Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu

Bengkel merupakan bilik atau tempat bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bidang teknikal khususnya dalam mata pelajaran KHB. Ujian-ujian dan kerja-kerja amali di bengkel atau makmal adalah merupakan sebahagian daripada isi kandungan pengajaran yang hendak disampaikan. Ini adal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shafie, Sharifah, Abdul Kadir, Suhaida, Asimiran, Soaib
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/1/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.50852
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.508522017-03-31T09:41:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/ Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu Shafie, Sharifah Abdul Kadir, Suhaida Asimiran, Soaib Bengkel merupakan bilik atau tempat bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bidang teknikal khususnya dalam mata pelajaran KHB. Ujian-ujian dan kerja-kerja amali di bengkel atau makmal adalah merupakan sebahagian daripada isi kandungan pengajaran yang hendak disampaikan. Ini adalah kerana ujian-ujian dan kerja-kerja amali di makmal atau bengkel adalah penterjemah kepada teori dan formula yang disampaikan di dalam sesi pengajaran secara teori (Samsul, 2001). Dalam pengurusan bengkel guru merupakan faktor penting yang terlibat dan seharusnya mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam pengurusan bengkel bagi memastikan bengkel dapat diurus dengan baik dan memastikan kerja amali pelajar dapat dijalankan dengan lancar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah. Borang soal selidik yang mengandungi empat aspek iaitu pengurusan dan pengendalian bengkel, penyenggaraan alatan tangan dan mesin, pengurusan aset alih kerajaan dan amalan keselamatan telah diedarkan kepada 284 orang guru KHB. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru KHB dalam pengurusan bengkel secara keseluruhan berada pada tahap sederhana (M=0.56, SP = .13). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap pengetahuan pengurusan bengkel berdasarkan faktor umur dan pengalaman mengajar. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/1/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf Shafie, Sharifah and Abdul Kadir, Suhaida and Asimiran, Soaib (2013) Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 366-372). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Bengkel merupakan bilik atau tempat bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bidang teknikal khususnya dalam mata pelajaran KHB. Ujian-ujian dan kerja-kerja amali di bengkel atau makmal adalah merupakan sebahagian daripada isi kandungan pengajaran yang hendak disampaikan. Ini adalah kerana ujian-ujian dan kerja-kerja amali di makmal atau bengkel adalah penterjemah kepada teori dan formula yang disampaikan di dalam sesi pengajaran secara teori (Samsul, 2001). Dalam pengurusan bengkel guru merupakan faktor penting yang terlibat dan seharusnya mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam pengurusan bengkel bagi memastikan bengkel dapat diurus dengan baik dan memastikan kerja amali pelajar dapat dijalankan dengan lancar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah. Borang soal selidik yang mengandungi empat aspek iaitu pengurusan dan pengendalian bengkel, penyenggaraan alatan tangan dan mesin, pengurusan aset alih kerajaan dan amalan keselamatan telah diedarkan kepada 284 orang guru KHB. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru KHB dalam pengurusan bengkel secara keseluruhan berada pada tahap sederhana (M=0.56, SP = .13). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap pengetahuan pengurusan bengkel berdasarkan faktor umur dan pengalaman mengajar.
format Conference or Workshop Item
author Shafie, Sharifah
Abdul Kadir, Suhaida
Asimiran, Soaib
spellingShingle Shafie, Sharifah
Abdul Kadir, Suhaida
Asimiran, Soaib
Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu
author_facet Shafie, Sharifah
Abdul Kadir, Suhaida
Asimiran, Soaib
author_sort Shafie, Sharifah
title Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu
title_short Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu
title_full Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu
title_fullStr Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu
title_full_unstemmed Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu
title_sort pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru kemahiran hidup bersepadu
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/1/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf
_version_ 1643834785560264704