Hubungan latihan Pendidikan Vokasional Koperatif dengan tahap kompetensi kemahiran employabiliti dalam kalangan perantis program Sistem Latihan Dual Nasional

Pendidikan Vokasional Koperatif merupakan satu pendekatan yang dilaksanakan bersama antara industri dan pusat latihan bagi melahirkan pekerja yang berkemahiran dan memiliki tahap kompetensi kemahiran yang di perlukan oleh majikan kini. Sehubungan itu, satu kajian dijalankan bertujuan untuk mengenalp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saari, Hazril Azmin, Mat Rashid, Abdullah, Hamzah, Ramlah, Nazri, Mohd Ibrahim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50824/1/Greduc026%20Hazril%20Azmin%20Saari.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50824/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc026%20Hazril%20Azmin%20Saari.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pendidikan Vokasional Koperatif merupakan satu pendekatan yang dilaksanakan bersama antara industri dan pusat latihan bagi melahirkan pekerja yang berkemahiran dan memiliki tahap kompetensi kemahiran yang di perlukan oleh majikan kini. Sehubungan itu, satu kajian dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan latihan Pendidikan Vokasional Koperatif dengan kemahiran employabiliti yang dimiliki perantis. Sampel kajian ini terdiri daripada 285 orang perantis yang mengikuti program SLDN dan di Semenanjung Malaysia, yang mengambil Sijil Kemahiran Tahap Dua (SKM) secara tier. Dapatan kajian dianalisis menggunakan ujian t tak bersandar dan faktorial ANOVA. Kajian mendapati terdapat perkaitan yang signifikan antara program latihan iaitu mod latihan, jenis syarikat dan program yang ditawarkan dengan tahap kompetensi kemahiran employabiliti perantis. Oleh kerana terdapat perbezaan yang signifikan mengikut jenis syarikat, maka ujian Post Hoc Scheffe telah dijalankan bagi menilai sumber kewujudan perbezaan secara terperinci. Hasil kajian dijangkakan dapat dijadikan panduan bagi menilai tahap kualiti pembelajaran dalam melaksanakan Pendidikan Vokasional Koperatif di Malaysia yang menjadi trend pada masa kini.