Money boy: masalah sosial era generasi Y
Money boy merupakan satu jelmaan baru masalah sosial dalam kalangan generasi Y pada hari ini. Money boy merupakan golongan lelaki muda yang berumur di antara 15 hingga 30 tahun yang menawarkan pelbagai perkhidmatan terutamanya perkhidmatan seks kepada pelanggan lelaki untuk tujuan mendapatkan wang...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Inaugural Lecture |
Language: | English |
Published: |
Universiti Putra Malaysia Press
2015
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57405/1/Mohammad%20shatar%20sabran.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57405/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.57405 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.574052017-10-09T09:40:41Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57405/ Money boy: masalah sosial era generasi Y Sabran, Mohammad Shatar Money boy merupakan satu jelmaan baru masalah sosial dalam kalangan generasi Y pada hari ini. Money boy merupakan golongan lelaki muda yang berumur di antara 15 hingga 30 tahun yang menawarkan pelbagai perkhidmatan terutamanya perkhidmatan seks kepada pelanggan lelaki untuk tujuan mendapatkan wang tambahan ataupun imbuhan. Keterlibatan lelaki muda dalam aktiviti money boy inijuga didorong oleh kesempitan hidup dan juga nafsu yang menyukai sesama jenis. Untuk membolehkan seseorang lelaki menjalankan aktiviti sebagai money boy, mereka perlu mempunyai kriteria tertentu, Di antara ciri-ciri untuk menjadi seorang moneyboy ialah mereka perlu mempunyai rupa paras dan bentuk badan yang menarik, pandai berkomunikasi, masih dalam peringkat remaja dan bercirikan ciriciri metroseksual. Kemampuan untuk berkomunikasi dalam bahasa lnggeris merupakan elemen tambahan kepada money boy. Ramai dalam kalangan remaja lelaki yang berminat untuk." terlibat dengan aktiviti money boy ini kerana pendapatan yang diperolehi daripada perkerjaan ini amatlah memuaskan. Kadar bayaran perkhidmatan money boy ini berbeza-beza mengikut persetujuan bersama di antara money boy dan pelangggan mereka. Secara umumnya, setiap money boy mampu memperolehi pendapatan bulanan sehingga RM5000 dan ini tidak termasuk pelbagai hadiah yang diperolehi seperti kereta, hand phone dan percutian dalam dan luar negara. Bayaran untuk mendapatkan perkhidmatan money boy ini meningkat pada setiap hujung minggu. Untuk tujuan pengiklanan, kaedah yang sering digunakan oleh money boy untuk mendapatkan pelanggan ialah dengan menggunakan kemudahan leT dan media massa. Diantara medium yang sering digunakan oleh mereka ialahfacebook, twitter, blog, website dan juga surat khabar. Walaupun ada dian tara money boy yang menggunakan perkhidmatan orang ketiga untuk mendapatkan pelanggan, tetapi jumlahnya amatlah sedikit. Walaupun isu yang memaparkan aktiviti money boy ini masih baru dalam kalangan ahli masyarakat di negara ini, sambutan yang diterima oleh money boy amatlah tinggi. Permintaan untuk mendapatkan perkhldmatan money boy ini akan meningkat pada hujung minggu. Majoriti daripada golongan yang mendapatkan perkhidmatan money boy ini adalah terdiri daripada lelaki yang berumur di antara 40-an dan 50-an dan mempunyai pendapatan yang tinggi. Selain daripada itu, kumpulan ini mempunyai kemahiran r:' dalam komunikasi dan'mempunyai perwatakan yang baik. Mereka juga mudah mesra dan mampu mempamerkan kasih sayang kepada golongan money boy. Oleh kerana aktiviti money boy ini dijalankan secara sulit dan tersembunyi, agak sukar kepada masyarakat dan pihak yang bertanggungjawab untuk membenteras masalah ini daripada berlaku. Walau bagaimanapun, us aha untuk membendung masalah ini daripada berterusan perlu dilaksanakan agar ianya tidak menjadi lebih serius. Untuk mencapai tujuan tersebut, semua pihak terutamanya ibu bapa, sekolah dan ahli masyarakat perlulah melaksanakan konsep ambil tahu kepada aktiviti-aktiviti remaja pada hari ini. Sebarang aktiviti yang mencurigakan perlulah diambil tindakan susulan agar aktiviti yang tidak bermoral seperti money boy ini dapat ditangani dengan baik Universiti Putra Malaysia Press 2015 Inaugural Lecture NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57405/1/Mohammad%20shatar%20sabran.pdf Sabran, Mohammad Shatar (2015) Money boy: masalah sosial era generasi Y. [Inaugural Lecture] |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Money boy merupakan satu jelmaan baru masalah sosial dalam
kalangan generasi Y pada hari ini. Money boy merupakan golongan lelaki muda yang berumur di antara 15 hingga 30 tahun yang menawarkan pelbagai perkhidmatan terutamanya perkhidmatan seks kepada pelanggan lelaki untuk tujuan mendapatkan wang tambahan ataupun imbuhan. Keterlibatan lelaki muda dalam aktiviti money boy inijuga didorong oleh kesempitan hidup dan juga nafsu yang menyukai sesama jenis.
