Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi

Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan modul motivasi Institusi Pengajian Tinggi (IPT) ciptaan Jamaludin Ahmad (2011) terhadap motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman di Universiti Putra Malaysia. Reka bentuk kajian eksperimen telah digunakan untuk menentukan keberkesanan modu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Jamaludin, Rosli, Mohamad Safuan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50826/1/Greduc027%20Jamaludin%20Ahmad.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50826/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc027%20Jamaludin%20Ahmad.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.50826
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.508262017-03-03T04:33:38Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50826/ Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi Ahmad, Jamaludin Rosli, Mohamad Safuan Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan modul motivasi Institusi Pengajian Tinggi (IPT) ciptaan Jamaludin Ahmad (2011) terhadap motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman di Universiti Putra Malaysia. Reka bentuk kajian eksperimen telah digunakan untuk menentukan keberkesanan modul motivasi IPT ke atas motivasi pencapaian dengan menggunakan soal selidik Ujian Motivasi Pencapaian (UMP) ciptaan Abu Bakar Nordin (1995). Subjek kajian terdiri daripada pelajar Kolej Kediaman Kolej Tun Dr. Ismail, Universiti Putra Malaysia. Bilangan subjek kajian eksperimen adalah 30 orang iaitu 15 orang untuk kumpulan eksperimen dan 15 orang untuk kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen telah diberikan rawatan menggunakan Modul Motivasi IPT manakala kumpulan kawalan tidak menerima apa-apa rawatan. Ujian pra dan ujian pasca telah diberikan kepada 30 orang pelajar tersebut dalam kedua-dua kumpulan. Untuk menguji hipotesis, ujian-t bersandar telah digunakan dan kaedah analisis menggunakan Statistical packages for the Sosial Science (SPSS). Dapatan kajian membuktikan bahawa modul motivasi IPT berkemampuan meningkatkan motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar kolej kediaman di Universiti Putra Malaysia. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50826/1/Greduc027%20Jamaludin%20Ahmad.pdf Ahmad, Jamaludin and Rosli, Mohamad Safuan (2013) Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 172-188). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc027%20Jamaludin%20Ahmad.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan penggunaan modul motivasi Institusi Pengajian Tinggi (IPT) ciptaan Jamaludin Ahmad (2011) terhadap motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman di Universiti Putra Malaysia. Reka bentuk kajian eksperimen telah digunakan untuk menentukan keberkesanan modul motivasi IPT ke atas motivasi pencapaian dengan menggunakan soal selidik Ujian Motivasi Pencapaian (UMP) ciptaan Abu Bakar Nordin (1995). Subjek kajian terdiri daripada pelajar Kolej Kediaman Kolej Tun Dr. Ismail, Universiti Putra Malaysia. Bilangan subjek kajian eksperimen adalah 30 orang iaitu 15 orang untuk kumpulan eksperimen dan 15 orang untuk kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen telah diberikan rawatan menggunakan Modul Motivasi IPT manakala kumpulan kawalan tidak menerima apa-apa rawatan. Ujian pra dan ujian pasca telah diberikan kepada 30 orang pelajar tersebut dalam kedua-dua kumpulan. Untuk menguji hipotesis, ujian-t bersandar telah digunakan dan kaedah analisis menggunakan Statistical packages for the Sosial Science (SPSS). Dapatan kajian membuktikan bahawa modul motivasi IPT berkemampuan meningkatkan motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar kolej kediaman di Universiti Putra Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Ahmad, Jamaludin
Rosli, Mohamad Safuan
spellingShingle Ahmad, Jamaludin
Rosli, Mohamad Safuan
Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi
author_facet Ahmad, Jamaludin
Rosli, Mohamad Safuan
author_sort Ahmad, Jamaludin
title Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi
title_short Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi
title_full Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi
title_fullStr Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi
title_full_unstemmed Memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi
title_sort memperkasa motivasi pencapaian pelajar kolej kediaman melalui pendekatan modul motivasi
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50826/1/Greduc027%20Jamaludin%20Ahmad.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50826/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc027%20Jamaludin%20Ahmad.pdf
_version_ 1643834777902514176