Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu

Pendidikan Kesusasteraan Melayu tidak dapat dipisahkan daripada etimologi kata ‘Melayu’ kerana mempunyai hubungan makna yang terikat dalam pengertian tersurat (bangsa) dan tersirat (Islam). Akal budi ‘Melayu’ merujuk kepada bangsa yang sedang melalui proses pemerkasaan bangsa seperti yang tercatat d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Shamsudin, Md Sabil, Azhar, Lateh, Ghazali
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Putra Malaysia Press 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50979/1/Pemikiran%20akal%20budi%20dan%20sosiobudaya%20Melayu%20dalam%20pendidikan%20Kesusasteraan%20Melayu.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50979/
http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/volume-1-2-november-2015
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.50979
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.509792017-03-31T10:07:14Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50979/ Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu Othman, Shamsudin Md Sabil, Azhar Lateh, Ghazali Pendidikan Kesusasteraan Melayu tidak dapat dipisahkan daripada etimologi kata ‘Melayu’ kerana mempunyai hubungan makna yang terikat dalam pengertian tersurat (bangsa) dan tersirat (Islam). Akal budi ‘Melayu’ merujuk kepada bangsa yang sedang melalui proses pemerkasaan bangsa seperti yang tercatat dalam karya (sastera moden mahupun karya Melayu klasik). Teks dan naskah Melayu ini sebenarnya sedang berhadapan dengan cabaran persaingan dalam lingkungan globalisasi yang berjungkir-balik. Kesepakatan sarjana terhadap konsep tamadun dan negara Melayu dilihat berada pada kesahihan bukti yang cukup kuat, iaitu sastera Melayu mempunyai akar tamadun yang hebat. Justeru, makalah ini akan melihat sejauh mana pendidikan Kesusasteraan Melayu yang sedang berjalan hari ini sesuai dengan keperluan tamadun bangsa serta dapat dikaitkan dengan lingkungan hidup masyarakat khususnya dalam situasi kebangkitan dan pertembungan dengan budaya-budaya lain yang kemudiannya terserap secara alamiah. Beberapa lontaran idea berkaitan permasalahan dan keraguan terhadap kesusasteraan Melayu turut disentuh. Justeru pendidikan Kesusasteraan Melayu pada hari ini dilihat sangat penting dalam usaha mewujudkan tamadun Melayu yang berjaya dalam usaha menyahut cabaran penting mempertahankan sistem nilai supaya tidak tergelincir daripada jati diri atau asas pembinaan gagasan muluk Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Universiti Putra Malaysia Press 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50979/1/Pemikiran%20akal%20budi%20dan%20sosiobudaya%20Melayu%20dalam%20pendidikan%20Kesusasteraan%20Melayu.pdf Othman, Shamsudin and Md Sabil, Azhar and Lateh, Ghazali (2015) Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu. International Journal of Education and Training, 1 (2). pp. 1-10. ISSN 2462-2079 http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/volume-1-2-november-2015
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Pendidikan Kesusasteraan Melayu tidak dapat dipisahkan daripada etimologi kata ‘Melayu’ kerana mempunyai hubungan makna yang terikat dalam pengertian tersurat (bangsa) dan tersirat (Islam). Akal budi ‘Melayu’ merujuk kepada bangsa yang sedang melalui proses pemerkasaan bangsa seperti yang tercatat dalam karya (sastera moden mahupun karya Melayu klasik). Teks dan naskah Melayu ini sebenarnya sedang berhadapan dengan cabaran persaingan dalam lingkungan globalisasi yang berjungkir-balik. Kesepakatan sarjana terhadap konsep tamadun dan negara Melayu dilihat berada pada kesahihan bukti yang cukup kuat, iaitu sastera Melayu mempunyai akar tamadun yang hebat. Justeru, makalah ini akan melihat sejauh mana pendidikan Kesusasteraan Melayu yang sedang berjalan hari ini sesuai dengan keperluan tamadun bangsa serta dapat dikaitkan dengan lingkungan hidup masyarakat khususnya dalam situasi kebangkitan dan pertembungan dengan budaya-budaya lain yang kemudiannya terserap secara alamiah. Beberapa lontaran idea berkaitan permasalahan dan keraguan terhadap kesusasteraan Melayu turut disentuh. Justeru pendidikan Kesusasteraan Melayu pada hari ini dilihat sangat penting dalam usaha mewujudkan tamadun Melayu yang berjaya dalam usaha menyahut cabaran penting mempertahankan sistem nilai supaya tidak tergelincir daripada jati diri atau asas pembinaan gagasan muluk Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
format Article
author Othman, Shamsudin
Md Sabil, Azhar
Lateh, Ghazali
spellingShingle Othman, Shamsudin
Md Sabil, Azhar
Lateh, Ghazali
Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu
author_facet Othman, Shamsudin
Md Sabil, Azhar
Lateh, Ghazali
author_sort Othman, Shamsudin
title Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu
title_short Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu
title_full Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu
title_fullStr Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu
title_full_unstemmed Pemikiran akal budi dan sosiobudaya Melayu dalam pendidikan Kesusasteraan Melayu
title_sort pemikiran akal budi dan sosiobudaya melayu dalam pendidikan kesusasteraan melayu
publisher Universiti Putra Malaysia Press
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50979/1/Pemikiran%20akal%20budi%20dan%20sosiobudaya%20Melayu%20dalam%20pendidikan%20Kesusasteraan%20Melayu.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50979/
http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/volume-1-2-november-2015
_version_ 1643834823526055936