Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM

Ledakan teknologi maklumat hari ini banyak mengubah landskap kehidupan dan cara manusia bertindak. Justeru, sistem pendidikan di Malaysia turut membuat anjakan strategik terhadap visi sistem pendidikan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 iaitu transformasi keguruan di bawah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Brahim, Mohammad, Said, Rozita @ Radhiah, Md Sabil, Azhar
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66107/1/GREduc2015-53.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66107/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.66107
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.661072019-02-11T03:47:33Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66107/ Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM Brahim, Mohammad Said, Rozita @ Radhiah Md Sabil, Azhar Ledakan teknologi maklumat hari ini banyak mengubah landskap kehidupan dan cara manusia bertindak. Justeru, sistem pendidikan di Malaysia turut membuat anjakan strategik terhadap visi sistem pendidikan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 iaitu transformasi keguruan di bawah kata kunci Kualiti Guru. Profesion keguruan yang kian mencabar ini perlu diperkasakan agar mampu menyediakan modal insan berkualiti demi memenuhi tuntutan negara pada zamannya. Kajian tinjauan ke lapangan ini dijalankan untuk mengenal pasti impak program bimbingan dan pementoran terhadap kualiti pengajaran guru-guru mata pelajaran yang dilakukan oleh Pegawai Pakar Mata Pelajaran (School Improvement Specialist Coaches) mengikut bidang kepakaran mata pelajaran masing-masing secara penuh masa. Permasalahannya didapati berdasarkan dapatan daripada cerapan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK), KPM, pada tahun 2011 sehingga 2013, iaitu daripada 30, 564 pengajaran guru yang diperhatikan, sejumlah 25, 242 (82.59%) pengajaran mencapai prestasi hanya pada tahap harapan, memuaskan, lemah, dan sangat lemah. Seramai 46 respondan di sekolah menengah daerah Samarahan, Sarawak telah dibimbing berdasarkan Borang Matrik Bimbingan Guru (TCT). Dapatan kajian menunjukkan bahawa menerusi tiga mod proses bimbingan dan pementoran yang telah dijalankan, program ini banyak membantu guru meningkatkan kualiti pengajaran serta mencapai tahap 3 berdasarkan perincian dalam borang skor. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66107/1/GREduc2015-53.pdf Brahim, Mohammad and Said, Rozita @ Radhiah and Md Sabil, Azhar (2015) Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2015 Seminar, 20 Dec. 2015, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 426-432).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Ledakan teknologi maklumat hari ini banyak mengubah landskap kehidupan dan cara manusia bertindak. Justeru, sistem pendidikan di Malaysia turut membuat anjakan strategik terhadap visi sistem pendidikan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 iaitu transformasi keguruan di bawah kata kunci Kualiti Guru. Profesion keguruan yang kian mencabar ini perlu diperkasakan agar mampu menyediakan modal insan berkualiti demi memenuhi tuntutan negara pada zamannya. Kajian tinjauan ke lapangan ini dijalankan untuk mengenal pasti impak program bimbingan dan pementoran terhadap kualiti pengajaran guru-guru mata pelajaran yang dilakukan oleh Pegawai Pakar Mata Pelajaran (School Improvement Specialist Coaches) mengikut bidang kepakaran mata pelajaran masing-masing secara penuh masa. Permasalahannya didapati berdasarkan dapatan daripada cerapan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK), KPM, pada tahun 2011 sehingga 2013, iaitu daripada 30, 564 pengajaran guru yang diperhatikan, sejumlah 25, 242 (82.59%) pengajaran mencapai prestasi hanya pada tahap harapan, memuaskan, lemah, dan sangat lemah. Seramai 46 respondan di sekolah menengah daerah Samarahan, Sarawak telah dibimbing berdasarkan Borang Matrik Bimbingan Guru (TCT). Dapatan kajian menunjukkan bahawa menerusi tiga mod proses bimbingan dan pementoran yang telah dijalankan, program ini banyak membantu guru meningkatkan kualiti pengajaran serta mencapai tahap 3 berdasarkan perincian dalam borang skor.
format Conference or Workshop Item
author Brahim, Mohammad
Said, Rozita @ Radhiah
Md Sabil, Azhar
spellingShingle Brahim, Mohammad
Said, Rozita @ Radhiah
Md Sabil, Azhar
Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM
author_facet Brahim, Mohammad
Said, Rozita @ Radhiah
Md Sabil, Azhar
author_sort Brahim, Mohammad
title Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM
title_short Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM
title_full Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM
title_fullStr Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM
title_full_unstemmed Kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh SISC+ BM
title_sort kualiti guru: impak bimbingan dan pementoran berfokus berdasarkan borang matrik bimbingan guru oleh sisc+ bm
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66107/1/GREduc2015-53.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66107/
_version_ 1643838505000894464