Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur
Penyeliaan pengajaran sangatlah penting untuk kecemerlangan di dalam pengajaran dan pembelajaran dan di dalam pengurusan kurikulum. Penyeliaan sangat mustahak untuk pemantauan pengajaran di sekolah dan untuk melihat kesannya di dalam tugas guru supaya ianya dapat dijalankan dengan berterusan terhada...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/1/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.50813 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.508132017-03-03T04:24:55Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/ Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur Gunarasa, Vijayaamalar Abdul Kadir, Suhaida Penyeliaan pengajaran sangatlah penting untuk kecemerlangan di dalam pengajaran dan pembelajaran dan di dalam pengurusan kurikulum. Penyeliaan sangat mustahak untuk pemantauan pengajaran di sekolah dan untuk melihat kesannya di dalam tugas guru supaya ianya dapat dijalankan dengan berterusan terhadap guru-guru dan untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam kelas. Kajian ini melibatkan 250 orang guru di tujuh buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Data kajian dikutip dengan menggunakan soal selidik. Kerisauan terhadap penyeliaan diukur menggunakan soal selidik atau instrumen yang diubah suai merujuk kepada ‘Teaching Anxiety Scale (TCHAS)’ yang direka oleh Parson’ (1973) untuk penyelidikan ini. Dapatan kajian menunjukkan kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam bilik darjah adalah pada tahap yang sederhana (Min = 3.04, S.P = .68). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran berdasarkan faktor demografi iaitu jantina dan pengalaman mengajar. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/1/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf Gunarasa, Vijayaamalar and Abdul Kadir, Suhaida (2013) Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 137-151). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Penyeliaan pengajaran sangatlah penting untuk kecemerlangan di dalam pengajaran dan pembelajaran dan di dalam pengurusan kurikulum. Penyeliaan sangat mustahak untuk pemantauan pengajaran di sekolah dan untuk melihat kesannya di dalam tugas guru supaya ianya dapat dijalankan dengan berterusan terhadap guru-guru dan untuk membantu meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengkaji kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam kelas. Kajian ini melibatkan 250 orang guru di tujuh buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Data kajian dikutip dengan menggunakan soal selidik. Kerisauan terhadap penyeliaan diukur menggunakan soal selidik atau instrumen yang diubah suai merujuk kepada ‘Teaching Anxiety Scale (TCHAS)’ yang direka oleh Parson’ (1973) untuk penyelidikan ini. Dapatan kajian menunjukkan kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran yang dijalankan di dalam bilik darjah adalah pada tahap yang sederhana (Min = 3.04, S.P = .68). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran berdasarkan faktor demografi iaitu jantina dan pengalaman mengajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Gunarasa, Vijayaamalar Abdul Kadir, Suhaida |
spellingShingle |
Gunarasa, Vijayaamalar Abdul Kadir, Suhaida Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur |
author_facet |
Gunarasa, Vijayaamalar Abdul Kadir, Suhaida |
author_sort |
Gunarasa, Vijayaamalar |
title |
Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur |
title_short |
Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur |
title_full |
Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur |
title_fullStr |
Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur |
title_full_unstemmed |
Kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan Zon Bangsar, Kuala Lumpur |
title_sort |
kerisauan guru terhadap penyeliaan pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah kebangsaan zon bangsar, kuala lumpur |
publisher |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/1/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50813/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc021%20Vijayaamalar%20Gunarasa.pdf |
_version_ |
1643834774075211776 |