Penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS sekolah rendah
Kertas kerja ini membincangkan asas kerangka kajian bagi penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS di sekolah. Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu dasar baru yang dibangunkan oleh Kementerian Pelajaran...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50910/1/Greduc078%20Noraini%20Mat%20Loddin.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50910/ http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc078%20Noraini%20Mat%20Loddin.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kertas kerja ini membincangkan asas kerangka kajian bagi penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS di sekolah. Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu dasar baru yang dibangunkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk komponen akademik dan bukan akademik. PBS digunakan untuk menyimpan maklumat penguasaan murid dan menjana pelaporan apabila diperlukan. Komponen pentaksiran dikendalikan oleh pihak sekolah yang dilaksanakan oleh guru-guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. PBS dibangunkan dengan persekitaran teknologi web-based. Setiap murid yang terlibat dalam pembangunan atau pelaksanaan sistem pentaksiran pendidikan adalah bertanggungjawab menjamin kualiti dan mutu pentaksiran yang dikendalikan. Pentaksiran Berasaskan Sekolah adalah bertujuan penambahbaikan UPSR dimulai dengan Tahun 1 pada 2011dan PMR dimulai Tingkatan 1 pada 2012. |
---|