Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia

Kesukaran dalam menghafal kosa kata bahasa Jepun merupakan masalah yang dihadapi oleh pelajar yang mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UPM). Penggunaan lagu merupakan kaedah pengajaran yang dapat digunakan untuk mempermudah proses pembelajaran, khususnya dalam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Muhammad Alif Redzuan, Hussin, Sanimah
Format: Article
Language:Malay
Published: Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor 2018
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/1/Penggunaan%20lagu%201.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/
http://journal.kuis.edu.my/jsass/issues/jsass-vol-5-bil-2
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: Malay
id my.upm.eprints.75232
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.752322019-10-14T08:14:05Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/ Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia Abdullah, Muhammad Alif Redzuan Hussin, Sanimah Kesukaran dalam menghafal kosa kata bahasa Jepun merupakan masalah yang dihadapi oleh pelajar yang mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UPM). Penggunaan lagu merupakan kaedah pengajaran yang dapat digunakan untuk mempermudah proses pembelajaran, khususnya dalam penguasaan kosa kata. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan lagu dalam meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Jepun pelajar di Universiti Putra Malaysia. Kajian secara kuantitatif ini adalah untuk menganalisis kemahiran penguasaan kosa kata dan kesan penggunaan lagu terhadap kemahiran psikomotor serta afektif pelajar terhadap pembelajaran bahasa Jepun setelah menggunakan lagu ciptaan penyelidik dalam kuliah.Sampel kajian ini terdiri daripada 100 orang pelajar UPM yang mendaftar kursus bahasa Jepun 1 tahap asas. Data dikumpulkan melalui borang soal selidik dan pemerhatian. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif (kekerapan dan peratusan). Dapatan kajian menunjukkan pembelajaran kosa kata bahasa Jepun dengan menggunakan lagu lebih aktif berbanding model pengajaran konvensional. Malahan sampel kajian bermotivasi, tenang dan tidak bosan dalam proses pembelajaran bahasa Jepun. Implikasi kajian ini memberi cadangan bahawa penggunaan lagu dapat meningkatkan penguasaan kosa kata sampel kajian dalam pembelajaran bahasa Jepun di UPM. Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor 2018 Article PeerReviewed text ms http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/1/Penggunaan%20lagu%201.pdf Abdullah, Muhammad Alif Redzuan and Hussin, Sanimah (2018) Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 5 (2). 279 - 288. ISSN 2462-1692; ESSN: 2289-8042 http://journal.kuis.edu.my/jsass/issues/jsass-vol-5-bil-2
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language Malay
description Kesukaran dalam menghafal kosa kata bahasa Jepun merupakan masalah yang dihadapi oleh pelajar yang mempelajari bahasa Jepun sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UPM). Penggunaan lagu merupakan kaedah pengajaran yang dapat digunakan untuk mempermudah proses pembelajaran, khususnya dalam penguasaan kosa kata. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan lagu dalam meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Jepun pelajar di Universiti Putra Malaysia. Kajian secara kuantitatif ini adalah untuk menganalisis kemahiran penguasaan kosa kata dan kesan penggunaan lagu terhadap kemahiran psikomotor serta afektif pelajar terhadap pembelajaran bahasa Jepun setelah menggunakan lagu ciptaan penyelidik dalam kuliah.Sampel kajian ini terdiri daripada 100 orang pelajar UPM yang mendaftar kursus bahasa Jepun 1 tahap asas. Data dikumpulkan melalui borang soal selidik dan pemerhatian. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif (kekerapan dan peratusan). Dapatan kajian menunjukkan pembelajaran kosa kata bahasa Jepun dengan menggunakan lagu lebih aktif berbanding model pengajaran konvensional. Malahan sampel kajian bermotivasi, tenang dan tidak bosan dalam proses pembelajaran bahasa Jepun. Implikasi kajian ini memberi cadangan bahawa penggunaan lagu dapat meningkatkan penguasaan kosa kata sampel kajian dalam pembelajaran bahasa Jepun di UPM.
format Article
author Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
Hussin, Sanimah
spellingShingle Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
Hussin, Sanimah
Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
author_facet Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
Hussin, Sanimah
author_sort Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
title Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_short Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_full Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_fullStr Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_full_unstemmed Penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_sort penggunaan lagu dalam leningkatkan lenguasaan kosa kata dalam kalangan pelajar bahasa jepun di universiti putra malaysia
publisher Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/1/Penggunaan%20lagu%201.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75232/
http://journal.kuis.edu.my/jsass/issues/jsass-vol-5-bil-2
_version_ 1648738181644812288