Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia?

Amalan keselamatan merupakan isu penting yang perlu diberi keutamaan semasa pengendalian pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Khususnya dalam pelaksanaan bilik darjah amali yang melibatkan penggunaan peralatan yang tajam dan merbahaya. Reka bentuk dan susun atur persekitaran bilik darjah/bengkel m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jamaluddin, Rahimah, A. Wahab, Nur Hafizah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin 2018
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66696/1/MEDC%202018-4.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66696/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.66696
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.666962019-03-04T00:26:47Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66696/ Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia? Jamaluddin, Rahimah A. Wahab, Nur Hafizah Amalan keselamatan merupakan isu penting yang perlu diberi keutamaan semasa pengendalian pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Khususnya dalam pelaksanaan bilik darjah amali yang melibatkan penggunaan peralatan yang tajam dan merbahaya. Reka bentuk dan susun atur persekitaran bilik darjah/bengkel memainkan peranan penting dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif, selamat dan selesa serta memudahkan pergerakkan guru dan pelajar untuk berinteraksi semasa melakukan aktiviti amali. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan keselamatan dari aspek susun atur bilik darjah atau bengkel dalam kalangan guru pelatih yang mengajar mata pelajaran Sains Rumah Tangga. Pemerhatian kualitatif menggunakan kaedah Diagram of Teacher and Student Space Utilization dijalankan bagi meninjau amalan keselamatan dan susun atur bilik darjah atau bengkel semasa PdPc amali dilaksanakan. Kajian ini melibatkan lima orang pelajar tahun akhir program Bacelor Pendidikan Sains Rumah Tangga yang menjalani latihan mengajar di lima buah sekolah di negeri Selangor. Hasil pemerhatian menunjukkan susun atur dan bilangan murid didalam bilik darjah atau bengkel mempengaruhi corak pergerakan guru pelatih. Susun atur yang sempit, tidak selesa dan tidak selamat membataskan interaksi antara murid dengan guru. Pergerakkan guru dilihat tertumpu kepada kawasan yang mudah untuk dilalui sahaja. Malah guru pelatih tiada inisiatif sendiri untuk membuat perubahan terhadap susun atur bilik darjah atau bengkel sedia ada. Dapatan juga menunjukkan guru pelatih masih tidak menguasai pengetahuan dan amalan keselamatan apabila berada di lapangan. Cadangan dikemukakan bagi meningkatkan pengamalan keselamatan bengkel dalam kalangan guru pelatih dalam semua proses pembelajaran selaras dengan matlamat pendidikan negara. Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin 2018 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66696/1/MEDC%202018-4.pdf Jamaluddin, Rahimah and A. Wahab, Nur Hafizah (2018) Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia? In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam (MEDC 2018), 7-8 Nov. 2018, Universiti Sultan Zainal Abidin. (pp. 233-241).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Amalan keselamatan merupakan isu penting yang perlu diberi keutamaan semasa pengendalian pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Khususnya dalam pelaksanaan bilik darjah amali yang melibatkan penggunaan peralatan yang tajam dan merbahaya. Reka bentuk dan susun atur persekitaran bilik darjah/bengkel memainkan peranan penting dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif, selamat dan selesa serta memudahkan pergerakkan guru dan pelajar untuk berinteraksi semasa melakukan aktiviti amali. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan keselamatan dari aspek susun atur bilik darjah atau bengkel dalam kalangan guru pelatih yang mengajar mata pelajaran Sains Rumah Tangga. Pemerhatian kualitatif menggunakan kaedah Diagram of Teacher and Student Space Utilization dijalankan bagi meninjau amalan keselamatan dan susun atur bilik darjah atau bengkel semasa PdPc amali dilaksanakan. Kajian ini melibatkan lima orang pelajar tahun akhir program Bacelor Pendidikan Sains Rumah Tangga yang menjalani latihan mengajar di lima buah sekolah di negeri Selangor. Hasil pemerhatian menunjukkan susun atur dan bilangan murid didalam bilik darjah atau bengkel mempengaruhi corak pergerakan guru pelatih. Susun atur yang sempit, tidak selesa dan tidak selamat membataskan interaksi antara murid dengan guru. Pergerakkan guru dilihat tertumpu kepada kawasan yang mudah untuk dilalui sahaja. Malah guru pelatih tiada inisiatif sendiri untuk membuat perubahan terhadap susun atur bilik darjah atau bengkel sedia ada. Dapatan juga menunjukkan guru pelatih masih tidak menguasai pengetahuan dan amalan keselamatan apabila berada di lapangan. Cadangan dikemukakan bagi meningkatkan pengamalan keselamatan bengkel dalam kalangan guru pelatih dalam semua proses pembelajaran selaras dengan matlamat pendidikan negara.
format Conference or Workshop Item
author Jamaluddin, Rahimah
A. Wahab, Nur Hafizah
spellingShingle Jamaluddin, Rahimah
A. Wahab, Nur Hafizah
Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia?
author_facet Jamaluddin, Rahimah
A. Wahab, Nur Hafizah
author_sort Jamaluddin, Rahimah
title Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia?
title_short Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia?
title_full Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia?
title_fullStr Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia?
title_full_unstemmed Meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih Sains Rumah Tangga: adakah mereka bersedia?
title_sort meneroka amalan keselamatan dalam kalangan guru pelatih sains rumah tangga: adakah mereka bersedia?
publisher Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66696/1/MEDC%202018-4.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66696/
_version_ 1643838683201142784