Cabaran penerbitan rancangan televisyen di Malaysia dalam mengaplikasikan media baru
Konsep pendigitalan televisyen telah memperlihatkan akan wujudnya inovasi media baru yang mengubah lanskap televisyen masa kini. Perubahan-perubahan ini adalah disebabkan oleh inovasi yang terhasil daripada konsep pendigitalan yang ternyata memberi kesan dan cabaran kepada pemain-pemain pasaran i...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/67701/1/FBMK%202013%2063%20IR.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/67701/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Konsep pendigitalan televisyen telah memperlihatkan akan wujudnya inovasi media
baru yang mengubah lanskap televisyen masa kini. Perubahan-perubahan ini adalah
disebabkan oleh inovasi yang terhasil daripada konsep pendigitalan yang ternyata
memberi kesan dan cabaran kepada pemain-pemain pasaran industri penyiaran
televisyen di negara ini. Perkembangan teknologi dan jalur lebar masa kini dikatakan
mampu merangsang pertumbuhan media baru yang menjadikan televisyen masa kini
bukan sekadar televisyen biasa, tetapi lebih daripada itu. Kewujudan kepelbagaian
convergence melalui penggabungan pelbagai jenis media menjadikan konsep
pendigitalan sebagai salah satu yang harus dilakukan dalam menuju status negara maju.
Kajian ini adalah untuk mengenalpasti cabaran inovasi media baru terhadap penerbitan
rancangan televisyen di Malaysia. Oleh itu penyelidik telah menggariskan beberapa
objektif kajian untuk dicapai di akhir kajian ini nanti. Antara objektif tersebut ialah; (i)
Mengenalpasti ciri-ciri yang mempengaruhi syarikat penerbitan terhadap penerimaan
media baru; (ii) Mengenalpasti strategi dan amalan stesen televisyen tempatan dalam
menghadapi cabaran inovasi media baru; (iii) Mengenalpasti persediaan syarikat
produksi menghadapi cabaran inovasi media baru.
Dengan menggunakan teori Difussion of Innovation yang diperkenalkan oleh (Roger
2003), penyelidik menggunakan kaedah kualitatif dengan menemubual secara mendalam
terhadap beberapa orang informan melibatkan pemain-pemain di dalam pasaran, seperti
stesen televisyen, syarikat produksi dan beberapa buah syarikat media baru bagi
mencapai objektif kajian yang diinginkan oleh penyelidik. Hasil kajian menunjukkan kebanyakkan syarikat penerbitan tempatan di negara ini
mempunyai cabaran-cabaran yang terpaksa diharungi menjelang era penyiaran
televisyen digital ini. Cabaran-cabaran tersebut mempunyai perkaitan antara syarikatsyarikat
penerbitan rancangan televisyen yang memerlukan satu usaha sama bersepadu
bagi menghadapi migrasi era pendigitalan tersebut. Hasil temubual yang dijalankan
mendapati ciri-ciri media baru ternyata mempengaruhi penerbitan rancangan televisyen
di Malaysia. Cabaran-cabaran seperti penetapan dasar oleh kerajaan perlu diputuskan
segera dalam membantu syarikat penerbitan tempatan untuk lebih bersedia untuk
menjalankan proses migrasi seperti yang diinginkan oleh kerajaan. Cabaran melibatkan
isu-isu lama seperti hak pembayaran, royalty dan sebagainya perlu diputuskan oleh
kerajaan dalam membantu syarikat penerbitan tempatan ini.
Penyelidik juga mendapati strategi dan amalan stesen televisyen di negara ini turut
berubah dengan wujudnya inovasi media baru di negara ini. Strategi yang dilaksanakan
oleh stesen televisyen ini telah dijalankan dengan komprehensif bagi memastikan
masyarakat massa turut menerima inovasi media baru yang dirangka oleh pihak stesen
televisyen. Cabaran-cabaran seperti perbelanjaan besar dalam menampung kos operasi,
saingan dari syarikat penerbitan media baru sedikit sebanyak telah memberi kesan
kepada stesen televisyen untuk terus kekal bersaing di dalam industri. Walau
bagaimanapun hasil kajian mendapati inovasi media baru memberi kesan positif kepada
pihak stesen televisyen terutama dalam proses penjanaan pendapatan terutama
melibatkan stesen televisyen swasta. Kelebihan-kelebihan yang wujud ini telah
digunakan sepenuhnya oleh stesen televisyen dalam memanfaatkan setiap peluang yang
ada. Cabaran seperti aspek latihan dan penyelenggara teknologi media baru ini yang
harus diberi penekanan oleh setiap stesen televisyen di negara ini.
Hasil kajian juga mendapati tahap penerimaan syarikat-syarikat produksi terhadap
inovasi media baru di negara ini juga masih diperingkat pemujukan. Keraguan penerbit
yang mahukan isu-isu konvensional diselesaikan terlebih dahulu oleh kerajaan sebelum
keputusan penerimaan ledakan inovasi media baru di dalam industri penyiaran
televisyen di negara ini dilaksanakan. Cabaran seperti perubahan teknologi yang pantas
memerlukan syarikat produksi di negara ini perlu cekap dalam menguruskan
perbelanjaan mengikut keperluan sesebuah produksi. Selain itu, cabaran yang terpaksa
dihadapi oleh syarikat produksi ialah keperluan untuk menyesuaikan setiap aplikasi
media baru yang ada dengan dibantu oleh syarikat penerbitan aplikasi kandungan perlu
dilaksanakan supaya setiap kelebihan yang wujud tersebut dapat dimanfaatkan
sepenuhnya oleh syarikat produksi ini.
Secara keseluruhannya, penyelidik berpendapat kemunculan inovasi media baru telah
memberi kesan terhadap penerbitan rancangan televisyen di negara ini. Cabaran-cabaran
yang terpaksa dihadapi oleh pemain-pemain industri di negara ini telah mengubah
amalan dan strategi yang telah di amalkan sebelum ini seiring dengan inovasi yang
berlaku terhadap media komunikasi tersebut. Cabaran-cabaran inovasi ini
memperlihatkan pemain-pemain industri perlu bersedia menghadapi era pendigitalan
sepertimana yang dimahukan oleh kerajaan dalam menuju status negara maju. |
---|