Untuk membolehkan seseorang lelaki menjalankan aktiviti
sebagai money boy, mereka perlu mempunyai kriteria tertentu, Di antara ciri-ciri untuk menjadi seorang moneyboy ialah mereka perlu mempunyai rupa paras dan bentuk badan yang menarik, pandai berkomunikasi, masih dalam peringkat remaja dan bercirikan ciriciri metroseksual. Kemampuan untuk berkomunikasi dalam bahasa lnggeris merupakan elemen tambahan kepada money boy. Ramai dalam kalangan remaja lelaki yang berminat untuk." terlibat dengan aktiviti money boy ini kerana pendapatan yang diperolehi daripada perkerjaan ini amatlah memuaskan. Kadar bayaran perkhidmatan money boy ini berbeza-beza mengikut persetujuan bersama di antara money boy dan pelangggan mereka. Secara umumnya, setiap money boy mampu memperolehi pendapatan bulanan sehingga RM5000 dan ini tidak termasuk pelbagai hadiah yang diperolehi seperti kereta, hand phone dan percutian dalam dan luar negara. Bayaran untuk mendapatkan perkhidmatan money boy ini meningkat pada setiap hujung minggu. Untuk tujuan pengiklanan, kaedah yang sering digunakan oleh money boy untuk mendapatkan pelanggan ialah dengan menggunakan kemudahan leT dan media massa. Diantara medium yang sering digunakan oleh mereka ialahfacebook, twitter, blog, website dan juga surat khabar. Walaupun ada dian tara money boy
yang menggunakan perkhidmatan orang ketiga untuk mendapatkan
pelanggan, tetapi jumlahnya amatlah sedikit. Walaupun isu yang memaparkan aktiviti money boy ini masih baru dalam kalangan ahli masyarakat di negara ini, sambutan yang diterima oleh money boy amatlah tinggi. Permintaan untuk
mendapatkan perkhldmatan money boy ini akan meningkat pada
hujung minggu. Majoriti daripada golongan yang mendapatkan
perkhidmatan money boy ini adalah terdiri daripada lelaki yang berumur di antara 40-an dan 50-an dan mempunyai pendapatan yang tinggi. Selain daripada itu, kumpulan ini mempunyai kemahiran r:' dalam komunikasi dan'mempunyai perwatakan yang baik. Mereka juga mudah mesra dan mampu mempamerkan kasih sayang kepada golongan money boy.
Oleh kerana aktiviti money boy ini dijalankan secara sulit
dan tersembunyi, agak sukar kepada masyarakat dan pihak yang
bertanggungjawab untuk membenteras masalah ini daripada
berlaku. Walau bagaimanapun, us aha untuk membendung masalah
ini daripada berterusan perlu dilaksanakan agar ianya tidak
menjadi lebih serius. Untuk mencapai tujuan tersebut, semua
pihak terutamanya ibu bapa, sekolah dan ahli masyarakat perlulah melaksanakan konsep ambil tahu kepada aktiviti-aktiviti remaja pada hari ini. Sebarang aktiviti yang mencurigakan perlulah diambil tindakan susulan agar aktiviti yang tidak bermoral seperti money boy ini dapat ditangani dengan baik
|
format |
Inaugural Lecture |
author |
Sabran, Mohammad Shatar |
spellingShingle |
Sabran, Mohammad Shatar Money boy: masalah sosial era generasi Y |
author_facet |
Sabran, Mohammad Shatar |
author_sort |
Sabran, Mohammad Shatar |
title |
Money boy: masalah sosial era generasi Y |
title_short |
Money boy: masalah sosial era generasi Y |
title_full |
Money boy: masalah sosial era generasi Y |
title_fullStr |
Money boy: masalah sosial era generasi Y |
title_full_unstemmed |
Money boy: masalah sosial era generasi Y |
title_sort |
money boy: masalah sosial era generasi y |
publisher |
Universiti Putra Malaysia Press |
publishDate |
2015 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57405/1/Mohammad%20shatar%20sabran.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/57405/ |
_version_ |
1643836477705027584 |