdasarkan faktor demografi iaitu jantina dan pengalaman mengajar.
format Conference or Workshop Item
author Gunarasa, Vijayaamalar
Abdul Kadir, Suhaida
spellingShingle Gunarasa, Vijayaamalar
Abdul Kadir, Suhaida
Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur
author_facet Gunarasa, Vijayaamalar
Abdul Kadir, Suhaida
author_sort Gunarasa, Vijayaamalar
title Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur
title_short Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur
title_full Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur
title_fullStr Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur
title_full_unstemmed Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur
title_sort kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan zon bangsar, kuala lumpur
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/1/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf
_version_ 1643834774075211776