Modal sosial dan keusahawanan sosial

Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa bidang perniagaan dan keusahawanan bukan sahaja menyumbang kepada peningkatan pendapatan, tetapi bertindak sebagai agen perubahan struktur sosial dan masyarakat. Perubahan sosio-ekonomi masyarakat yang lebih baik bukan sahaja menjadi tanggungjawab pihak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Radin A Rahman, Radin Siti Aishah, Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50944/1/Greduc099%20Radin%20siti%20aishah.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50944/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc099%20Radin%20siti%20aishah.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.50944
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.509442017-03-31T10:02:15Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50944/ Modal sosial dan keusahawanan sosial Radin A Rahman, Radin Siti Aishah Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa bidang perniagaan dan keusahawanan bukan sahaja menyumbang kepada peningkatan pendapatan, tetapi bertindak sebagai agen perubahan struktur sosial dan masyarakat. Perubahan sosio-ekonomi masyarakat yang lebih baik bukan sahaja menjadi tanggungjawab pihak kerajaan, badan sukarela, organisasi bukan-kerajaan mahupun badan korporat semata-mata, malah kepada individu. Usahawan sosial memainkan peranan sangat penting dalam memastikan kemampanan pembangunan negara dan kelangsungan untuk diwarisi generasi akan datang. Keusahawanan social berpotensi besar untuk menjana lebih banyak inovasi dalam amalan ekonomi (Bornstein, 2004). Ironinya segelintir usahawan di Malaysia yang prihatin, bertindak secara proaktif, inovatif dan mengambil peluang ke atas masalah sosial tertentu oleh golongan berkeperluan khas (seperti gelandangan dan kemiskinan) untuk meningkatkan sosio-ekonomi yang lebih baik. Fenomena ini menggambarkan usaha perlu ditingkatkan bagi meningkatkan nilai sosio-ekonomi secara berterusan menerusi kepercayaan, jaringan dan norma sosial. Usaha perlu digiatkan bukan sahaja ditumpukan dari aspek pembangunan modal fizikal, kewangan dan insan (manusia) semata-mata, malah ditentukan oleh faktor modal sosial yang berperanan penting menyumbang kepada kejayaan sesebuah perusahaan sosial. Rentetan, sesetengah usahawan sosial didapati lebih berjaya daripada yang lain dalam meneroka dan memanfaatkan peluang sedia ada (Basu, 2009). Hal ini dipengaruhi oleh kepercayaan dan norma social yang mendorong kepada tekad keusahawanan seseorang (Ajzen, 1991). Namun, skop dalam artikel ini hanya tertumpu kepada pencapaian modal sosial yang berupaya mendorong kejayaan sesebuah perusahaan sosial. Justeru, artikel ini akan membincangan pencapaian modal sosial dan kepentingannya kepada pembangunan keusahawanan sosial di Malaysia. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50944/1/Greduc099%20Radin%20siti%20aishah.pdf Radin A Rahman, Radin Siti Aishah and Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah (2013) Modal sosial dan keusahawanan sosial. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 672-680). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc099%20Radin%20siti%20aishah.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa bidang perniagaan dan keusahawanan bukan sahaja menyumbang kepada peningkatan pendapatan, tetapi bertindak sebagai agen perubahan struktur sosial dan masyarakat. Perubahan sosio-ekonomi masyarakat yang lebih baik bukan sahaja menjadi tanggungjawab pihak kerajaan, badan sukarela, organisasi bukan-kerajaan mahupun badan korporat semata-mata, malah kepada individu. Usahawan sosial memainkan peranan sangat penting dalam memastikan kemampanan pembangunan negara dan kelangsungan untuk diwarisi generasi akan datang. Keusahawanan social berpotensi besar untuk menjana lebih banyak inovasi dalam amalan ekonomi (Bornstein, 2004). Ironinya segelintir usahawan di Malaysia yang prihatin, bertindak secara proaktif, inovatif dan mengambil peluang ke atas masalah sosial tertentu oleh golongan berkeperluan khas (seperti gelandangan dan kemiskinan) untuk meningkatkan sosio-ekonomi yang lebih baik. Fenomena ini menggambarkan usaha perlu ditingkatkan bagi meningkatkan nilai sosio-ekonomi secara berterusan menerusi kepercayaan, jaringan dan norma sosial. Usaha perlu digiatkan bukan sahaja ditumpukan dari aspek pembangunan modal fizikal, kewangan dan insan (manusia) semata-mata, malah ditentukan oleh faktor modal sosial yang berperanan penting menyumbang kepada kejayaan sesebuah perusahaan sosial. Rentetan, sesetengah usahawan sosial didapati lebih berjaya daripada yang lain dalam meneroka dan memanfaatkan peluang sedia ada (Basu, 2009). Hal ini dipengaruhi oleh kepercayaan dan norma social yang mendorong kepada tekad keusahawanan seseorang (Ajzen, 1991). Namun, skop dalam artikel ini hanya tertumpu kepada pencapaian modal sosial yang berupaya mendorong kejayaan sesebuah perusahaan sosial. Justeru, artikel ini akan membincangan pencapaian modal sosial dan kepentingannya kepada pembangunan keusahawanan sosial di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Radin A Rahman, Radin Siti Aishah
Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah
spellingShingle Radin A Rahman, Radin Siti Aishah
Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah
Modal sosial dan keusahawanan sosial
author_facet Radin A Rahman, Radin Siti Aishah
Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah
author_sort Radin A Rahman, Radin Siti Aishah
title Modal sosial dan keusahawanan sosial
title_short Modal sosial dan keusahawanan sosial
title_full Modal sosial dan keusahawanan sosial
title_fullStr Modal sosial dan keusahawanan sosial
title_full_unstemmed Modal sosial dan keusahawanan sosial
title_sort modal sosial dan keusahawanan sosial
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50944/1/Greduc099%20Radin%20siti%20aishah.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50944/
http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc099%20Radin%20siti%20aishah.pdf
_version_ 1643834813122084864