Hubungan antara kecerdasan spiritual dengan daya tahan dalam kalangan guru di sebuah sekolah menengah

Kajian ini dijalankan untuk menentukan hubungan di antara kecerdasan spiritual dan daya tahan dalam kalangan guru di SMK Rawang Gombak, Selangor. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan reka bentuk deskriptif kolerasi. Seramai 60 orang guru dari SMK Rawang telah dipilih sebagai responden b...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Osman, Mohd Salmi, Abdullah, Maria Chong, Roslan, Samsilah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66075/1/GREduc2015-21.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66075/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk menentukan hubungan di antara kecerdasan spiritual dan daya tahan dalam kalangan guru di SMK Rawang Gombak, Selangor. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan reka bentuk deskriptif kolerasi. Seramai 60 orang guru dari SMK Rawang telah dipilih sebagai responden bagi menjawab soal selidik kajian. Skala Daya Tahan Di Tempat Kerja (Resilience At Work Scale) digunakan untuk mengukur daya tahan guru manakala Skala Kecerdasan Spiritual (Spiritual Involment And Beliefs Scales-Revised) digunakan untuk mengukur kecerdasan spiritual dalam kalangan guru. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan (r = 0.576**, p = 0.01) di antara kecerdasan spiritual dan daya tahan dalam kalangan guru. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa kecerdasan spiritual memainkan peranan penting dalam memupuk dan meningkatkan daya tahan dalam kalangan guru. Apabila guru mempunyai tahap kecerdasan yang tinggi maka dengan sendiri mereka akan mempunyai tahap daya tahan yang tinggi.