Hubungan latihan Pendidikan Vokasional Koperatif dengan tahap kompetensi kemahiran employabiliti dalam kalangan perantis program Sistem Latihan Dual Nasional
Pendidikan Vokasional Koperatif merupakan satu pendekatan yang dilaksanakan bersama antara industri dan pusat latihan bagi melahirkan pekerja yang berkemahiran dan memiliki tahap kompetensi kemahiran yang di perlukan oleh majikan kini. Sehubungan itu, satu kajian dijalankan bertujuan untuk mengenalp...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50824/1/Greduc026%20Hazril%20Azmin%20Saari.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50824/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc026%20Hazril%20Azmin%20Saari.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pendidikan Vokasional Koperatif merupakan satu pendekatan yang dilaksanakan bersama antara industri dan pusat latihan bagi melahirkan pekerja yang berkemahiran dan memiliki tahap kompetensi kemahiran yang di perlukan oleh majikan kini. Sehubungan itu, satu kajian dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan latihan Pendidikan Vokasional Koperatif dengan kemahiran employabiliti yang dimiliki perantis. Sampel kajian ini terdiri daripada 285 orang perantis yang mengikuti program SLDN dan di Semenanjung Malaysia, yang mengambil Sijil Kemahiran Tahap Dua (SKM) secara tier. Dapatan kajian dianalisis menggunakan ujian t tak bersandar dan faktorial ANOVA. Kajian mendapati terdapat perkaitan yang signifikan antara program latihan iaitu mod latihan, jenis syarikat dan program yang ditawarkan dengan tahap kompetensi kemahiran employabiliti perantis. Oleh kerana terdapat perbezaan yang signifikan mengikut jenis syarikat, maka ujian Post Hoc Scheffe telah dijalankan bagi menilai sumber kewujudan perbezaan secara terperinci. Hasil kajian dijangkakan dapat dijadikan panduan bagi menilai tahap kualiti pembelajaran dalam melaksanakan Pendidikan Vokasional Koperatif di Malaysia yang menjadi trend pada masa kini. |
---|